آفتاب

پسماندهای شیمیایی در دریاها چطور سلامت‌تان را تهدید می‌کنند؟

پسماندهای شیمیایی در دریاها چطور سلامت‌تان را تهدید می‌کنند؟

ایرنا نوشت: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مواد شیمیایی سمی که به دریا ریخته می شوند، به واسطه مصرف ماهی های آن مناطق به بدن انسان باز می گردد و در عملکرد 'سیستم دفاعی' بدن اختلال ایجاد می کند. نوزدان شیرخوار به طور خاص آسیب پذیرتر از دیگران هستند.

دانشمندان هشدار دادند كه نوزادان تازه متولد شده در معرض غلظت زياد اين آلاينده ها در شير مادر قرار دارند و علاوه بر اين، مكانيسم دفاعي بدنشان هنوز تكامل نيافته است.
مشخص شده است كه اين آلاينده ها پمپ كوچكي در سلول هاي بدن را كه سموم بالقوه مضر را دفع مي كند، از كار مي اندازند. به گفته محققان، مواد شيميايي به پمپ پروتييني ياد شده به نام P-gp مي چسبند و مانع انجام كار موثر آن مي شوند.
محققان موسسه اقيانوس شناسي اسكريپس (Scripps) در سن دياگو نمونه هايي از اين آلاينده ها از جمله آفت كش هايي نظير د.د.ت را كه استفاده از آن ممنوع اعلام شده است، در بافت ماهيچه اي هشت ماهي تن زرد يافتند.
اين مواد شيميايي در بدن انسان ها و نيز حيات وحش دريايي مانند نهنگ ها، دلفين ها و شيرهاي دريايي مشاهده شده است.
محققان اين موسسه در مقاله اي كه در مجله Science Advances منتشر شد، نوشتند كه پروتيين P-gp خط دفاعي اول بدن در برابر سموم طبيعي و مصنوعي است.با مصرف ماهي هاي آلوده، كارآيي اين سيستم مهم دفاعي در بدن كاهش مي يابد كه بزرگترين عامل نگراني براي گروه هاي آسيب پذير جمعيت انسان ها و نيز حيات وحش است.
محققان خاطرنشان كردند كه لازم است مطالعات بيشتري درباره خطر اين مواد شيميايي در دريا براي سلامت انسان ها انجام شود.

۵۴۵۴

کد N1209397

وبگردی