آفتاب

پر آبی سدها و تخریب زیرساخت ها و مزارع پیامد سیل در استان ایلام

پر آبی سدها و تخریب زیرساخت ها و مزارع پیامد سیل در استان ایلام

ایلام - ایرنا - در سال زراعی جاری و در اتفاقی نادر و بی سابقه بیشترین میزان بارش سالیانه استان ایلام ثبت شد و این استان از نظر میزان نزولات جوی و پر كردن بارش نرمال سالانه با 849 میلی متر بارش رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، این در حالیست كه استان ایلام با نزدیك به یك دهه خشكسالی و كمبود بارش دست و پنجه نرم كرده و آثار زیانبار خشكسالی این استان را در معرض بحران و تنش قرار داده بود.
كاهش منابع آبی، كم شدن ذخیره آب پشت سدها، پایین آمدن سفره های آب زیرزمینی، خشكیدگی درختان بلوط و در معرض نابودی قرار گرفتن جنگل های این استان از جمله پیامدهای خطرناك كم آبی و كمبود بارش های سالیانه بود.
بارش بی نظیر و بی سابقه باران الهی در سال زراعی جاری با وجود آنكه باعث جاری شدن سیل و خسارت به تاسیسات آب، برق، كشاورزی، زیرساخت ها و منازل مسكونی شد اما بركات و آثار مثبتی را نیز به همراه داشت كه نباید نادیده گرفته شود.
بارش باران در سال زراعی جاری (مهر ماه 94 تاكنون) باعث شد آب تعدادی از سدهای استان از جمله ایلام، كنگیر، دویرج و سیمره برای نخستین بار از زمان ساخت سرریز كند كه این امر نشان از وضعیت بسیار مطلوب منابع آب سطحی در این استان است.

** ورود 3۵۸ میلیون مترمكعب آب به سدهای ایلام/ سرریز تعدادی از سدها برای نخستین بار
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان ایلام گفت: از ابتدای فصل آبی جاری تاكنون بیش از ۳۵۸ میلیون متر مكعب آب وارد سدهای ایلام (چم گردلان)، كنگیر ایوان و دویرج دهلران شده است.
ذوالفقار مهدیزاده اظهار كرد: در پی بارش های كم سابقه در سطح استان طی سال گذشته و اوایل سال جاری حجم آب ورودی سدهای استان افزایش قابل ملاحظه و چشمگیری داشته كه این خود باعث سرریز شدن آب سدهای استان شده است.
وی با اشاره به وضعیت سد ایلام (چم گردلان) افزود: برای اولین باز از زمان احداث این سد تاكنون به دلیل بارش های خوبی كه داشتیم، دریاچه این سد در دی ماه سال گذشته سرریز كرد.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای ایلام میزان حجم فعلی آب سد ایلام را ۶۴ میلیون متر مكعب اعلام كرد و یادآور شد: از ابتدای سال آبی جاری تاكنون ۱۲۴ میلیون متر مكعب آب وارد این سد شده كه از این میزان ۹۸.۶ میلیون متر مكعب مجموع خروجی آن برای مصارف مختلف بوده است.
مهدیزاده به سد دویرج دهلران اشاره كرد و یادآور شد: اكنون حجم فعلی آب سد دویرج ۲۰۵ میلیون متر مكعب است كه قبل از آغاز بارندگی ها حجم آب این سد ۵۸ میلیون متر مكعب بود.
وی میزان ورودی آب به سد دویرج را در سال آبی جاری ۱۹۴.۶ میلیون مترمكعب اعلام كرد و گفت: ۵۶.۴۶ میلیون مترمكعب نیز حجم كل خروجی آب این سد بوده است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای ایلام وضعیت آبگیری سد كنگیر در شهرستان ایوان را نیز بسیار مطلوب ارزیابی كرد و افزود: حجم آب سد كنگیر تا پیش از بارندگی سال آبی اخیر نزدیك به یك میلیون متر مكعب بود كه در پی بارش های كم سابقه این میزان افزایش چشمگیری یافت.
مهدیزاده افزود: از ابتدای بارش های سال آبی تاكنون ۳۶.۹۱ میلیون مترمكعب آب وارد این سد شده كه از این میزان ۱۵.۴۶ میلیون مترمكعب نیز خروجی آن بوده است.
وی وضعیت آبی سد سیمره (تولید برق آبی) را نیز مناسب دانست و گفت: تاكنون نزدیك به ۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون متر مكعب آب وارد این سد شده كه با احتساب خروجی یك میلیارد و ۲۶۰ میلیون مكعبی آب این سد، حجم فعلی آن اكنون به یك میلیارد و ۸۷۲ میلیون متر مكعب رسیده است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان ایلام مجموع ظرفیت سدهای استان را ۲۸۹ میلیون مترمكعب اعلام كرد و یادآور شد: رشد بسیار مناسب بارش ها در سال جاری و سال گذشته و سرریز شدن آب سدهای استان نشان از وضعیت مطلوب منابع آب سطحی در استان است.
مهدیزاده گفت: در مجموع می توان گفت از ابتدای فصل آبی جاری تاكنون بیش از ۳۵۸ میلیون متر مكعب آب وارد سدهای استان شده كه از این میزان نزدیك به ۱۷۰ میلیون متر مكعب میزان خروجی آب از این سدها بوده است.

** هفت میلیارد متر مكعب آورده سیل برای سفره های زیرزمینی ایلام
معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این باره گفت: بارش های بی سابقه سال زراعی جاری منجر به ذخیره 7 میلیارد مترمكعب آب در سفره های زیرزمینی این استان شده است.
حجت اله فتحی اظهار كرد: هر هكتار زمین امكان ذخیره 2 هزار تا پنج هزار مترمكعب آب در خود دارد و با توجه به مساحت 2 میلیون هكتاری استان ایلام اگر به طور متوسط در هر هكتار سه هزار و 500 مترمكعب آب ذخیره شده باشد سفره های زیرزمینی این استان 7 میلیارد متر مكعب آب در خود ذخیره كرده اند.
وی تاكید كرد: بارش باران همچنین به كنترل آفات و امراض جنگلی همچون سوسك چوب خوار منجر می شود و با قرار دادن آب كافی و مناسب در اختیار گیاهان و درختان روند خشكیدگی درختان بلوط استان متوقف می شود.
فتحی افزود: بارش باران همچنین باعث می شود رویش، زایش و تجدید حیات جنگل ها و درختان این استان فراهم شود.
معاون فنی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: سیلاب باعث افزایش پوشش كف جنگل های این استان می شود كه البته در زمان گرم شدن هوا خطر حریق و آتش سوزی را به دنبال خواهد داشت.
فتحی یادآور شد: مسئولان، مردم و دوستداران طبیعت باید موارد فنی و نكات ایمنی را رعایت كنند و باید از روشن كردن آتش در مناطق جنگلی و مرتعی استان به شدت خودداری شود.
وی اضافه كرد: اقدامات پیشگیرانه شامل ایجاد برج های دیده بانی، اجرای طرح قرق بان و تقویت گروه های مردمی، سازمان های مردم نهاد، بهره برداران، مرتع داران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها انجام شده و در این راستا نشست های متعدد برگزار و تفاهم نامه هایی نیز منعقد شده است.

** برآورد خسارت ۷۰ میلیارد ریالی سیل به بخش كشاورزی استان ایلام
در بخش كشاورزی اما اوضاع فرق می كند زیرا بدلیل پراكش و شدت نامناسب بارندگی ها در فصل برداشت محصول و همچنین بروز سیلاب در مزارع استان این بخش با خسارت های جبران ناپذیری مواجه شده است.
به گفته رئیس سازمان جهاد كشاورزی ایلام میزان خسارت های وارده به بخش كشاورزی این استان به علت بارش های سیلابی چند روز اخیر در مجموع و براساس برآوردهای اولیه بیش از ۷۰ میلیارد ریال است.
سید محمدتراب میری اظهار كرد: بیشترین خسارت ها به ایستگاه های پمپاژ آب، جاده های بین مزارع، خطوط انتقال آب و مزارع كشاورزی گندم و جو شهرستان های چرداول، سیروان، دره شهر، آبدانان و دهلران است.
وی با بیان اینكه بارش های سیلابی به ۵۰ تا ۸۰ درصد اراضی كشاورزی گندم و كلزای دهلران خسارت وارد كرده است، افزود: برآورد نهایی میزان خسارت های وارده به بخش كشاورزی بعد از فروكش كردن بارش ها توسط كارشناسان انجام می شود.

** بیشترین خسارت سیل به مزارع كشاورزی و محصولات زراعی است
استاندار ایلام نیز اعلام كرد: بیشترین حجم خسارت های ناشی از بارش های شدید باران و وقوع سیل در مناطق مختلف این استان به محصولات كشاورزی و مزارع بوده است.
محمدرضا مروارید اظهار كرد: با توجه به اینكه در مناطق جنوبی استان كشاورزان آماده برداشت محصول خود به ویژه گندم می شدند این بارش ها خسارت هایی به زارعان این مناطق وارد كرده كه هنوز میزان آن مشخص نیست.
به گفته وی، وقوع سیل و بارش شدید باران و تگرگ بیشتر در شهرهای جنوبی استان از جمله دهلران خسارت بر جا گذاشته و موجب آبگرفتگی برخی منازل مسكونی در این شهر شده است.
استاندار ایلام با اشاره به تماس تلفنی معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور با خود در خصوص آخرین وضعیت وقوع سیل در استان افزود: هنوز از میزان و حجم خسارت های به صورت دقیق گزارشی ارائه نشده ولی دولت مصمم به حمایت از خسارت دیدگان است.
مروارید تاكید كرد: این حوادث تاكنون یك كشته در دهلران داشته و ۲ نفر نیز در دهلران و مهران مفقود شده اند كه جستجو برای یافتن آنها از سوی گروه های امدادی ادامه دارد.
وی یادآور شد: آب شرب ۱۵ روستای تابعه شهرستان دهلران بخاطر بارش شدید باران و وقوع سیل قطع است كه كاركنان شركت آبفا با بهره گیری از توان دستگاه های عضو مدیریت بحران مشغول رفع نقص و وصل شبكه آب هستند.

** خسارت 24 میلیارد ریالی سیل به حوزه عشایری استان ایلام
مدیر كل امور عشایری ایلام گفت: براساس برآوردهای اولیه انجام شده توسط كارشناسان ۲۴ میلیارد ریال خسارت در جریان بارش های سیلابی هفته گذشته به حوزه عشایری این استان وارد شده است.
علی سلیمی اظهار كرد: این خسارت ها شامل تخریب یك هزار و ۶۰ كیلومتر راه های عشایری، تخریب سه دهنه پل، ۴۰ تخته سیاه چادر و اتلاف ۳۵۰ راس دام عشایر است.
وی از بین رفتن ۲۰۰ متر تور سیمی، ۳۰ مورد آبشخور دامی، ۳۰۰ تن علوفه و تخریب دیوار و سوله ساختمان اداری امور عشایری در بخش زرین آباد را از دیگر خسارت های وارد شده به جامعه عشایری استان ایلام در اثر جاری شدن سیل هفته گذشته دانست.
وی با بیان اینكه این خسارت ها در همه نقاط استان گزارش شده اما بیشترین حجم آسیب ها و تخریب ها مربوط به شهرستان دهلران است، افزود: میزان دقیق و اصلی برآورد این خسارت ها هنوز مشخص نیست و امكان افزایش مقدار خسارت ها وجود دارد.

** سیل به آثار تاریخی و تاسیسات گردشگری استان ایلام نیز خسارت وارد كرد
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: برخی از آثار تاریخی و تاسیسات گردشگری این استان بر اثر وقوع سیل اواخر هفته گذشته خسارت دیدند.
عبدالمالك شنبه زاده اظهار كرد: در اثر جاری شدن سیل به راههای دسترسی، تاسیسات آب و برق و سازههای مجتمع های تفریحی توریستی همچنین آثار تاریخی ارزشمند مناطق مختلف این استان خسارت وارد شده است.
وی افزود: بنا بر گزارش های رسیده از شهرستان ها، آثار تاریخی قلعه میرغلام، پل تاریخی گاومیشان، قلعه وازیل، قلعه هزار درب، بنای پشت قلعه و شهر تاریخی سیمره در این حادثه دچار خسارت و آسیب شده اند.
شنبه زاده یادآور شد: همچنین اقامتگاه و كمپینگ گردشگران و زائران امامزاده ابوچماقین، مجتمع های تفریحی توریستی شهرستان ها، راه دسترسی به سنگ نوشته گل گل، جاده دسترسی به دریاچه دو قلو سیاه گاو آبدانان و راه دسترسی به تنگه ساز و بن از جمله مناطق گردشگری استان است كه در اثر سیل دچار خسارت شده است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تاكید كرد: این استان با وجود برخورداری از جاذبه های تاریخی، طبیعی و تفریحی منحصر بفرد به علت نبود زیرساختهای گردشگری و كمبود اعتبارهای این حوزه همواره با مشكل مواجه است.
شنبه زاده گفت: میزان خسارت و وضعیت آثار تاریخی و تاسیسات گردشگری آسیب دیده در سیل اخیر توسط تیم كارشناسان اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال برآورد و بررسی است.

** خسارت ۱۰۵ میلیارد ریالی سیل بر ابنیه و راه های رتباطی استان ایلام
معاون راهداری اداره كل راه و شهرسازی ایلام گفت: میزان خسارت های وارد شده به ابنیه و راه های ارتباطی این استان ناشی از جاری شدن سیل هفته جاری ۱۰۵ میلیارد ریال برآورد اولیه شده است.
نوراالله دلخواه اظهار كرد: به علت بارش های سنگین باران و همچنین جاری شدن سیل در برخی مناطق این استان در چند روز اخیر و بر اساس مطالعات و بررسی های ابتدایی كارشناسان حوزه راه سازی به ۵۴۷ دهنه پل و ۲۴۰ كیلومتر از راه های این استان آسیب های جزیی تا كلی وارد شده است.
وی افزود: میزان اعتبار مورد نیاز و درخواستی برای مرمت و بازسازی ابنیه ها و راه های ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده و در صورت تامین اعتبار عملیات بازسازی و مرمت آنها انجام می شود.
دلخواه یادآور شد: همه راه های ارتباطی این استان هم اكنون باز است و راه ارتباطی روستایی در بخش هلیلان از توابع شهرستان چرداول كه به علت ریزش پل مسدود شده بود نیز بازگشایی شده و اكنون تنها مسیر بسته استان، جاده كمربندی دهلران است كه به علت تخریب سه دهنه پل همچنان مسدود است.

** خسارت یك هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی سیل در استان ایلام
مدیركل مدیریت بحران ایلام مجموع خسارت های وارد شده در اثر سیل فروردین ماه این استان را نزدیك به یك هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال عنوان كرد.
احمد كرمی گفت: بر اساس ارزیابی های كارشناسان دستگاه های اجرایی مختلف ۸۰۰ میلیارد ریال از این مقدار خسارت به زیرساخت های كشاورزی همچون ایستگاه های پمپاژ، جاده های بین مزارع و زمین های كشاورزی وارد شده است.
وی افزود: یك هزار میلیارد ریال خسارت نیز به تاسیسات زیربنایی همچون پل ها و راه های ارتباطی، شبكه های مخابراتی و فیبر نوری، شبكه های آب و فاضلاب، مكان های عمومی و تاسیسات شهری و روستایی وارد شده است.
مدیركل مدیریت بحران ایلام یادآور شد: بیشتر شهرستان های استان در اثر بارش های رگباری هفته گذشته دچار خسارت شده اند ولی بخش كشاورزی شهرستان دهلران بیشترین خسارت را متحمل شده است.
كرمی تاكید كرد: گزارش خسارت های وارد شده به وزارت كشور، ستاد مدیریت بحران، معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهور ارسال شده است.
وی اضافه كرد: هیات دولت در نخستین جلسه خود ضمن بررسی میزان خسارت های سیل استان ایلام تصمیم های مقتضی را برای جبران مشكلات مردم مناطق سیل زده می گیرد.
مدیركل مدیریت بحران ایلام همچنین از بررسی میزان خسارت های وارد شده از سیل به بخش خصوصی و مردمی طی روزهای آینده خبر داد.
بر اساس اعلام هواشناسی استان ایلام از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ماه گذشته) تاكنون به طور میانگین در استان ایلام 849 میلی متر باران باریده كه این مقدار بارندگی 178 درصد بیشتر از بارش بیشینه سالانه است.
میزان بارندگی سال جاری این استان نسبت به دوره آماری سال زراعی گذشته (مهر ماه 93 تا پایان شهریور 94) 168 درصد و نسبت به بلند مدت 98 درصد افزایش داشته است.
در سال زراعی جاری اركواز ملكشاهی با یك هزار و 237 میلی متر ركوردار بیشترین مقدار بارش نزولات جوی در این استان و كمترین مقدار بارش نیز متعلق به شهرستان مهران با 314 میلی متر است.
اوایل آبان ماه سال گذشته نیز استان ایلام با سیلی بی سابقه مواجه شد كه در اثر آن خسارت های زیادی به بخش های مختلف استان وارد شد.
2077/6032/9002
کد N1210263

وبگردی