آفتاب

وزير خارجه صربستان: با حفظ رابطه با روسيه مصمم به پيوستن به اتحاديه اروپا هستيم

وزير خارجه صربستان: با حفظ رابطه با روسيه مصمم به پيوستن به اتحاديه اروپا هستيم

تهران - ايرنا - وزير خارجه صربستان روز سه شنبه اعلام كرد كه بلگراد مصمم است تا علاوه بر حفظ رابطه با مسكو، به اتحاديه اروپا بپيوندد.

به گزارش رويترز از بلگراد، ايويتسا داچيچ، وزير خارجه صربستان امروز گفت: صربستان به رغم مشكلات موجود در اتحاديه اروپا مصمم است به هر نحو ممكن به اين اتحاديه بپبوندد، اما در عين حال اقدامي صورت نمي دهد كه رابطه حسنه خود با روسيه را به خطر بيندازد.
وي امروز در گفت وگو با رويترز گفت: اگرچه خروج انگليس از اتحاديه اروپا يك خطر جدي براي آن است، اما اين موضوع نه تنها خطري را متوجه صربستان نمي كند و البته صربستان همچون سوئيس و نروژ نيست كه بگويد ما نيازي به پيوستن به اين اتحاديه نداريم و لذا تلاش مي كنيم به هر نحو ممكن به آن بپيونديم.
داچيچ كه در عين حال معاون نخست وزير دولت ائتلافي صربستان نيز هست و انتظار مي رود در انتخابات سراسري يك شنبه آينده اين كشور نيز به مدت چهار سال ديگر در مسند قدرت بماند تاكيد كرد كه بلگراد در عين حال قصد ندارد در اين بين اقدامي انجام دهد كه رابطه مطلوب خود با مسكو را به خطر بياندازد.
اين گزارش حاكي است كه اگرچه دولت ائتلافي صربستان در دسامبر (دي ماه) گذشته مذاكرات براي پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا را آغاز كرده اميدوار است تا 2019 به آن بپيوندد، اما نظرسنجي ها در اين كشور نشان مي دهد كه مردم آن هنوز نسبت به مواهب احتمالي پيوستن كشورشان به اين اتحاديه در ترديد هستند.
براساس اين گزارش، مردم اين كشور به روسيه به ويژه به سبب ارتباط آن با چين اعتماد كامل دارند و علاوه بر اينكه به گاز آن كشور نيازمندند، آنرا بازار خوبي براي محصولات كشاورزي خود نيز به حساب مي آورند.
صربستان علاوه بر اينكه هم با روسيه و هم با پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) رزمايش مشترك برگزار مي كند، در عين حال تمايلي براي پيوستن به اين پيمان نيز ندارد.
اروپام**1378**1856
کد N1211162

وبگردی