آفتاب

ازدواج فامیلی، آمار بیماری 'نقص ایمنی اولیه' را افزایش می دهد

ازدواج فامیلی، آمار بیماری 'نقص ایمنی اولیه' را افزایش می دهد

اصفهان- رئیس هیات مدیره خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره(س) اصفهان گفت: ازدواج فامیلی آمار 'بیماری های نقص ایمنی اولیه' را افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، در بیماری نقص ایمنی، سیستم دفاعی بدن دچار نقص یا کاهش عملکرد می شود بنابراین دستگاه ایمنی بدن نمی تواند در برابر میکروب ها اعم از باکتری، ویروس و قارچ ها و هرگونه جسم خارجی دیگر از خود محافظت کند.
این بیماری به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود و آلرژی، عفونت های پی در پی، مننژیت و سرطان از علایم بیماری نقص ایمنی به شمار می رود.
روابط عمومی خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره (س) روز شنبه به نقل از دکتر رویا شرکت اعلام کرد: بیماری نقص ایمنی اولیه زمینه ارثی دارد.
وی افزود: بیشتر این بیماران، کودکان هستند اما در بزرگسالی نیز علائم بیماری می تواند بروز کند بطوریکه بیمارانی هستند که در دهه دوم و سوم متوجه بیماری نقص ایمنی اولیه خود شده اند یا با علائم شدید در سنین بالا مراجعه کرده اند که دیگر اقدامی برای درمان آنها نمی توان انجام داد.
وی با اظهاراینکه افراد مبتلا به بیماری نقص ایمنی اولیه با عفونت های مکرر ،غیرعادی و شدید مراجعه می کنند، گفت: افراد مبتلا به این بیماری با علائمی همچون سینوزیت مکرر، عفونت گوش، ریه یا زخم دهانی، برفک و عفونت مکرر پوستی، اسهال مُزمن، آبسه پوستی و احشایی به پزشکان مراجعه می کنند که در بیشتر موارد این نوع علائم خبر از بیماری نقص ایمنی اولیه می دهد.
شرکت با اشاره به اینکه در صورت عدم تشخیص به موقع این نوع بیماری و درمان به موقع آنها امکان مرگ و میر بیمار وجود دارد، افزود: تعداد متخصصان این بیماری در اصفهان محدودند و حتی پرسنل پزشکی نیز به آن آگاهی کامل ندارند و به همین دلیل هم امکان دارد این بیماری به موقع تشخیص داده نشود.
این پزشک متخصص تصریح کرد: داروهای این بیماران مانند 'ایمونو گلوبولین' وریدی و 'اینترفرون گوما' گرانقیمت است که در این راستا انجمن خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره(س) اصفهان بخشی از هزینه ها را تامین می کند.
وی با بیان اینکه برای درمان تعدای از بیماران، نیاز مُبرم به پیوند مغز و استخوان در استان اصفهان است، بیان کرد:خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره(س) پیگیر راه اندازی آن در اصفهان توسط دانشگاه علوم پزشکی است.
شرکت افزود: بیماران نقص ایمنی اولیه نیازمند پیوند مغز استخوان به تهران مراجعه می کنند که با مشکل های متعددی روبرو می شوند.
وی ادامه داد: در برخی موارد، سلول مناسبی برای پیوند یافت نمی شود و بیماران مجبورند از خارج کشور تهیه کنند و به همین دلیل هزینه سنگینی به خانواده های بیمار تحمیل می شود .
این پزشک متخصص با اشاره به بیماری نقص ایمنی ثانویه که بر اثر عوامل محیطی بروز می کند، گفت: بیماران پیوندی، سرطان ها، بیماری های متابولیک مثل دیابت و سوء تغذیه در زمره بیماری های نقص ایمنی ثانویه به شمار می روند.
وی تاکید کرد: بدلیل هزینه بالای درمان این بیماری، لازم است بیماران نقص ایمنی اولیه در شمار بیماری های خاص و صعب العلاج قرار گیرند و تحت حمایت دولت باشند.
وی اظهار کرد: در کشورهای اروپایی تخمین زده می شود که از هر 10 هزار نفر یک نفر مبتلا به بیماری نقص ایمنی اولیه است که در ایران این آمار از هر دو تا پنج هزار نفر یک نفر مبتلا به بیماری نقص ایمنی اولیه است.
رئیس هیات مدیره خیریه بیماران نقص ایمنی اولیه حضرت صدیقه طاهره(س) همچنین اعلام کرد: همکاری علمی با کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و سوئد باعث کشف دو ژن جدید در بیماران نقص ایمنی اولیه شد و این همکاری ها در جهت تشخیص و درمان به موقع این بیماران همچنان ادامه دارد.
هر سال 'هفته جهانی بیماران نقص ایمنی اولیه' از سوم تا دهم اردیبهشت ماه است.
این هفته با شعار 'ارتقاء دستیابی بیماران نقص ایمنی اولیه به مراقبت های لازم' نامگذاری شده است.
د/6027/3011
کد N1216615

وبگردی