آفتاب
خلاقیتی که در حجره دومتری زنده شد

نقش چوگان بر روی برگ رقم می خورد/ هنر مشترک خالق و مخلوق

نقش چوگان بر روی برگ رقم می خورد/ هنر مشترک خالق و مخلوق

اصفهان – تابلو برگ هنر نقاشی مینیاتور سنتی ایرانی، گل و مرغ، چوگان، لیلی و مجنون و صورت بر روی برگ درختان است که درمجموع تلفیقی از هنر خالق و مخلوق را به نمایش گذاشته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-  مریم یاوری: به بازار چهارسوق مقصود اصفهان که پا می‌گذاری روبرویت تابلویی با محتوای نقاشی بر روی برگ درختان توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

کمی جلوتر با استاد حسین شاهی، کارشناس هنرهای تجسمی، مینیاتور، مدرس هنر و تنها هنرمند نقاش مینیاتور بر روی برگ درختان در خاورمیانه روبرو می‌شوی.

هنرمندی که به گفته خودش پس از سه سال آزمون‌وخطا توانسته در نوروز ۹۴ از این شاهکار هنری‌اش رونمایی کند.

از سن و سالش که می‌پرسی با لبخند از عنوان عدد سنش امتناع می‌کند و می‌گوید که هنرمند سن و سالش را بیان نمی‌کند اما کمی بعد از هنر ۴۹ ساله‌اش در عرصه نقاشی مینیاتور سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: از ۱۵ سالگی پا به بازی رنگ‌ها گذاشته‌ام.

همه هنر و توانایی‌هایش را مدیون استاد مرحومش «شادروان مصطفی شریفیان اصفهانی» است. استادی که در آغازین روزهای آشنایی‌اش با استاد شاهی هنر را تنها برای عشق و نه برای امرارمعاش تعریف می‌کند.

از علاقه وافر به سینما به نقاشی مینیاتور رسید

 اما استاد شاهی در بین حرف‌هایش از علاقه‌‌ وافرش به هنر سینما در اوان جوانی سخن به میان می‌آورد و دراین‌باره من‌باب در دل می‌گوید: عاشقانه بازیگری بر روی پره سینما را دوست داشتم ولی به اقتضای زمان و فرهنگ حاکم بر جامعه، پدرم با این امر مخالفت کرد و مرا به سمت نقاشی مینیاتور هدایت کرد.

به اعتقاد خودش بیش از ۳۶ سال است که ایده نقاشی بر روی برگ درختان را در ذهنش می‌پروراند. ایده‌ای که  به دنبال سفرش به کشمیر هندوستان و به دست نیاوردن بلیت برای بازگشت به ایران و تأخیر ۹ روزه در آغاز سفر به کشور در ذهنش نقش بسته و پس از  حلاجی‌‌های چندین ساله بر روی برگ‌هایی از خالق هستی جان گرفته‌اند، پیاده شده است.

استاد شاهی تبعیت رنگ‌آمیزی نقاشی مینیاتور از رنگ زمینه برگ را ویژگی بارز نقاشی بر روی برگ درختان می‌د‌اند و اضافه می‌کند: در نقاشی بر روی برگ همه‌چیز از رنگ زمینه برگ تبعیت می‌کند و ازاین‌رو می‌طلبد هنرمندی که قصد نقاشی بر روی برگ را دارد به‌اندازه‌ای تبحر داشته باشد که با یکدست همه طرحش را پیاده کند چراکه فرصت آزمون‌وخطا در این هنر بسیار ناچیز است و کسی روی برگ می‌تواند کار کند که بارنگ و آب کشتی گرفته باشد.

استاد شاهی همچنین از به عمل آوردن برگ برای استفاده در نقاشی برگ سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: برگ درختان را پس از جمع‌آوری تمیز کرده و با آغشته کردن به موادی (که بعد از تائید و دریافت مهر یونسکو ترکیبش اعلام می‌شود) لابه‌لای کتاب‌ها نگهداری می‌شود و پس از خشک شدن کامل مورداستفاده قرار می‌گیرد.

او که تاکنون نقاشی سنتی ایرانی، گل و مرغ، چوگان، شکارگاه، لیلی و مجنون و صورت را بر روی برگ درختان نقاشی کرده است، می‌افزاید: همچنین باید توجه داشت که بر روی برخی برگ‌ها فقط قلم‌گیری انجام می‌شود و رنگ گذاری فقط روی صورت است که این‌گونه نقاشی‌ها بیشتر مورد اقبال گردشگران خارجی است چراکه این امر نشان می‌‌دهد که این اثر توسط یک طراح متبحر کشیده شده است.

گردشگران اروپایی بیشترین مشتریان تابلو برگ

این هنرمند برجسته اصفهانی بیشترین مشتریان شاهکارش را تاکنون گردشگران اروپایی می‌د‌اند و ادامه می‌دهد: از ۶۰۰ تابلویی که طی یک سال به فروش رسانده‌ام متقاضی و خریدار ۴۰۰ عدد از آن‌ها گردشگرانی از کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا بوده‌اند.

استاد شاهی در خصوص دوام اثر هنری‌اش نیز ابراز می‌کند: ازآنجایی‌که بر روی این اثر موادی تثبیت‌کننده استفاده می‌شود هرگز از بین نمی‌رود مگر آنکه براثر اتفاقی این اثر شکسته شود.

او در خصوص ایده‌های استفاده‌شده در طراحی برگ درختان نیز می‌گوید: همه ایده‌های استفاده‌شده بر روی برگ‌هایی که طراحی کرده‌ام ذهنی بوده و الگویی بیرونی ندارد.

هنرمند برجسته اصفهانی هنرش را کار مشترک بین خالق و مخلوق می‌داند و اضافه می‌کند: من همه طرح‌هایم را از هنر مخلوقم الهام می‌گیرم و با الطاف الهی به نمایش درمی‌آورم.

وی همچنین از همراهی همسرش در طراحی تابلو برگ‌ها سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد: رنگ‌آمیزی همه طرح‌ها را همسرم انجام می‌دهد و نیمی از موفقیتم را نیز مدیون همراهی وی هستم.

اما استاد شاهی که هم‌دوره‌ای‌های زیادی را از ابتدای فعالیت در عرصه نقاشی مینیاتور داشته است، می‌گوید: مهم‌ترین رمز ادامه حیات هنری‌ام را آلوده نشدن به سیگار و مواد مخدر می‌دانم چراکه هستند در اصفهان هنرمندانی که در دورانی خاص همچون نگینی می‌درخشیدند ولی امروز به دلیل گرفتار شن در دام اعتیاد به‌عنوان راننده تاکسی و یا پارکبان فعالیت می‌کنند.

حمایت و توسعه هنرهای دستی در اصفهان که به عنوان پایتخت صنایع دستی کشور شناخته می شود می تواند جایگاه این استان را در این زمینه اقتصاد گردشگری در کشور تثبیت کند.

 

کد N1217479

وبگردی