آفتاب
معاون هنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اولین نقطه هدف حمله کنندگان جنگ نرم، باورهای مردم است

اولین نقطه هدف حمله کنندگان جنگ نرم، باورهای مردم است

دکتر حمید شاه آبادی در برنامه «گفت ‌و گوی سیاسی» رادیو گفت ‌و گو اولین نقطه آسیب و هدف حمله کنندگان جنگ نرم را باورهای مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت ‌و گوی سیاسی» با موضوع جنگ نرم و تلاش گسترده شبکه های ماهواره ای بیگانه در بازتولید ارزشهای سکولار و مدیریت فرهنگی داخل کشور و با حضور سید احمد موسوی صمدی عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و دکتر حمید شاه آبادی معاون هنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه آنتن شد.

سید احمد موسوی صمدی در ابتدا به مرور تاریخچه ای از جنگ نرم اشاره کرد و اظهار داشت: از اواخر دهه ۷۰ کلیدواژه هایی همچون شبیخون و تهاجم فرهنگی را در سیر ادبیات و هندسه فکری مقام معظم رهبری مشاهده می کنید و دائما صحبت های ایشان با این کلیدواژه ها تکرار می شود.

وی افزود: امروز این کلیدواژه ها تعابیر خشن تری به خودشان می گیرند زیرا ایشان معتقدند آرایش جبهه دارد تغییر می کند و به تعبیر دقیق تر از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت ناتوی فرهنگی و جنگ نرم تغییر می کند. در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می کند.

عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به حوزه قدرت نرم در علوم مختلف اجتماعی و فرهنگی و ارتباطات اشاره داشت و بیان کرد: انواع قدرت ها را در دوره های متفاوت داشته ایم؛ در دوره ای قدرت سخت داشته ایم و بر اساس تسخیر خاک ها پیش برنده قدرت های جهانی بوده است.

موسوی با بیان اینکه در دوره های بعد از جنگ سخت، از واژه جنگ نرم استفاده کرده ایم، گفت: در ادبیات جهانی نیز این جنگ بسیار مهم و جدی بوده است و به آن بسیار پرداخته شده است. اما امروزه در حالت متفاوتی قرار داریم زیرا امروز با قدرت هوشمند و جنگ های هوشمند درگیر هستیم. در واقع تلفیقی از قدرت نرم و قدرت سخت را به صورت همزمان می بینید که اصطلاحاً قدرت هوشمند می گویند زیرا از عقبه نظامی خودش استفاده می کند و در حوزه جنگ نرم و ارزش های ما اثر گذاری می کند.

عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی تصریح کرد: اگر قدرت هوشمند پشتوانه سخت را نداشته باشد، ولی درست طراحی شود و عملیات رسانه ای در آن واقع شود، حتی می تواند قدرت های کاذب سخت برای ما بسازد که برای نمونه می توان به تهاجم هالیوودی اشاره کرد. کارشناسان فرهنگی فرانسه معتقد هستند که تحت تهاجم فرهنگی آمریکا قرار دارند و هالیوودیسم نه فقط ایران و آسیا بلکه خود اروپا را هم تهدید می کند.

در ادامه دکتر حمید شاه آبادی اولین نقطه آسیب و هدف حمله کنندگان جنگ نرم را باورهای مردم عنوان کرد و افزود: در  عرصه کارزار جنگ نرم، باورها و اعتقادات بیشترین بخش را به خود اختصاص می دهد و مورد نشانه قرار می گیرد. وقتی دیدگاه و باورها و اعتقادات تغییر پیدا کرد، دیگر بر سر آن سفره همه چیز را می توان جای داد.

معاون هنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آنچه که در جنگ نرم اتفاق می افتد، حفظ صورت امر و از بین بردن سیرت امر است. ظاهرا هیچ گونه جنگ و جدال فیزیکی صورت نمی گیرد اما تسخیر بدون خونریزی در این عرصه است و بیشترین حاصل و نتیجه را در جنگ نرم مشاهده می کنیم. تفاوت های بنیادینی در جنگ نرم و سخت وجود دارد؛ در جنگ سخت خیلی ها شاید با هم متحد شوند اما در جنگ نرم مسیرها از هم گسسته می شود و انسان ها گروه گروه می شوند و امکان تصرف صحنه ها وجود دارد.

در ادامه موسوی صمدی خاطرنشان کرد: در جنگ سخت افراد کشته می شوند و مجبور به کشتن هستیم ولی در جنگ نرم می کشیم. وقتی در جنگ نرم فردی زخمی می شود، دیگر یار ما نیست، بلکه یار مقابل ما است. تفاوت این است که در جنگ سخت یک نفر را حذف می کنیم و کار تمام می شود ولی در جنگ نرم با حذف یک نفر، نیرو به سمت مقابل سوق پیدا می کند.

وی به رفتارهای غرب گرایانه برخی افراد اشاره کرد و بیان داشت: خیلی وقت ها خود افراد هم قصد و آگاهی از این موضوع ندارند ولی به هرحال این رفتار در شان یک ایرانی مسلمان نیست.

وی به شبکه های ماهواره ای اشاره کرد و عنوان داشت: بیش از دو دهه است که شبکه های ماهواره ای در همه جا نفوذ کرده اند و ما نیز یکی از مصرف کنندگان جهانی هستیم. هر جامعه و فرهنگی یکسری متغیرهای استراتژیک دارد که شامل بن مایه های فرهنگی است. اینها قابل شناسایی است و با یکسری فرمول ها می توان آنها را شناخت.

عضو پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بیان داشت: بالاترین نقطه اثرگذاری هر رسانه در بالاترین میزان تاثیرپذیری هر مخاطب در نقطه تلاقی متغیرهای استراتژی فرهنگی آن است. فرهنگ ایرانی از گذشته یک فرهنگ خانواده محور بوده است و خانواده ها در تمام زمان ها رکن اصلی بوده است و امروز شاهد هستیم هجمه اصلی روی خانواده است.

وی با بیان اینکه با تکرار واژه ها آنها را به ابتذال کشانده ایم و برای مردم عادی و تکراری شده اند، اظهار داشت: واقعیت این است که این تکرارها نشان از یک اهمیتی دارد. خانواده و حیا آن اتفاق است و این دو فقط مربوط به اسلام نبوده است و پیش از اسلام نیز حیا یکی از عنصرهای جدی فرهنگ ایرانی بوده است و در تمام سنگ نوشته ها و نوع معماری ایرانی نیز حاکی از این مسئله مهم بوده است.

موسوی صمدی بیان داشت: امروز شاید ندانیم چه اتفاقی دارد برایمان می افتد ولی به صورت ناخودآگاه یک کششی پیدا کرده ایم و تبدیل به یک عنصر بی تفاوت و حتی متفاوت شده ایم، مانند مرده ای که هر چه به او سوزن می زنیم، واکنشی نشان نمی دهد.

شایان ذکر است؛ برنامه "گفت‌ و گوی سیاسی"، هر شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه رادیویی گفت‌وگوپخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگومراجعه کنند.

کد N1210473

وبگردی