آفتاب

تصفيه پساب صنايع شيميايي با بازيابي كاتاليست هاي مستعمل

تصفيه پساب صنايع شيميايي با بازيابي كاتاليست هاي مستعمل

تهران-ايرنا-محققان دانشگاه صنعتي سهند تبريز توانستند كاتاليست‌هاي مستعمل را بازيابي كرده و به منظور حذف تركيبات آلي فرار آب مورد استفاده قرار دهند. از نتايج اين پژوهش كه در مقياس آزمايشگاهي انجام شده است مي‌توان به‌منظور تصفيه‌ پساب صنايع شيميايي كه حاوي تركيبات آلي هستند استفاده كرد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري، در صنعت پتروشيمي از كاتاليست‌هاي مختلفي به‌منظور افزايش سرعت بسياري از واكنش‌ها استفاده مي‌شود. اين كاتاليست‌ها پس از بارها استفاده، كارايي خود را از دست مي‌دهند.
كاتاليست ها مي‌توانند آلودگي‌هاي زيست‌محيطي فراواني را ايجاد كنند. ازاين‌رو بازيابي و استفاده‌ مجدد از آن‌ها هم به لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ زيست‌محيطي حائز اهميت است.
مهندس نبي‌الله غريب زاده محقق دانشگاه صنعتي سهند تبريز گفت:كاتاليست هاي واحد استايرن شركت پتروشيمي تبريز به‌عنوان يك پسماند محسوب شده و مشكلات زيست‌محيطي فراواني ايجاد مي‌كنند. همچنين تركيبات آلي فرار موجود در پساب‌هاي صنايع شيميايي و پتروشيمي از مهمترين و خطرناك‌ترين آلاينده‌هاي موجود در محيط‌هاي آلي به شمار مي‌روند كه عوارضي از قبيل سرطان، بيماري‌هاي چشم، تنگي نفس و حساسيت‌هاي پوستي را به دنبال دارند.
وي افزود: در اين راستا در اين پژوهش سعي شده تا با احيا و بازيابي كاتاليست‌هاي مستعمل در مقياس نانومتري، از آن‌ها جهت حذف تركيبات آلي موجود در پساب استفاده شود.
به گفته غريب زاده استفاده از نتايج اين طرح علاوه بر رفع مشكلات زيست‌محيطي و اقتصادي ناشي از كاهش كارايي كاتاليست‌ها، حذف تركيبات آلي خطرناك و سرطان‌زا ، از پساب صنايع شيميايي را به دنبال خواهد داشت.
وي در خصوص نقش فناوري نانو در اين طرح گفت: نانو ذرات به دليل دارا بودن نسبت سطح به حجم بالاتر، فعاليت بالاتري دارند و بازدهي فرايند حذف تركيبات آلي در آن‌ها افزايش مي‌يابد. از سوي ديگر حضور نانوذرات مغناطيسي اكسيد آهن موجب مي‌شود پس از فرايند تصفيه، اين كاتاليست توسط يك ميدان مغناطيسي از محلول آبي جدا شده و نيازي به فيلتراسيون نباشد كه اين امر موجب كاهش هزينه‌ها خواهد شد.
اين طرح در قالب پايان‌نامه‌ي كارشناسي ارشد نبي‌الله غريب زاده و با راهنمايي دكتر اسماعيل فاتحي فر و دكتر رضا عليزاده از دانشگاه صنعتي سهند تبريز انجام شده است. اين پايان‌نامه كه با همكاري شركت پتروشيمي تبريز انجام‌ شده و تحت عنوان پايان‌نامه‌ي مورد نياز صنعت به تأييد داوران ستاد ويژه‌ توسعه‌‌ فناوري نانو نيز رسيده است. آيين‌نامه‌ حمايت از پايان‌نامه‌هاي مورد نياز صنعت در سايت www.nano.ir/hrdc موجود است.
علمي(1)**1023**1440
کد N1217186

وبگردی