آفتاب
بر اثر بارش های چند روز گذشته؛

سیل دسترنج کشاورزان خراسان رضوی را با خود برد/۱۳ شهرستان آسیب دید

سیل دسترنج کشاورزان خراسان رضوی را با خود برد/۱۳ شهرستان آسیب دید

مشهد- بارش های سیل آسا در خراسان رضوی در طی روز های گذشته موجب وارد آمدن خسارات فراوان به مزارع، باغات و تاسیسات روستاها و شهر های استان شد و حاصل دسترنج کشاورزان را با خود برد.

به گزارش خبرنگار مهر، بارش های رگباری که در طی چند روز گذشته نیروهای جمعیت هلال احمر خراسان رضوی و همچنین آتش نشانان بسیاری از شهر ها را به حالت آماده باش درآورده است همچنان ادامه داشته و روز گذشته نیز موجب آبگرفتگی و تخریب واحد های مسکونی روستایی در شهرستان های کلات و قوچان و همچنین سرخس شد.

جاری شدن سیل در طی روزهای گذشته موجب قطع بسیاری از راه های روستایی و همچنین انسداد جاده ترانزیتی مشهد-سرخس شد و تعدادی از خودرو های عبوری در این محور ها را واژگون کرد که خوشبختانه این حوادث تلفات جانی در بر نداشت.

جاری شدن سیلاب در شهر مشهد نیز در طی سه روز گذشته بیش از ۲۰۰ حادثه از جمله آبگرفتگی، محبوسی شهروندان در خودرو و محاصره سیل و تخریب بخشی از منازل مسکونی را به همراه داشته است.  

نیمی از شهرستان های خراسان رضوی دچار آسیب شدند

در همین حال مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از وارد آمدن خسارات فراوان به نیمی از شهرستان های استان در طی چند روز گذشته و به واسطه بارش های اخیر خبر داد.

حجت علی شایانفر در این رابطه به مهر گفت: بارندگی های اخیر  متاسفانه به شبکه های آب رسانی، راه ها و واحدهای مسکونی روستاهای استان خسارت زیادی وارد کرده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه شبکه آبرسانی ۴۹ روستا در جریان این بارش ها خسارت دیده است بیان کرد: بر اثر بارندگی های چند روز اخیر شبکه آبرسانی دهستان آبروان بخش رضویه مشهد خسارت دید و آب شرب ۱۲ روستا قطع شد و بخش هایی از راه ارتباطی منطقه نیز دچار خسارت شد.

وی اظهار کرد: شبکه چاه ها و منابع تامین آب هفت شهر از جمله کلانشهر مشهد و شهرهای تربت جام، بینالود، سبزوار، کلات، قوچان و فیض آباد در اثر بارندگی های دو روز اخیر آسیب دید.

وی با بیان اینکه سیلاب بخشی از شبکه آب شرب مناطق مسکونی شهر مقدس مشهد را نیز دچار اشکال کرد افزود: تامین آب شرب سه منطقه واقع در ضلع شمالی و جنوبی بلوار وکیل آباد و محدوده بلوار فکوری شهر مشهد نیز بر اثر خسارات وارده دچار اخلال شد که با تلاش فراوان چاه های آسیب دیده به مدار بهره برداری برگشت.

وی با اشاره به برخی از مناطق شهری و روستایی در سطح استان که بر اثر جاری شدن سیل شبکه توزیع آب شرب بهداشتی آنها دچار مشکل شده است ابراز کرد: در این مناطق آب رسانی  به روستاها با تانکر در حال انجام است.

وی افزود: بنا بر گزارشات واصله ۱۳ شهرستان از مجموع ۲۸ شهرستان استان در پی بارندگی شدید روزهای اخیر در بخش های مختلف تاسیسات شهری، زیربنایی، اماکن مسکونی، تجاری و کشاورزی دچار خسارت شدند.

تخریب جاده های روستایی و تلف شدن دام ها

رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه به دلیل حجم خسارات و آبگرفتگی بسیاری از مناطق هنوز آمار خسارات وارده به جمع بندی نهایی نرسیده است ادامه داد: بارندگی در منطقه کلات و قوچان بیشترین شدت را داشته و مشکلات و خساراتی به بارآورده که هنوز گزارش دقیق آن دریافت نشده است.

وی افزود: گزارش های رسیده حاکی از آسیب های جدی در شهرستان درگز بر اثر جاری شدن سیل در روستاهای شمسی خان، خادمانلو و دو آبی  و خسارت ۱۵ واحد مسکونی و همچنین تلف شدن ۱۰ راس دام دارد.

وی افزود: سیل همچنین به ۲۰ واحد مسکونی در شهر سلطان آباد شهرستان خوشاب  و جاده های روستایی و زمین های کشاورزی این منطقه خسارت وارد کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: مسدود شدن جاده اصلی مشهد – سرخس در حدفاصل«گنبدلی» تا منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دلیل طغیان رودخانه نیز از جمله حوادثی بود که با تلاش راهداران نسبت به بازگشایی این مسیر اقدام شد.

وی خسارات وارده و برآورد اولیه به بخش کشاورزی در هشت شهرستان از جمله کلات، قوچان، چناران، نیشابور، خلیل آباد، طرقبه شاندیز، کاشمر و تربت حیدریه را به میزان ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بررسی وضعیت خسارت سایر شهرستان ها در بخش های مختلف در حال انجام است.

وی اظهار کرد: در برخی نقاط محورهای حوزه استحفاظی از جمله محور تربت جام سیل موجب تخریب ‏رویه راه ها و پل های ارتباطی و قطع ارتباط برخی از روستاها شد.

آبگرفتگی سطح جاده ها و نشست گل و لای در محور های مشهد – قوچان، ریزش کوه و سنگ در سطح جاده در محور مشهد – کلات و آبگرفتگی سطح جاده در محور سبزوار –  شاهرود و همچنین تخریب تعدادی از پل های ارتباطی را از جمله خسارت های وارده به بخش راه ها و ابنیه محور های مواصلاتی استان عنوان کرد.

 

 

 

 

 

کد N1208681

وبگردی