آفتاب

معاون سازمان مدیریت اعلام کرد:2.4 درصد ؛ متوسط رشد اقتصادی کشور در دهه اخیر

معاون سازمان مدیریت اعلام کرد:2.4 درصد ؛ متوسط رشد اقتصادی کشور در دهه اخیر

ایرنا نوشت: معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور متوسط رشد اقتصادی کشور در 10 سال گذشته را 2.4 درصد اعلام کرد.

سید حمید پورمحمدی روز چهارشنبه در شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری در شهركرد گفت: رشد اقتصادی كشور در سند 20 ساله توسعه، سالانه هشت درصد پیش بینی شده بود.

وی با بیان عقب افتادگی زیاد كشور در رشد اقتصادی طی دهه گذشته، افزود: هم اكنون در آغاز دهه دوم سند چشم انداز 20 ساله قرار داریم كه در 10 ساله دوم علاوه بر تحقق اهداف كلی سند چشم انداز، باید عقب افتادگی 10 سال گذشته نیز جبران شود.

پور محمدی افزود: براساس افق سند 20 ساله توسعه، پیش بینی شده بود ایران در جایگاه اول اقتصادی در بین 24 كشور منطقه قرار گیرد اما به دلایل مختلف از جمله اعمال تحریم ها، به این جایگاه نرسیده ایم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ادامه داد: ایران در 10 سال گذشته در رتبه سوم اقتصاد منطقه قرار داشته و هم اینك نیز در همان جایگاه قرار دارد.

پورمحمدی تصریح كرد: برای رسیدن به جایگاه واقعی در توسعه اقتصادی باید برای افزایش بهره وری و جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی تلاش شود.

10 هزار واحد صنعتی كوچك و متوسط در كشور فعال می شود

پور محمدی با اعلام فعال سازی 10 هزار واحد صنعتی كوچك و متوسط غیرفعال و نیمه فعال كشور، ‌ادامه داد: برخی از این واحدها برای رسیدن به ظرفیت كامل تولید نیاز به سرمایه در گردش دارد، برخی واحدها نیمه فعال است و برخی نیز نیمه تمام مانده كه متوسط پیشرفت فیزیكی طرح های نیمه تمام بالای 60 درصد است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور افزود: برای فعال سازی این تعداد واحد تولیدی، 160 هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

پور محمدی گفت: در تخصیص تسهیلات و برنامه ریزی برای فعال كردن واحدهای تولیدی باید موضوع صرفه اقتصادی در محصولات تولیدی در اولویت قرار گیرد.

پور محمدی ادامه داد: در برنامه اقتصاد مقاومتی برای رونق گردشگری و كسب درآمد از این بخش چهار طرح وی‍‍ژه برنامه ریزی شده است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، واگذاری موزه ها به بخش خصوصی، تقویت جذب گردشگر از كشورهای هدف، توسعه گردشگری در حوزه های خاص از جمله فرهنگی، اكوتوریسم و سلامت و توسعه كارگاه های صنایع دستی از جمله فرش را طرح های تهیه شده عنوان كرد.

پورمحمدی ادامه داد: برای رسیدن به درآمد و ایجاد كسب و كار از طریق بخش گردشگری با توجه به ظرفیت های این صنعت در كشور، باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه با حضور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور برگزار شد.

 

22339

کد N1212788

وبگردی