آفتاب

پايان كابوس دريافت پيامك هاي تبليغاتي

پايان كابوس دريافت پيامك هاي تبليغاتي

تهران- ايرنا- شايد تا پيش از اين پايان بخشيدن به سيل هر روزه پيامك هاي تبليغاتي چندان ساده نبود اما سامانه پيامكي 800، شما را از اين كابوس رهايي مي بخشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، بسياري از كاربران تلفن همراه از مزاحمت هاي گاه و بي گاه پيام هاي بي حد و مرز تبليغاتي گلايه داشتند و همواره دنبال آن بودند كه خود را به نوعي از شر تبليغات بي فايده در امان بدارند و فقط پيامك هاي كاربردي را دريافت كنند.
اين تلاش ها مردمگاه با موفقيت روبرو مي شد اما بيشتر مواقع به شكست مي انجاميد و ارسال تبليغات ادامه پيدا مي كرد. نارضايتي هموطنان از بي ساماني پيامك ها كار را به مجلس شوراي اسلامي كشاند و «محمود واعظي» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، براي پاسخگويي به نمايندگان راهي مجلس شد.
خلاصه پرسش نمايندگان مردم اين بود: چرا وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شرايطي را فراهم نكرده است كه مشتركان تلفني و شبكه هاي ارتباطي، قادر باشند تبليغات دريافتي خود را به تفكيك ارسال كننده، فعال يا غيرفعال كنند و از اطلاع رساني و تبليغات مفيد بهره مند شوند؟
واعظي در نشست كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در مرحله نخست با هدف حمايت از حقوق مشتركان براي حذف پيامك هاي انبوه، مصوبات 133 و 147 را در بيست و پنجم بهمن 1390 و پنجم شهريور 1391 ارائه كرده است تا مشترك بتواند با ارسال كدهايي همه پيامك هاي تبليغاتي را حذف كند.
وي افزود: وزارت ارتباطات در شهريور ماه امسال (1394) از اپراتورها خواست سامانه اي را طراحي كنند كه مشتركان بتوانند پيامك هاي تبليغاتي را مديريت كنند. اپراتورها نيز اقدام لازم را انجام داده اند و اين سامانه در آينده اي نزديك بهره برداري مي شود. همچنين مشتركان با لحاظ كردن سرشماره پيامك هاي تبليغاتي مي توانند خودشان پيامك ها را مديريت كنند.
بسياري از نمايندگان مردم از پاسخ ها راضي شدند و البته شماري ديگر وزارت ارتباطات را به عنوان متولي تامين زيرساخت ها براي چاره انديشي اين معضل موظف دانستند.
موضوع ساماندهي به وضع دريافت پيامك هاي تبليغاتي به سال 1395 كشيده شد تا اينكه واعظي چندي پيش در صفحه خود در شبكه اجتماعي «تبيان» خبري داد كه مورد توجه بسياري از كاربران قرار گرفت.
خبر اين بود: با هدف حفظ حقوق مشتركان، سازمان تنظيم مقررات، روش هاي ارائه اين خدمات (پيامكي) را از سوي اپراتورها تغيير داد.
وي نوشت: از اين پس فعال‌سازي و غيرفعال‌سازي خدمات پيامكي از سوي همه اپراتورهاي تلفن همراه با استفاده از سامانه پيامكي 800 يا شماره‌گيري #800* (ستاره، 800، مربع) ميسر شده است.
واعظي افزود: مشتركان با اين سامانه از انواع خدمات ارزش افزوده فعال روي سيمكارت خود و روش غيرفعال‌سازي آن آگاه مي شوند و درصورت تمايل مي‌توانند اين خدمات را غيرفعال كنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اضافه كرد: در صورت فعال سازي اين خدمات پيامكي از سوي مشتركان، اپراتورها بايد ضمن رعايت زمان ارسال پيامك بين 9 صبح تا 9 شب، ميزان هزينه خدمات و شيوه قطع آن پيامك را اعلام كنند و در صورت درخواست مشترك براي غيرفعال سازي، تا 24ساعت بعد ارسال پيامك متوقف شود.
وي يادآوري كرد: در صورت غيرفعال كردن كل خدمات پيامك تبليغاتي، خدمات پيامكي مبتني بر تراكنش شامل خدمات تراكنشي بانكي، خريدهاي الكترونيكي و... همچنان براي مشتركان فعال خواهد بود.
سامانه پيامكي 800 همسو با همان خواسته واعظي از اپراتورهاست. اكنون با اين گام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ايران و تلاش هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، هموطنان مي توانند از كابوس پيامك هاي انبوه رهايي يابند.
اقتصام(4)2078**1961
کد N1210281

وبگردی