آفتاب

چين: اعتراض آمريكا به فرود هواپيما در جزاير درياي جنوبي بي‌مورد است

چين: اعتراض آمريكا به فرود هواپيما در جزاير درياي جنوبي بي‌مورد است

پكن - ايرنا - وزارتخانه‌هاي خارجه و دفاع چين در واكنش به موضع گيري آمريكا در خصوص فرود يك فروند هواپيماي نظامي اين كشور در جزاير مورد مناقشه در درياي جنوبي، اعتراضات مطرح شده را بي مورد دانستند.

به گزارش ايرنا، به تازگي گزارش هايي منتشر شده مبني بر اينكه چين يك فروند هواپيماي نظامي خود را بر روي باند ساخته شده در يكي از جزاير مصنوعي در آبهاي محل مناقشه در درياي جنوبي فرود آورده تا چند تن از كارگران بيمار را از اين جزاير خارج كند.
چين پيشتر هواپيماهاي غيرنظامي خود را در اين جزاير فرود آورده بود اما نشست و برخاست هواپيماي نظامي براي اولين بار در اين منطقه صورت گرفته است.
اين موضوع واكنش و اعتراض وزارت دفاع آمريكا را در پي داشت و اين وزارتخانه سياست هاي در پيش گرفته شده از جانب چين را محكوم كرده است.
وزارت امور خارجه چين در پاسخ به موضع گيري آمريكا امروز چهارشنبه در بيانيه اي اعلام كرد كه فرود هواپيماي نظامي اين كشور در جزاير «يونگشو» در درياي جنوبي اقدامي كاملا ضروري و در راستاي كمك به شهروندان چيني بوده است.
در بيانيه آمده است، علت مخالفت هاي آمريكا با اين اقدام چين براي پكن مشخص نيست و چين هنوز نمي داند آمريكايي ها براي چه اين موضوع را بزرگ كرده اند.
بيانيه تاكيد مي كند، براي انتقال شماري از كارگران چيني كه در اين جزاير مشغول به كار بوده و بعضا دچاري بيماري بودند، فرود اين هواپيما بر روي باند جزاير مصنوعي از هر حيث ضروري و لازم بود.
در بيانيه وزارت امور خارجه چين آمده است كه اصولا براي فعاليت هاي بشردوستانه، كمك به نيازمندان و انتقال مصدومان از چنين پروازهايي استفاده مي شود و اين امري طبيعي است.
در همين حال «هوا چون اينگ» سخنگوي دستگاه ديپلماسي اين كشور نيز انتقادهاي آمريكا را منتفي و بي مورد دانست و در گفت و گويي در پكن خاطرنشان كرد‌: هواپيماهاي نظامي چين پروازهاي كمكي براي زلزله زدگان و مصيبت ديدگان در مناطق مختلف انجام مي دهند و با اين هواپيما هم شماري بيمار منتقل شده اند.
وي گفت: آنكه بايد سئوال كننده باشد و دليل حضور هواپيماهاي نظامي و كشتي هاي جنگي آمريكا را در درياي جنوبي كه تهديد به شمار مي روند جويا شود، چين است.
در همين حال وزارت دفاع چين هم امروز با انتشار بيانيه اي تاكيد كرد كه پرواز و فرود هواپيماهاي نظامي چين در اين مناطق كه تحت حاكميت و جزو تماميت ارضي اين كشور محسوب مي شود، امري كاملا طبيعي است.
بيانيه مي افزايد: همانطور كه ما نمي توانيم فرود هواپيماهاي آمريكايي در خاك خودشان را براي كمك و امدادرساني مورد پرسش قرار دهيم، ‌واشنگتن هم چنين حقي ندارد.
به جز پكن كه مدعي مالكيت بر كل درياي جنوبي چين است؛ ويتنام، فيليپين، مالزي، تايوان و برونئي نيز ادعاي مالكيت بخش‌هايي از اين دريا را دارند.
آساق**231**1597
کد N1212791

وبگردی