آفتاب

رضایت مدیر گروه عهد باستان شرق موزه لوور از همکاری با ایران

رضایت مدیر گروه عهد باستان شرق موزه لوور از همکاری با ایران

«جمال اوبیشو» رایزن فرهنگی گفت: موزه لوور فرانسه با ایران برنامه همکاری مشترک دارد.

به گزارش ایلنا؛ کنفرانس «مجموعه‌ها در گروه عهد باستان شرق در موزه لوور» در محل انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران؛  باسخنرانی «ماریل پیک» مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه و حضور «فرانسوا سِمِنو» سفیر جدید کشور فرانسه در تهران و همچنین تعدادی از اساتید دانشگاه، باستان شناسان و دیرین شناسان، علاقمندان به تاریخ قدیم و ... برگزار شد.

موزه لوور فرانسه با ایران برنامه همکاری مشترک دارد

در ابتدای این نشست «جمال اوبیشو» مدیر انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران  با تشکر از «ماریل پیک» و خوش‌آمد گویی به سفیر جدید فرانسه در انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران، گفت: موزه لوور در برنامه‌های مشترک خود با ایران به خوبی پیش‌رفته و خانم پیک پیگیر کارهای مربوط به این همکاری هستند.

همکاری‌ با ایران به خوبی شروع شده است

ماریل پیک (مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه) با ابراز خوشحالی از همکاری با ایران اظهارکرد: همکاری ما با مسئولان موزه ملی ایران بعد از سفر اخیر آقای «ژان‌لوک مارتینز» ادامه دارد. باتوجه به اینکه چندین سال از آغاز مطالعات تخصصی ما می‌گذرد، امیدوارم با حضور در ایران بتوانیم این شناخت را بیشتر کنیم.

او در ادامه با نمایش تصاویر بخش‌های مختلفی موزه لوور فرانسه درباره کارکرد هر کدام از آنها و همچنین چگونگی مطالعه روی تمدن شرقی و شیوه‌های معرفی آن به بازدید‌کنندگان این موزه قدیمی توضیحات مفصلی ارائه داد و به ویژه صورت ویژه و تخصصی در مورد عهد باستان و تمدن شرق در این موزه را به دقت مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

ساخت هرم شیشه‌ای لوور در سال 1989

مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه اظهار داشت: از سال 1982 موزه را برای معرفی و جایگاه مناسب مجموعه‌هایمان، گسترش دادیم. از سال 1989 بود که هرم شیشه‌ای لوور را در آنجا ساخته تا جلوه بیشتری داشته باشد.  

نه میلیون بازدیدکننده در سال

او با اشاره به سابقه موزه لوور گفت: لوور همواره به عنوان کاخ شاهنشاهی فرانسه شناخته شده و از قرن دوازدهم میلادی پادشاهان مختلف در آنجا سلطنت کرده‌اند؛ رفته رفته پادشاهان در این مدت بر غنای این موزه افزوده‌اند و «فرانسوا میتران» در اواخر سال 1389 دستور ساخت هرم شیشه‌ای را داد. در زمان ایشان، تمام سالن ها، مجموعه‌ها و بخش‌های مختلف در موزه بازسازی شده و با ساخت این هرم، مسیر ورود بازدید‌کنندگان تغییر کرده و مراجعان از آنجا وارد موزه می‌شوند.       

این کارشناس موزه لوور فرانسه با بیان اینکه موزه لوور از سال 1793 یعنی بعد از انقلاب فرانسه به صورت یک موزه درآمده افزود: لوور در ابتدا کتابخانه سلطنتی بوده و در آنجا کتاب‌ها و مجموعه‌های سلطنتی نگهداری می‌شد. نخستین مجموعه تمدن‌های باستانی نیز در کتابخانه سلطتنی بوده‌اند. لویی چهاردهم که علاقه زیادی به تمدن‌های شرقی داشت؛ مأمورهایی را برای شناخت بهتر از تمدن مشرق زمین به شرق اعزام کرد. اولین اشیای تاریخی موزه لوور که مهره‌های استوانه‌ای بود، در میانه قرن 18 به موزه آورده شدند.      

درج زبان‌ فارسی در بخش اسلام‌شناسی و هنرهای اسلامی موزه

پیک با اشاره به اینکه موزه را در مدت بیست سال گسترش دادیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کردیم در سال سه میلیون بازدیدکننده داشته باشیم، در حال حاضر نیز حدود 9 میلیون بازدیدکننده در سال داریم.

او با بیان اینکه پژوهش، تحقیق و نوع معرفی موزه برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت: برای معرفی بهتر موزه به گردشگران و بازدیدکنندگان، برچسب‌هایی که بر روی قفسه‌ها به زبان فرانسه نوشته شده بود را به زبان‌های دیگر نیز نوشتیم. بنابراین ما از بخش اسلام‌شناسی و هنرهای اسلامی موزه شروع کردیم و توضیحات آنجا را به زبان‌های فارسی و انگلیسی هم نوشتیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر، مشغول طراحی یک بازدید مجازی از موزه هستیم که درواقع بازدیدکننده‌ها بتوانند خودشان را در واقعیت تصور کنند که در بخش‌های آن در حال راه رفتن و بازدید هستند. همچنین سعی می‌کنیم تمام گنجینه‌هایمان را دیجیتالی بکنیم و یک دیتا بیس بوجود بیاوریم؛ تا در چندین سال آینده علاقمندان بتوانند همه اشیاء را از طریق اینترنت ببینند. 

161 ‌هزار و 634 قطعه تاریخی در موزه لوور

مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در موزه لوور، در حدود 161 ‌هزار و 634 قطعه تاریخی و اثر قدیمی وجود دارد و به این دلیل که این آثار تخصصی هستند و جای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند تمام این آثار را نمی‌توانیم به نمایش بگذاریم؛ بنابراین آن قطعاتی که برای معرفی یک تمدن حائز اهمیت است را در معرض دید عموم قرار می‌دهیم و به نمایش می‌گذاریم.

وی افزود: بخش‌های کاری ما خیلی گسترده است و هر کدام از ما نمی‌توانیم در همه این قسمتها متخصص بشویم؛ توضحیات تقسیم‌بندی یک مقدار مشکل است به خاطر اینکه مرزهای جغرافیایی جابه‌جا شده‌اند و کشورها تغییراتی را داشته‌اند، منتهی به طور کلی حوزه کاری ما در عهد باستان شرق در موزه لوور، در شرق از بالای افغانستان و ماوراء النهر شروع می‌شود که آسیای میانه یا همان مرکزی است، در جنوب تا یمن، در شمال تا ترکیه وآذربایجان و در غرب هم تا مغرب و الجزایر کشیده می‌شود؛ به دلیل اینکه فینیقی‌ها به شمال آفریقا رفتند و در آنجا سکنی گزیدند.

پیگیری «فرانسوا اولاند» از بخش شرق‌شناسی و هنرهای اسلامی

«ماریل پیک» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما در این مدت از حمایت‌های آقای «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه برخوردار بودیم؛ ایشان اخیراً در بازدیدی که از موزه لوور فرانسه داشتند، گزارشی را از آقای «ژان لوک‌ مارتینز» رئیس این موزه درباره حفظ آثار خواستند، بخصوص به دلیل جنگ‌هایی که در این چند ساله در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است؛ بخش شرق‌شناسی و هنرهای اسلامی در این زمینه برای ایشان خیلی مهم بودند چون این جنگ‌ها در این منطقه قرار داشتند.

وی همچنین گفت: ما سعی کردیم به همکارانمان در کشورهای عراق و سوریه کمک بکنیم که این اشیاء را بسته‌بندی بکنند و از حضور همکاران خود در این کشورها در موزه لوور استقبال می‌کنیم و پس از اتمام کارهای فنی و کامپیوتری، آرشیو دیجیتالی خود را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

در بخش دیگری از این کنفرانس، مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه، از روی تصاویر، بخش‌های مختلف این موزه، از جمله؛ ایران، مصر، تمدن یونانی، تمدن رومی، تمدن بین‌النهرین، تمدن شام، لبنان و یمن، عراق، تمدن ماوراء النهر و ...  را تشریح کرد و در ادامه به دقت به سؤالات حاضران پاسخ داد و با آنان به گفت‌وگو پرداخت.

کد N1209931

وبگردی