آفتاب

تمرکز ۳ ساله بودجه تهران بر توسعه اتوبوس و مترو

تمرکز ۳ ساله بودجه تهران بر توسعه اتوبوس و مترو

یک سوم بودجه پایتخت امسال برای افزایش بهره‌گیری از مترو و اتوبوس و کاهش استفاده از خودروهای شخصی تعیین شده است.

اين در حالي است كه در طول 3سال اخير، دولت هيچ اتوبوسي به تهران نداده و براي بازسازي فرسوده‌ها اقدامي نكرده است. از كل بودجه 17هزار و 880ميليارد توماني شهرداري تهران در سال‌جاري، 5 .32 درصد يعني 5هزار و 826ميليارد تومان به مأموريت حمل‌ونقل و ترافيك و 25درصد يعني 4هزار و 460ميليارد تومان به‌صورت مستقيم به معاونت حمل‌ونقل و ترافيك اختصاص پيدا كرده كه نسبت به سال 90بيش از 3برابر و نسبت به سال 92بيش از 2برابر افزايش يافته است. سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران با اعلام اين اعداد گفته كه 87درصد از بودجه اين معاونت به‌صورت مستقيم به ناوگان حمل‌ونقل عمومي اختصاص پيدا كرده كه در اين ميان، سهم شركت مترو 58درصد، شركت واحد اتوبوسراني 18درصد و شركت بهره‌برداري مترو 11درصد و سهم ساير سازمان‌ها و شركت‌هاي تحت پوشش اين معاونت نيز در مجموع 13درصد است. بدين‌ترتيب اولويت اول مديريت شهري براي سال 95، توسعه حمل‌ونقل عمومي با محوريت متروست. در سال گذشته سهم مترو از جا‌به‌جايي‌‌هاي پايتخت 5 .18 درصد، سهم اتوبوس و ميني بوس 20درصد و نيز سهم تاكسي و ون 5 .21 درصد بود. جمع سهم وسايل حمل‌ونقل عمومي از تردد معابر به 60درصد مي‌رسيد. براساس برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده، اين سهم در سال 95به 67درصد مي‌‌رسد كه در اين ميان، سهم مترو به 5 .20 درصد و سهم اتوبوس و ميني‌‌بوس به 5. 25 درصد افزايش مي‌يابد و سهم تاكسي و ون نيز به 21درصد مي‌رسد.

  • 202ميليارد تومان براي اتوبوس‌ها

شهرداري امسال گام‌هاي جدي براي نوسازي و بازسازي اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌هاي تهران بر مي‌دارد. به گفته مسعود رنجبريان، مديركل برنامه‌ريزي و توسعه شهري معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، ‌بازسازي اتوبوس‌هاي فرسوده، نمادي از اقتصاد مقاومتي است كه بدين‌منظور مبلغ 12ميليارد تومان اعتبار به‌منظور بازسازي اتوبوس‌هاي فرسوده شهر تهران در سرفصل بودجه شركت واحد اتوبوسراني در سال 95قرار گرفته است. همچنين مجموع رديف‌هاي بودجه‌اي براي توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران بالغ بر 202ميليارد تومان است.

براساس مصوبه هيأت وزيران در سال 1390و كاهش سن فرسودگي اتوبوس‌ها از 10سال به 8سال در حال حاضر در حدود 2900دستگاه اتوبوس فرسوده‌ بايد از رده خارج و از چرخه خدمات‌رساني ناوگان اتوبوسراني حذف شود. اين در حالي است كه به گفته رنجبريان، از سال 90تاكنون اتوبوس جديدي از سوي دولت به‌رغم وظيفه قانوني‌اش به شهرداري تهران تحويل نشده است.

  • دغدغه ميني‌بوس‌ها

خارج شدن ميني‌بوس‌هاي فرسوده شهر تهران يكي از دغدغه‌هاي مديريت شهري در چرخه حمل ونقل عمومي است. 1200دستگاه ميني‌بوس تحت پوشش شركت واحد در شهر تهران عمري بالغ بر 20تا 25سال دارند كه طول عمر زياد و فرسودگي آنها، آلايندگي فزاينده‌اي را براي شهر تهران به ارمغان مي‌آورد. رنجبريان در اين‌باره مي‌گويد: با توجه به عدم‌حمايت دولت در سال 95خروج ميني‌بوس‌هاي فرسوده در اولويت قرار گرفته است. به همين منظور و به پيشنهاد شهرداري تهران و تصويب شوراي شهر مقرر شده كه در طرح از رده خارج كردن ميني بوس‌ها با صرف بودجه‌اي 10ميليارد توماني، رأساً از طريق شهرداري تهران پيگيري شود كه اين مهم در دست اقدام است.

  • سهم 5/82درصدي دولت كجاست؟

دولت در سال 95، رقم 170ميليارد تومان براي كل كشور به‌منظور يارانه بليت اتوبوس به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد داده كه حداقل 30درصد از اين اعتبار سهم شهر تهران است. البته اين سهم در مقابل بودجه اختصاص يافته از سوي شهرداري تهران رقمي بسيار اندك است.شهرداري تهران تنها براي تأمين هزينه‌هاي جاري شركت واحد اتوبوسراني با حمايت شوراي شهر، مبلغ 550ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفته است. از سنوات گذشته بايد دولت براي كمك به توسعه و نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي نسبت به پرداخت سهم 5. 82 درصدي توسعه ناوگان عمومي شهر اقدام مي‌كرد. اين در حالي است كه در قانون بودجه سال 93ظرفيت قانوني ايجاد شد كه بتوان از بند «ق» تبصره دوم ماده واحده قانون بودجه براي كاهش مصرف انرژي براي توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني استفاده كرد كه براساس مصوبه شوراي اقتصاد مقرر است طي 5سال تعداد 17هزار دستگاه اتوبوس به شهرداري‌هاي كشور داده شود اما اين مهم پس از 2سال هنوز رخ نداده است.

کد N1206228

وبگردی