آفتاب

خطيبان جمعه : اعتكاف نشانگر دلبستگي به آموزه هاي اسلام است

خطيبان جمعه : اعتكاف نشانگر دلبستگي به آموزه هاي اسلام است

استان ها- ايرنا- خطيبان در آيين سياسي عبادي نماز جمعه به ايام اعتكاف يا ايام البيض در ماه رجب اشاره كردند و شركت مردم بويژه جوانان را در اين آيين نشاگر دلبستگي بيش از پيش مردم و اين قشر به آموزه هاي اسلام دانستند.

اين خطبا گفتند:افزايش سال به سال شمار شركت كنندگان در آيين هاي اعتكاف(سيزدهم تا پانزدهم رجب)نشان مي دهد دشمن در توطئه هاي خود براي دلسردي مردم شكست خورده است.
در آيين اعتكاف، معتكفان به مدت سه روز به روزه داري و عبادت در مكان هاي مذهبي مي پردازند و در اين مدت بجز موارد خاص از بيرون آمدن از اين مكان ها خودداري مي كنند.

خلاصه خطبه هاي برخي از شهرها:
قم - حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد سعيدي خطيب جمعه قم با اشاره به برگزاري آيين اعتكاف به صورت گسترده در سراسر كشور گفت: امروز به بركت انقلاب اسلامي تعداد بسيار زيادي از مردم در اعتكاف شركت مي ‌كنند و اكثر شركت ‌كنندگان نيز جوانان هستند و جوانان به خوبي دريافته ‌اند كه هويت ايشان در عشق به خداوند نهفته است.
وي با بيان اينكه اعتكاف سراسر انس با خداوند متعال و توسل به اهل بيت(ع) است گفت: در يك تحليل منصفانه بايد گفت به تعداد جواناني كه در اعتكاف حضور يافته ‌اند، تير دشمن در انحراف جوانان به سنگ خورده است و اين موفقيتي براي نظام ما به شمار مي آيد.
ساري - امام جمعه موقت ساري گفت : شركت گسترده جوانان در مراسم معنوي اعتكاف نشانگر شكست توطئه ها و هجمه هاي فرهنگي دشمنان است .
حجت الاسلام يوسف يوسف پور از اعتكاف به عنوان نمادي از دلبستگي جوانان به آموزه هاي اسلامي نام برد و اظهار داشت : هر روز كه مي گذرد دلبستگي جوانان به آموزه هاي ديني بيشتر مي شود.
شهركرد- حجت الاسلام محمدعلي نكونام امام جمعه شهركرد به بركات ماه مبارك رجب و آيين معنوي اعتكاف اشاره كرد و گفت: از اين فرصت در جهت خودسازي بايد بيشترين بهره را گرفت.
يزد – آيت الله محمدرضا ناصري امام جمعه يزد درباره اهميت اعتكاف اظهار كرد: خداوند به دوستانش انس با خودش ، انس با قرآن ، انس با نماز، انسانهاي سالم ، عالم و خانواده و فرزندان سالم عطا فرموده كه معتكفين از بخشي از آن برخوردار مي شوند.
قزوين - جت الاسلام عبدالكريم عابديني امام جمعه قزوين با اشاره به افزايش آمار امسال اعتكاف كنندگان گفت: حضور مردم كه بيشتر آنان را جوانان تشكيل مي دادند، باعث خوشحالي است چرا كه اين جوانان، علاقه مندان به خوبي ها هستند و براي ياد خدا، بررسي پرونده اعمال و بازنگري در زندگي خود با خداوند خلوت مي كنند و ايمان و سلوك را مورد توجه قرار مي دهند.
رشت - آيت الله زين العابدين قرباني امام جمعه رشت با اشاره به ايام البيض اظهار كرد: اعتكاف فرصتي براي خودسازي و پالايش روح و روان است و معتكفان بايستي اين ايام را قدر بدانند و از آن نهايت بهره معنوي را ببرند.
كرمان - حجت الاسلام مهدي عربپور امام جمعه موقت كرمان گفت: حدود 10 هزار نفر سال جاري بيشتر از سال گذشته در استان كرمان در آيين مذهبي اعتكاف، شركت كرده اند.
به گفته وي تعداد 100 پايگاه و مسجد در سال جاري در خدمت معتكفين استان كرمان است و 70 درصد از جمعيت اعتكاف كنندگان را جوانان تشكيل داده اند.
وي با اشاره به اينكه معتكفين هزينه هاي تغذيه روزانه خود را پرداخت مي كنند اظهار كرد: افراد در صورت تمايل مي توانند در سال هاي آينده تهيه تغذيه و افطار معتكفين را متقبل شوند.
اراك - آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي امام جمعه اراك درباره اعتكاف اظهار كرد: بيش از 750 هزار نفر در سراسر كشور و 15 تا 20 هزار نفر در مساجد استان مركزي براي اعتكاف حضور يافته اند و در اين سه روز خودسازي، مقاومت در برابر هواهاي نفساني، صبر و معنويت را با روزه داري و ذكر خدا تمرين مي كنند.
بيرجند- امام جمعه بيرجند با اشاره به حضور گسترده گروه هاي مختلف در آيين معنوي اعتكاف گفت: اعتكاف نوعي عبادت جمعي براي رسيدن به كمال الهي است.
حجت الاسلام و المسلمين علي رضايي بيرجندي در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته بيرجند در مصلي المهدي(ع) اعتكاف را رزمايش معنوي براي رسيدن به كمال الهي ذكر كرد و افزود: با توجه به حضور گسترده جوانان در اين آيين معنوي مسئولان طوري برنامه ريزي كنند كه اين قشر در كانون محبت و عشق الهي قرار گيرند.
وي اضافه كرد: چنين فضاهايي سرشار از معنويت و انسانيت را بايد ترويج كرد و قدردان چنين زيباهايي باشيم.
ياسوج - حجت الاسلام سيد علي اصغر حسيني امام جمعه ياسوج اظهار كرد: اعتكاف به عنوان سنت حسنه و پسنديده موجب خودسازي، تزكيه نفس و تطهير روح و روان انسان از انواع گناهان و آلودگي ها مي شود.
وي عنوان كرد: در مراسم معنوي اعتكاف امسال در كهگيلويه و بويراحمد حدود 10 هزار نفر از قشرهاي مختلف مردم اين استان به ويژه نسل جوان شركت كرده اند كه مايه خرسندي است.
زاهدان - آيت الله عباسعلي سليماني امام جمعه زاهدان با اشاره به بركات اعتكاف بيان كرد: بيش از 6 هزار نفر درون مساجد سيستان و بلوچستان به اعتكاف پرداختند كه 30 درصد رشد را نشان مي دهد.
نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان اضافه كرد: 80 درصد شركت كنندگان در اعتكاف جوانان هستند و جواني كه معتكف مي شود هرگز سراغ حرام نمي رود.
عضو خبرگان رهبري گفت: اعتكاف يك سنت ديرينه اي است كه در همه مكاتب آسماني رواج داشت كه اين مراسم توسط اديان عمدتا در ماه رجب اتفاق مي افتاده است.
بندرعباس - آيت الله غلامعلي نعيم آبادي امام جمعه بندرعباس با اشاره به برگزاري مراسم معنوي اعتكاف، بيان داشت: آيين معنوي اعتكاف در واقع تمرين خودسازي و درگيري انسان با نفس خود است.
وي گفت: بايد در اين فرصت معنوي ، فرد معتكف با خلوت با خدايش ، ضعف و قوت هاي خود را بهتر از قبل بشناسد و با دشمن درون خود مبارزه كند.
1876 /1596
کد N1214648

وبگردی