آفتاب
فعالان حوزه گردشگري در گفت‌وگو با ايرنا مطرح كردند:

فرصت‌ها و چالش‌هاي صنعت توريسم/ ايران كشوري امن براي گردشگران خارجي

فرصت‌ها و چالش‌هاي صنعت توريسم/ ايران كشوري امن براي گردشگران خارجي

پكن - ايرنا - دوازدهمين نمايشگاه بين المللي گردشگري چين كه به مدت سه روز در شهر پكن پايتخت چين برپا بود فرصت مناسبي ايجاد كرد تا بسياري از بازديدكنندگان با جاذبه‌هاي گردشگري جهان از جمله ايران بيشتر آشنا شوند.

يكي از ويژگي هاي بارز اين نمايشگاه كه به نمايشگاه تخصصي گردشگري «خروجي چين» (COTTM) معروف است حدود يكصد كشور جديدترين و آخرين متدهاي اين صنعت نوظهور را براي نمايش عرضه كردند تا بتوانند سهم بيشتري از گردشگران دنيا بويژه جمعيت ميلياردي چين را به خود اختصاص دهند.
از ايران نيز پنج موسسه مسافرتي و گردشگري «تورآور»، «آيتو»، «سفر آفرين»، «ماركوپولو» و «كوله بار سفر» در اين دوره حضور داشتند كه با تلاش «جامعه تورگردانان ايران» (ITOA) غرفه هايي در فضايي به وسعت 54 مترمربع در اختيار آنان گذاشته شد.
آنان وظيفه داشتند با امكاناتي كه مي گفتند با هزينه هاي شخصي و بدون كمك سازمانهاي ذيربط تهيه شده بود، در معرفي صنعت گردشگري و جاذبه هاي توريستي كشور با شركت كنندگاني رقابت كنند كه با دست پرتر در اين دوره حضور يافته بودند.
از ويژگي هاي بارز اين دوره از نمايشگاه بر اساس گفته هاي مسئولان همين موسسه ها، توجه ويژه به ايران و جاذبه هاي گردشگري آن بر خلاف دوره هاي قبل بود كه دليل آن را شرايط ويژه اي مي دانستند كه هم اينك خاورميانه و برخي كشورهاي توريست پذير اين منطقه به دليل مناقشات سياسي درگير آن شده اند.
سه تن از مسئولان غرفه هاي ايران در اين دوره از نمايشگاه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در پكن تاكيد كردند كه شرايط پيش آمده در منطقه و امن بودن ايران براي گردشگران، فرصتي مناسب براي رونق صنعت توريسم كشورمان فراهم كرده اما تاكيد هم داشتند كه براي جذب گردشگر بيشتر بايد به اصلاح برخي زيرساخت ها در اين حوزه نيز دست زد.
البته آنان از مشكلات خود نيز سخن گفتند و اينكه اگر قرار است اين صنعت براي كشور سودآور باشد، بايد از سوي نهادهاي مربوطه توجه بيشتري به آنان شود.
به باور آنان، صنعت گردشگري مي تواند جايگزيني مناسب براي كسب درآمد به جاي منابع نفتي باشد مشروط بر آنكه بيشتر به آن توجه شود و زمينه استفاده از همه ظرفيت ها آن فراهم گردد.
امروزه موضوع گردشگري و توريسم يكي از عناصر مهم در تركيب اقتصادي و فرهنگي هر كشوري محسوب مي شود و به طور حتم ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست.
به باور بسياري از اقتصاددانان، توسعه صنعت گردشگري، سومين پديده اقتصادي پويا و رو به رشد پس از صنعت نفت و خودروسازي است كه بايد در زمره مسائل مهم و اساسي در هر كشوري به آن توجه شود.

* واقفي: چين بزرگترين صادركننده گردشگر در دنيا
«عباس اشرف واقفي» مسئول شركت گردشگري «ايران دوستان» در اين گفت وگو از چين به عنوان يكي از بزرگترين صادركننده گردشگر به جهان نام برد و گفت كه همكاري نزديك سازمان هاي گردشگري دو كشور، مي تواند در رونق صنعت در ايران بسيار سودمند باشد.
وي يادآور شد: چين در سال 2011 ميلادي سومين مقصد گردشگري دنيا و بزرگترين صادركننده گردشگر به جهان معرفي شد و بر اساس برآوردهاي سازمان جهاني جهانگردي، جمعيت گردشگران خروجي اين كشور در سال 2020 ميلادي به 100 ميليون نفر خواهد رسيد.
او خاطرنشان كرد كه چين پتانسيل زيادي براي ورود به بازار گردشگري ايران دارد كه يكي از دلايل مهم آن ويژگي هاي فرهنگي مشترك ميان دو ملت و همچنين تبادلات فرهنگي، اقتصادي و سياسي فراواني است كه ايران و چين از سالهاي گذشته با يكديگر داشته اند.
وي گفت: از آنجاييكه اين همكاريها روز به روز در حال گسترش است، صنعت توريسم و گردشگري نيز مي تواند در اين بين از جايگاه خاصي روبرو شود. هم اكنون حجم مبادلات تجاري دو كشور قابل توجه است و در صورت توجه و همت سازمانهاي ذيربط به بخش گردشگري مي توان شاهد درآمدزايي قابل توجه در اين حوزه بود.
او ادامه داد: وجود جاده ابريشم نماد همكاري دو كشور از گذشته هاي دور است و تاكيد امروز رئيس جمهور چين بر احياي اين جاده نشان دهنده اهميت اين موضوع است و همين مساله زمينه خوبي را فراهم كرده تا همه فعالان و دست اندركاران اين حوزه دامنه فعاليت خود را گسترش دهند.
وي گفت كه به دليل همين مناسبات و همكاريهاي روزافزون بهتر است دو كشور با برپايي نمايشگاههاي تخصصي در حوزه گردشگري شرايط را براي همكاريهاي بيشتر مهيا كنند.
واقفي در ادامه به وجود برخي محدوديت ها در زيرساخت هاي اين صنعت اشاره مي كند كه در صورت رفع آن مي توان بازار ايران را از هر حيث مناسب ورود و جذب گردشگر خارجي نمود.
او در اين رابطه توضيح داد: ايجاد زيرساخت هاي گردشگري نيازمند سرمايه گذاري مناسب است و لازم است در اين رابطه تسهيلاتي بر روي قوانين و واگذاري امكانات به سرمايه گذاران بخصوص به بخش هاي خصوصي صورت گيرد.
مسئول شركت گردشگري «ايران دوستان» تاكيد كرد كه سرمايه گذاري در بخش گردشگري زمان بر است و سالها طول مي كشد كه يك سرمايه گذار بتواند از تلاش هاي خود بهره برداري كند.
وي شرايط كنوني در خاورميانه و بروز بحران در برخي كشورهاي منطقه را بهترين فرصت براي رشد گردشگري ايران دانست و گفت كه به دليل امن بودن ايران شرايط براي جذب گردشگر خارجي از هر حيث فراهم شده و ما بايد بتوانيم از شرايط موجود به بهترين شكل ممكن استفاده كنيم.
واقفي البته شرط اجراي اين طرح را همدلي، همياري و همكاري همه دستگاههاي ذيربط و مرتبط با مسائل گردشگري دانست تا با اجراي دقيق امور، اين مهم تحقق يابد.
او ادامه داد: در حال حاضر بسياري از گردشگران خارجي به دليل شرايط خاصي كه هم اكنون كشور تركيه به خاطر بمب گذاريهاي تروريستي با آن مواجه شده، علاقه زيادي براي سفر به ايران از خود نشان داده اند و اين موضوع در مدت برپايي اين نمايشگاه به خوبي مشاهده شده است.
او به مراجعه حضوري نمايندگان شركت هاي خارجي گردشگري چين و حتي تركيه به غرفه هاي ايران اشاره كرد و گفت كه آنان به دليل مسائلي كه توضيح داده شد علاقمند به اعزام توريست هاي خود به ايران هستند.

* شفيعي: ايران امن ترين كشور براي توريست‌ها است
«مصطفي شفيعي شكيب» عضو جامعه تورگردانان ايران نيز در سخنان خود به بحران كنوني خاورميانه و درگيري و مناقشه در برخي كشورهاي اين منطقه اشاره مي كند و مي گويد: چنانچه بتوان از ظرفيت صنعت گردشگري كشور با توجه به بحراني كه هم اكنون برخي از كشورهاي منطقه را درگير خود كرده استفاده كنيم، جايگاه خود در اين صنعت را دچار تحول كرده ايم.
او گفت، البته تحقق اين مهم نيازمند حمايت دولت و سازمانهاي مرتبط است تا بخش خصوصي بتواند در كنار نهادهاي دولتي فعاليت خود را توسعه دهد.
وي يادآور شد: در حال حاضر بسياري از كشورهاي منطقه درگير جنگ و تنش هاي داخلي هستند و همين موضوع به خودي خود توجه گردشگران خارجي را به سمت ايران معطوف كرده است.
شفيعي شكيب ادامه داد: در همين نمايشگاه درخواست هاي زيادي براي سفر به ايران دريافت كرده ايم و براي سرويس دهي مناسب به همه گردشگران كه هر روز بر تعداد آنها نيز افزوده مي شود، مي بايست برخي مسائل زيرساختي در بعضي از استانهاي توريست پذير خود را تقويت كنيم.
كارشناس حوزه گردشگري همچنين يادآور شد كه با به حركت درآمدن چرخ صنعت توريسم و گردشگري، مي توان به مرور زمان نياز مالي كشور را به انرژي و نفت كاهش داد.
او در اين رابطه به كشور تركيه و امارات متحده عربي اشاره مي كند و مي افزايد: اين كشورها بخصوص تركيه تا 20 سال پيش كاملا ورشكسته بود اما همه ديدند كه از قبل توريسم به پيشرفت هاي قابل ملاحظه و درآمدهاي هنگفتي دست يافته است. اين كشور با اهميت دادن به اين صنعت اقتصادش را دگرگون كرد و از ايرلاين اين كشور نه تنها در منطقه بلكه در دنيا، به عنوان بهترين ايرلاين ها نام برده مي شود.

* جعفري: ايجاد فرصتي طلايي براي صنعت گردشگري ايران
«امير حسين جعفري» مديرعامل شركت گردشگري «ماركوپولو»، يكي ديگر از نمايندگان بخش خصوصي كشورمان در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي تورهاي خروجي پكن بود كه معتقد است: نمايشگاه پكن آغاز و شروع خوبي است كه آژانس هاي مسافرتي و گروههاي گردشگري چين بتوانند با بازارهاي سفر به ايران و خدمات گردشگري آن آشنا شوند.
وي گفت: يكي از راهكارهاي توسعه و رونق گردشگري هر كشور و جذب گردشگر خارجي، حضور نمايندگان كشورهاي ياد شده در چنين نمايشگاههايي به منظور معرفي جاذبه هاي توريستي است.
به گفته جعفري، كشور چين با داشتن حدود يك ميليارد و 400 ميليون نفر جمعيت، بازار خوبي است كه بتوان گردشگران آن را براي ايران جذب كرد. از سال گذشته و بر اساس آماري كه منتشر شده حدود 10 هزار چيني به ايران و بالغ بر 80 ميليون چيني براي جهانگردي از كشورشان خارج شدند و ما بايد حتما سهم مناسبي از اين بازار را به خود اختصاص بدهيم.
وي گفت: از ديدگاه ما، اين تعداد نفر، بازار هدف مناسبي است كه مي توان با برنامه ريزي هاي مدون، آنان را به منظور تقويت گردشگري كشور جذب كرد.
كارشناس امور گردشگري كشورمان ادامه داد: رسيدن به اين هدف كار بسيار بزرگي است. با توجه به شرايط خوبي كه ميان دو كشور ايران و چين برقرار است، بايد همكاريهاي دو طرف در حوزه گردشگري توسعه بيشتري يابد و چيني ها اين فرصت را داشته باشند كه با جاذبه هاي ديدني كشورمان بيشتر آشنا شوند.
گفتني است، نمايشگاه بين المللي «تخصصي گردشگري خروجي چين» يكي از مشهورترين مراكز براي حضور بخش هاي مختلف و سازمان هاي توريستي داخلي و خارجي و مهمترين نمايشگاه ها در زمينه تجارت گردشگري، خدمات توريستي، مهمانپذيري و همچنين هتلداري است.
بيش از چهار هزار نفر در برپايي و برگزاري اين نمايشگاه مشاركت داشتند و هزاران نفر در طول مدت سه روز برپايي آن در شهر پكن از آن به گرمي استقبال كردند كه بخش عمده بازديدكنندگان آن را نمايندگان شركت هاي مختلف گردشگري و صنايع مربوط به توريسم تشكيل مي داد.
اين نمايشگاه به بازار خدمات گردشگري چين نيز شهرت دارد و همه ساله در جريان برگزاري آن ميان شركت هاي داخلي و خارجي دهها قرارداد منعقد مي شود.
تبادل مستقيم و چهره به چهره با دست اندركاران صنعت گردشگري در چين، آشنايي با چين به عنوان يكي از مهمترين قطب هاي گردشگري دنيا، يافتن فرصت ها و شركاي جديد، شناخت عميق تر از بازار جهاني گردشگري و بستن قراردادهاي تجاري از مزاياي نمايشگاه گردشگري مذكور در پكن است.
آساق**1597
کد N1206180

وبگردی