آفتاب
معاون رئيس جمهور اروگوئه:

زمان توسعه روابط كشورهاي جهان با جمهوري اسلامي ايران فرا رسيده است

زمان توسعه روابط كشورهاي جهان با جمهوري اسلامي ايران فرا رسيده است

اصفهان - ايرنا - معاون رئيس جمهور كشور جمهوري شرقي اروگوئه گفت: توافق هسته اي و اجرايي شدن برجام، دروازه هاي جهان را به روي ايران گشود و زمان آن فرا رسيده تا كشورهاي جهان روابط خود با جمهوري اسلامي را گسترش دهند.

به گزارش ايرنا، ' رائول سنديك ' روز يكشنبه در ديدار استاندار اصفهان افزود: اروگوئه نيز فرصت بوجود آمده براي گسترش همكاري ها با جمهوري اسلامي را از دست نخواهد داد و براي توسعه بيش از پيش مناسبات با ايران تلاش مي كند.
وي با اشاره به برقراري روابط اروگوئه با ايران از 35 سال قبل، اظهاركرد: اروگوئه در زماني كه ايران با تحريم هاي بين المللي مواجه شد، روابط خود با جمهوري اسلامي ايران را ادامه داد و نفت ايران را خريداري و مواد غذايي به ايران صادر كرد.
معاون رئيس جمهور كشور جمهوري شرقي اروگوئه هدف سفرش به ايران را ديدار با مقامات جمهوري اسلامي ايران و توسعه و تعميق روابط دو كشور بيان كرد و افزود: اروگوئه بر گسترش همكاريها با جمهوري اسلامي ايران بويژه پس از اجرايي شدن برجام تاكيد دارد.
وي با بيان اينكه ملت ايران در زمان اعمال تحريم هاي بين المللي، مشكلات و سختي هاي فراواني را پشت سر گذاشته است، افزود: تحريم هاي بين المللي، نتوانست ايران را از پاي درآورد بلكه باعث قدرتمندتر شدن اين كشور شد.
سنديك با اشاره به اينكه ايران با پشت سر گذاشتن تحريم ها، تجربيات خوبي به دست آورده است، تصريح كرد: با اجرايي شدن برجام، درهاي جهان به طرف ايران گشوده شد و ايران مي تواند با استفاده از تجربيات ديگر كشورهاي جهان به پيشرفت هاي چشمگيري دست يابد.
وي در ادامه با اشاره به جاذبه هاي فرهنگي، هنري و معماري اصفهان گفت: هنرمندان اصفهاني در خلق آثار هنري خود ، كثرت و وحدت را مد نظر داشته اند و من اميدوارم همه مردم جهان اينگونه بينديشند زيرا پيشرفت بشر در وحدت و كثرت است.
معاون رئيس جمهور كشور جمهوري شرقي اروگوئه با اشاره به قدمت آثار تاريخي و هنري اصفهان تصريح كرد: زمانيكه هنرمندان در اصفهان در حال خلق آين آثار بي بديل بوده اند، هنوز قاره آمريكا كه كشور ما نيز در آن قرار دارد، كشف نشده بود.
وي اضافه كرد: در سفر به اصفهان و مشاهده بخشي از آثار فرهنگي و هنري ايران در اين شهر تاريخي، احساس آرامش كردم و يكي از بهترين روزهاي خود را در اين شهر سپري كردم.
استاندار اصفهان نيز در اين ديدار با اشاره به حجم مبادلات 200 ميليون دلاري ارگوئه با ايران پيش از اعمال تحريم ها ابراز اميدواري كرد: با سفر معاون رئيس جمهور اروگوئه به ايران، حجم مبادلات تجاري ايران و اروگوئه كه به 10 درصد كاهش يافته است، افزايش يابد.
رسول زرگرپور با اشاره به اينكه گردشگري يكي از محورهاي توسعه استان اصفهان است، اظهاركرد: اروگوئه و اصفهان مي توانند در زمينه گردشگري با يكديگر همكاري و سرمايه گذاري كنند.
' رائول سنديك ' معاون رئيس جمهور كشور جمهوري شرقي اروگوئه صبح روز يكشنبه به منظور ديدار آثار تاريخي و فرهنگي اصفهان وارد اين شهر شد و مورد استقبال رسول زرگرپور استاندار اصفهان قرار گرفت.
سنديك در سفر يك روزه به اصفهان از كاخ موزه چهلستون اصفهان، مجموعه ميدان تاريخي امام (ره ) اين شهر ديدن كرد.
معاون رئيس جمهور كشور جمهوري شرقي اروگوئه در راس هيات اقتصادي و تجاري به ايران سفر كرده است و فردا در تهران با مسئولان كشورمان ديدار و گفت وگو مي كند.
ظرفيت ها و توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران به عنوان قدرت منطقه اي در غرب آسيا (خاورميانه) به ويژه پس از توافق هسته اي موسوم به برجام، مورد توجه اروگوئه اين كشور آمريكاي جنوبي قرار گرفته است.
ايران و اروگوئه دو دوست و شريك تجاري داراي روابط سنتي ديرينه هستند و اين كشور نزد افكار عمومي ايرانيان به خوبي شناخته شده است.
رياست اروگوئه در اتحاديه هاي منطقه اي ازجمله مركوسور، اونا سور و عضويت غير دائم اين كشور در شوراي امنيت سازمان ملل متحد (2017-2016) از ظرفيت هاي مهم اين كشور در آمريكاي جنوبي براي توسعه روابط و فضاسازي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و منطقه آمريكاي لاتين است.
سفر رائول سنديك معاون رئيس جمهور كشور جمهوري شرقي اروگوئه به دعوت اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران با هدف گسترش همكاري هاي تجاري و اقتصادي صورت مي گيرد.
سنديك در جريان سفر خود به تهران علاوه بر ملاقات با جهانگيري با حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهور نيز ملاقات خواهد كرد.
در سفر سنديك به تهران كه توسط يك هيات تجاري و بازرگاني همراهي مي شود، طيف گسترده اي از مناسبات تجاري و اقتصادي در قالب صادرات نفت، همكاري در ساخت پالايشگاه، حمايت از سرمايه گزاري متقابل، فعال سازي حساب مشترك بانكي، همكاري هاي گمركي، ارتباطات و حمل ونقل دريايي و كشتيراني، همكاري در زمينه بهداشت دام و دامپزشكي، همكاري هاي علمي و فنآوري به منظور افزايش سطح روابط تجاري و بازرگاني دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
درجريان سفر هيات اروگوئه اي به جمهوري اسلامي ايران، سنديك با ساير مقامات كشورمان از جمله محمد جواد ظريف وزير امور خارجه، حجتي وزير جهاد كشاورزي،نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت و چيت چيان وزير نيرو ملاقات خواهد كرد.
با توجه به اينكه «رائول سنديك»، رياست قوه مقننه ومجلس سناي اين كشور را نيز عهده دار است، وي در اين سفر با رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در ارتباط با همكاري هاي پارلماني ميان دو كشور ايران و اروگوئه ديدار و مذاكره مي كند.
/6060/2093
کد N1218115

وبگردی