آفتاب
در آستانه برپایی سمینار سالیانه فارابی عنوان شد؛

ژن درمانی به کمک بیماری های چشمی مادرزادی می آید

ژن درمانی به کمک بیماری های چشمی مادرزادی می آید

عضو کمیته علمی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی، اظهارداشت: فاز مطالعاتی ژن درمانی در حال حاضر در کشور روی بیماری های شبکیه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا لاشیئی گفت: طی سال های اخیر پیشرفت های مثبتی در حوزه کاربرد ژن ها در عرصه چشم پزشکی صورت گرفته که به کمک آن می توان از بروز بسیاری از بیماری های چشمی مادرزادی جلوگیری کرد.

وی افزود: برخی بیماری های چشمی از بدو تولد، نوزاد را دچار عارضه می کند و برخی دیگر به دلیل وجود زمینه ژنتیک در فرد وی را در بزرگسالی گرفتار می سازد که در تلاشیم با به کارگیری تکنیک های مختلف ژن درمانی از بروز این بیماری ها در فرد جلوگیری کنیم.

لاشیئی با اشاره به اینکه موضوع ژن درمانی سال هاست که در محافل علمی دنیا مطرح بوده است، خاطر نشان ساخت: اخیرا متخصصان کشورمان به ویژه در بیمارستان فارابی مطالعاتی را در این حوزه آغاز کرده اند که قرار است، دستاوردهای آن در بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی به متخصصان مختلف ارایه شود.

عضو کمیته علمی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی یادآور شد: ژن درمانی دارای تکنیک های مختلفی در زمینه نحوه انتخاب و انتقال ژن ها از یک سو و از سوی دیگر کاربرد ژن ها در درمان بیماری های مختلف به ویژه بیماری های چشمی است.

وی گفت: امروزه ژن درمانی با کمک ویروس های مختلف، نانو تکنولوژی و جریان الکتریکی در حال انجام است که ترکیب این شیوه با روش سلول درمانی و تاثیر متقابل این دو حوزه در یکدیگر، افق های روشنی را پیش روی هر دو رشته قرار داده است.

به گفته لاشیئی، فاز مطالعاتی ژن درمانی در حال حاضر در کشور روی بیماری های شبکیه مانند دستروفی شبکیه آغاز شده که این روش در کنار استفاده از "سلول بنیادی" در کنترل برخی بیماری های چشمی با موفقیت روبرو بوده است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در فاز تجربه هستیم و هنوز به مرحله استفاده بالینی گسترده از این روش نرسیده ایم، اظهار داشت: هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم، اما خوشبختانه افق ها در این زمینه روشن و امید بخش بوده، پیش بینی می شود، طی دو سه سال آینده و از طریق توسعه تکنولوژی بومی بتوانیم، درمان را روی بیماران آغاز کنیم.

عضو کمیته علمی بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی افزود: از آنجا که بسیاری از بیماری های سیستمیک مانند دیابت، فشار خون، دژنراسیون ناحیه ماکولا و ... زمینه ارثی دارند که سال ها بعد در فرد بروز و ظهور می یابد در صورت تشخیص این قبیل بیماری ها از دوران جنینی و هدایت ژن ها می توان با جایگزینی صحیح اسیدهای آمینه ژن ها نسبت به کنترل بیماری کمک کرد.

بیست و دومین سمینار سالیانه فارابی با هدف ارایه تازه های چشم پزشکی ۸ تا ۱۰ اردیبهشت ۹۵ در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

کد N1207741

وبگردی