آفتاب
پژوهشگران می گویند؛

ارتباط مصرف گوشت های فرآوری شده و سرطان معده

ارتباط مصرف گوشت های فرآوری شده و سرطان معده

طبق بررسی های جدید محققان، مصرف الکل، گوشت های فرآوری شده نظیر هات داگ و ژامبون، و اضافه وزن همگی در افزایش ریسک بروز سرطان معده نقش دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق گزارش جدید موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، ریسک بروز سرطان معده در افرادی که الکل مصرف می کنند یا زیاد از گوشت های فرآوری شده استفاده می کنند یا اضافه وزن دارند افزایش می یابد.

طبق این گزارش، درصورتیکه افراد نوشیدنی الکلی یا گوشت فرآوری شده نخورند و وزن سالم خود را حفظ کنند، می توانند از ابتلا به سرطان معده پیشگیری نمایند.

آلیس بندر، سرپرست برنامه های تغذیه ای این موسسه، در این باره می گوید: «این اولین گزارشی است که به رابطه قوی بین این سه موضوع پی برده است. ما می توانیم با رعایت این سه موضوع، ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.»

در این گزارش عنوان می شود:

- نوشیدن سه لیوان یا بیشتر نوشیدنی الکلی در روز ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

- به ازای مصرف هر ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز، ریسک ابتلا به سرطان معده تا ۱۸ درصد افزایش می یابد.

- افزایش هر ۵ واحد شاخص توده بدنی با افزایش ۲۳ درصدی ریسک ابتلا به سرطان معده همراه است.

طبق این گزارش، سرطان معده پنجمین سرطان شایع در سراسر جهان و سومین علت مرگ متداول ناشی از سرطان در جهان است. هر سال در حدود یک میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان معده در سراسر جهان گزارش می شود که ۷ درصد تمام نمونه های جدید سرطان را دربرمی گیرد.

مردان دو برابر زنان مبتلا به سرطان معده می شوند و این بیماری در بین افراد مسن شیوع بیشتری دارد.

در تهیه این گزارش، محققان تمامی داده های علمی موجود در مورد سرطان معده، رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و وزن را تلفیق کرده و مورد بررسی قرار دادند. این تحلیل ها شامل ۸۹ مطالعه بود که در مجموع ۱۷.۵ میلیون فرد بزرگسال که ۷۷ هزار نفر آنها مبتلا به سرطان معده بودند را شامل می شد.

کد N1217110

وبگردی