آفتاب
به مناسبت ارسال پرونده ميراث ناملموس چوگان براي ثبت جهاني؛

مسابقه نمادين چوگان در پايتخت/برگزاري مسابقات بين‌المللي چوگان در سال 2018

مسابقه نمادين چوگان در پايتخت/برگزاري مسابقات بين‌المللي چوگان در سال 2018

تهران - ايرنا - به مناسبت ارسال پرونده ميراث ناملموس چوگان براي ثبت جهاني به يونسكو و همچنين به منظور گراميداشت روز جهاني بناها و محوطه هاي تاريخي، مسابقه چوگان به صورت نمادين در مجموعه فرح آباد تهران برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، با ارسال پرونده ميراث فرهنگي ناملموس «چوگان، سوار بر اسب به همراه روايت‌گري و موسيقي» براي ثبت در فهرست ميراث جهاني و همزمان با روز جهاني محوطه‌ها و بناهاي تاريخي كه امسال را «ميراث ورزش» نام‌گذاري كرده‌اند، بازي نمادين «چوگان ايراني» با تدارك سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در زمين «ورزشگاه شهدا» (سواركاري فرح آباد) برگزار شد.
اين زمينِ بازي، خرداد سال گذشته با همكاري فدراسيون چوگان ايران و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، در فهرست ميراث ملي به كشور به ثبت رسيد تا ميزان اهميت و توجه ايران به اين بازي نشان داده شود.

** برگزاري نخستين مسابقات بين المللي چوگان
محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سخناني كوتاه از برگزاري نخستين مسابقات بين‌المللي چوگان در سال 2018 و در صورت ثبت جهاني پرونده «چوگان، سوار بر اسب به همراه روايت‌گري و موسيقي» خبر داد.
به گزارش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، وي اظهار كرد:‌ امسال با تلاش‌هاي مسئولان پرونده‌ي چوگان تهيه و به يونسكو فرستاده شد و قرار است براي سال 2017 مطرح شود.
به گفته‌ وي، چوگان داراي نقش مهمي در زندگي انسان، به خصوص صلح و همبستگي است.
دراين مراسم نقاره خاني در مورد چوگان ،انجام ورزشهاي سنتي ،همچنين سرودهاي سنتي برگزار شد.
روايت اين بازي و انتخاب نامِ كنوني براي پرونده‌ چوگان، برگرفته از مينياتورهاي ايراني است كه در آن‌ها بازي چوگان به تصوير كشيده شده است.
در پايان برگزاري اين مراسم نمادين كه مسعود سلطاني‌فر، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، «استركيش لاروش»، نماينده كميسيون يونسكو در ايران، شاهرخ شهنازي، دبيركل كميته ملي المپيك ايران، «رضا حسني‌خو»، مشاور وزير ورزش و جوانان و روساي قديم و جديد فدراسيون چوگان حضور داشتند، لباس چوگان ايراني با امضاي مسئولان دو سازمان ميراث فرهنگي و فدراسيون چوگان در كنار تصويري مينياتوري از بازي چوگان به امضا رسيد.
فراهنگ ** 1569
کد N1211762

وبگردی