آفتاب

کارخانه آب سنگین فعال است/ مراحل نهایی مذاکره برای فروش آب سنگین

کارخانه آب سنگین فعال است/ مراحل نهایی مذاکره برای فروش آب سنگین

سخنگوی سازمان انرژی اتمی مراحل نهایی مذاکره با برخی از کشورها برای فروش آب سنگین انجام شده است.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی با اشاره به فروش مازاد آب سنگین کشور اظهار داشت: ‌ برای فروش مازاد آب سنگین کشور با در نظر گرفتن مسائل راهبردی، اقتصادی و تجاری، کشورهای مختلف را بررسی کرده و با بعضی از آن‌ها در مراحل نهایی مذاکرات هستیم.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد خلاف آنچه که بعضا گفته می‌شود کارخانه آب سنگین ما فعال است و تولیداتش را از نظر فنی و کیفی افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی با تبیین روند امضای قرارداد فروش آب سنگین مازاد کشورمان به آمریکا گفت: ماه‌هاست که با کشورهای مختلف به‌ویژه آمریکا در این باره مذاکره می‌کنیم و مازاد آب سنگین تولیدی را که طبق برجام باید ۱۳۰ تن باشد باید به بازارهای بین‌المللی فروخته شود.

دیروز پیش از آغاز سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام در وین، قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های آمریکایی به امضا رسید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این در فروردین ماه با بیان اینکه ۱۳۰ تن آب سنگین نگهداری می‌‌کنیم، گفته بود: ما برای راکتور اراک به ۶۵ تن آب سنگین نیاز داریم که ۶۵ تن دیگر را به عنوان جایگزین و ذخیره نگهداری می‌‌کنیم و مازاد آن را می‌توانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم. امروز بسیاری از کشور‌ها به دنبال خرید آب سنگین از ما هستند، اما به دلیل مسئولیت‌پذیری بین‌المللی نمی‌توانیم آن را به هر کشوری بفروشیم.

 آب سنگین ایران سال گذشته در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفت و خلوص آن ۹۹/۷۵ درصد تائید شد که این موضوع نشان‌دهنده استانداردسازی و کیفیت بالای صنعت هسته‌ای ایران است.

ایران سالانه حدود ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کند و قرار است در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی آن را به مشتریان خارجی خود بفروشد.

کد N1216507

وبگردی