آفتاب
مهر گزارش می دهد

سهم اندک جوانان از توسعه/ ادعای متناقض وزارت ورزش و سازمان مدیریت

سهم اندک جوانان از توسعه/ ادعای متناقض وزارت ورزش و سازمان مدیریت

در حالی که سازمان مدیریت معتقد است پیشنهادی در حوزه جوانان برای برنامه ششم توسعه دریافت نکرده است، وزارت ورزش و جوانان می گوید پیشنهادات مشخصی داشته اما مورد موافقت قرار نگرفته است.

خبرگزاری مهر ، گروه جامعه- ناصر جعفرزاده: در حالی که بررسی لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه کشور در مجلس نهم در وضعیتی مبهم به سر می برد و دولتی ها امیدوارند مجلس دهم با رویکردی جدید این لایحه را مورد بررسی قرار دهد، انتقادها در خصوص محتوا، رویکرد و روح کلی حاکم بر برنامه ادامه دارد.

اگرچه پیش از این و در مرحله تنظیم احکام از سوی دولت، اعلام شده بود که جهت گیری کلی برنامه ششم بر پایه رفع موانع توسعه اقتصادی و چالش های محیط زیست استوار است، اما تا این اندازه به حاشیه راندن مسائل اجتماعی به ویژه مسائل خاص حوزه جوانان در این برنامه به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبود.

حتی مسئولان در معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که پیش از این در زمان انتشار متن پیش نویس برنامه ششم، نبود تبصره‌ای در خصوص جوانان در برنامه ششم را به معنای نادیده گرفته شدن جوانان نمی دانستند و معتقد بودند معاونت جوانان بدون نیاز به تصویب حکمی در مجلس، سند برنامه ششم توسعه را اجرا می کند، امروز از حضور کمرنگ جوانان در لایحه احکام گلایه دارند.

وزارت ورزش: پیشنهادات مشخصی برای جوانان داشتیم/  سازمان مدیریت: چیزی دریافت نکردیم

سیدجواد رضوی در این باره به خبرنگار مهر ، گفت: مواردی از سوی معاونت جوانان به کارگروه متبوع در سازمان مدیریت ارائه شده بود. وزارت ورزش و جوانان و به طور خاص معاونت ساماندهی امور جوانان براساس چارچوب هایی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده بود، بسیار قوی عمل کرد و گزارشات خود را تنظیم کرد.

وی افزود: اتفاقا گزارشات ما مورد توجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم قرار گرفت و پیشنهاد مشخصی هم در زمینه جوانان ارائه شد، اما در کارگروه تشخیص دادند که این پیشنهادات در دولت تصمیم گیری شود.

گلایه مدیرکل هماهنگی و ساماندهی معاونت جوانان وزارت ورزش در حالی مطرح می شود که پیش از این مدیر امور فرهنگ‌، گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که مسئولیت تنظیم احکام حوزه جوانان را بر عهده داشت، هنگام تنظیم سند گفته بود: در حوزه جوانان موضوعی که نیاز به مجوز مجلس باشد دریافت نکرده ایم و اگر معاونت جوانان وزارت ورزش در موضوعی خاص نیاز به مجوز قانونی دارد، اعلام کند تا در لایحه پیشنهادی دولت گنجانده شود.

رضا معصومی راد، مدیر امور فرهنگ‌، گردشگری و ورزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش از ارائه لایحه احکام به مجلس هم اظهارات پیشین خود را تکرار کرده و به خبرنگار مهر ، گفته بود: در حوزه جوانان مستقیما حکمی نداریم اما در مواردی در حوزه های دیگر به مسائل مرتبط با جوانان پرداخته شده است.

وی افزود: به عنوان مثال در بحث حمایت از نخبگان، موضوع آموزش عالی، ازدواج و خانواده، ورزش و اوقات فراغت و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، موادی گنجانده شده که قابل تسری به بخش جوانان است.

تمام سهم جوانان از برنامه ششم توسعه؛ هیچ

مرور لایحه احکام برنامه ششم نشان می دهد در 31 ماده تشکیل دهنده لایحه تنها در یک موضوع اشاره تقریبا مستقیم به موضوع جوانان دیده می شود. در بند 5 از ماده 15 لایحه ذیل مباحث بیمه ای، پیشنهاد شده برای ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب نیروی کار جوان، کارفرمایانی که طی برنامه ششم توسعه نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به صورت کارورزی اقدام کنند، از پرداخت سهم کارفرما و بیمه بیکاری برای مدت دو سال از تاریخ شروع به کار معاف هستند.

در چند مورد دیگر اشاراتی غیر مستقیم به مباحث جوانان دیده می شود به عنوان مثال در ماده 24 لایحه احکام به موضوع مشاوره خانواده پرداخته شده و سازمان بهزیستی مکلف شده است هزینه مشاوره برای افراد فاقد تمکن مالی را تامین کند. همچنین در ماده 22 لایحه سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر مورد تاکید قرار گرفته که به نوعی می تواند در ارتباط با مسائل جوانان تفسیر شود.

در موادی از لایحه احکام نیز به موضوع گسترش شعب بین الملل دانشگاه ها و حمایت از نخبگان پرداخته شده که تا حدی می تواند به موضوع جوانان نزدیک شود.

با وجود تمام موارد فوق، نبود ماده ای که به طور مستقیم دغدغه های اصلی نسل جوان از جمله تسهیل ازدواج و اوقات فراغت را مورد توجه قرار دهد، در لایحه احکام برنامه ششم احساس می شود.

کد N1205397

وبگردی