آفتاب

۲۰۱۷؛ سال ثبت جهانی چوگان به نام ایران

۲۰۱۷؛ سال ثبت جهانی چوگان به نام ایران

محمد باریکانی: استرکیش لاروش نماینده یونسکو در ایران روزهای پایانی هفته گذشته در باشگاه چوگان و سوارکاری فرح‌آباد که به‌تازگی ثبت ملی شده است به دیدار مسابقه نمادین چوگان بین دو تیم بختیاری‌ها و کردها نشست تا گام دیگری در مسیر ثبت جهانی ورزش چوگان در یونسکو به نام ایران برداشته شود.

به گزارش همشهري، برگزاري نمادين چوگان در ميدان فرح‌آباد تهران با برپايي نمايشگاه عكس و حضور مينياتور و آثار باستاني كشف شده با نقش چوگان در ايران همراه شد و حضور روساي سابق و كنوني فدراسيون چوگان ايران، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، معاون ميراث فرهنگي كشور و نماينده وزارت ورزش و جوانان در اين برنامه باعث شد تا پرونده ثبت جهاني چوگان يك گام ديگر به ثبت جهاني نزديك شود.

اگرچه وزش باد شديد در تهران مسابقات چوگان را نيمه‌‌تمام گذاشت و حتي مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي به هنگام روايتگري چوگان در شاهنامه بازديد خود را نيمه تمام گذاشت و به ساختمان ارگ آزادي رفت اما محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور به همراه نماينده يونسكو در تهران تا پايان اين مراسم كه به همت فدراسيون چوگان كشور برگزار شده‌بود، ايستاد. طالبيان در سخناني اعلام كرد كه با ثبت جهاني پرونده چوگان ايراني با عنوان «چوگان، بازي سوار بر اسب به همراه روايتگري و موسيقي» در يونسكو در سال 2017، جام ميراث فرهنگي چوگان و مسابقات بين‌المللي چوگان نيز در سال 2018در ايران برگزار خواهد شد. يونسكو سال 2016را سال ميراث ورزش نامگذاري كرده و سازمان ميراث فرهنگي نيز قصد دارد امسال به تاريخ ورزش در ايران بپردازد.

  • باخت آذربايجان در بازي ثبت جهاني چوگان

به‌گفته معاون ميراث فرهنگي كشور، پرونده چوگان با همكاري فدراسيون چوگان ايران به يونسكو ارسال شده است و از آنجا كه ميراث ورزش نقش مهمي در زندگي انسان دارد معاونت ميراث فرهنگي نيز در روز جهاني بناها و محوطه‌ها سعي كرد تا به معرفي ارزش‌هاي فرهنگي چوگان بپردازد. كشور آذربايجان پيش‌تر پرونده «بازي با توپ روي اسب قره‌باغ» را در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رساند كه همان زمان گفته شد اين كشور بازي چوگان را با استفاده از لفظي متفاوت به نام خود در يونسكو به ثبت رسانده و ايران نيز اعتراض رسمي خود به يونسكو را ارسال كرد.

يونسكو نيز در پاسخ به اعتراض ايران اعلام كرد كه مي‌توان بازي چوگان را در قالب پرونده‌اي ديگر در يونسكو به ثبت رساند. چوگان از زمان هخامنشيان در ايران رواج داشت و به نقاط مختلف سرزمين فارس صادر شد. آن زمان جمهوري آذربايجان كنوني نيز در مرزهاي ايران قرار داشت و آذربايجان تلاش بيهوده‌اي براي ثبت اين ورزش به نام خود داشت. ميدان نقش جهان اصفهان در دوران صفويه به‌طور كامل به چوگان كه آن زمان تمرين نظاميان براي آمادگي در رزم بود، اختصاص داشت و پادشاه صفوي در عمارت عالي‌قاپو مي‌نشست و مسابقات چوگان را نظاره مي‌كرد.

  • ثبت ملي امجديه و ميدان اسب‌سواري گنبد

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور كه مديريت پرونده‌هاي ثبت جهاني ايران را نيز برعهده دارد در حاشيه برگزاري نمادين مسابقه چوگان درخصوص خوش‌بيني خود نسبت به ثبت جهاني پرونده چوگان، به همشهري گفت: پرونده ثبت جهاني چوگان كه از سوي ايران تدوين شد در موعد مقرر به يونسكو رسيد و توسط مركز ميراث ناملموس يونسكو دريافت شد. آنطور كه معاون ميراث فرهنگي كشور خبر داده است، پرونده ثبت جهاني چوگان يكي از پرونده‌هاي كامل ايران در يونسكو است. طالبيان گفت: اميدواريم پرونده چوگان بدون دردسر در يونسكو ثبت جهاني شود.

وي همچنين درخصوص برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي به‌منظور تحقق بخشيدن به شعار امسال يونسكو كه ميراث ورزش در جهان است، گفت: امسال سراغ پرونده‌هاي ديگر ازجمله ثبت ملي ميدان اسب‌سواري گنبدكاووس و ثبت ملي ورزشگاه امجديه تهران و حتي ثبت برخي ورزشگاه‌هاي معاصر ايران در فهرست آثار ملي مي‌رويم و با اين اقدام از ميراث ورزشي كشور حفاظت مي‌كنيم.

کد N1216202

وبگردی