آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

فاکتور ۸ ایرانی به کمک بیماران هموفیلی می آید

فاکتور ۸ ایرانی به کمک بیماران هموفیلی می آید

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، درباره اهمیت فاکتور ۸ تولید داخل برای بیماران هموفیلی کشور، توضیحاتی ارائه داد.

احمد قویدل در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: داروی نوترکیب جزو داروهای نسل سوم نوترکیب است و ساختار آنها به ترکیبات بدن نزدیک تر هستند و در نتیجه عوارض کمتری دارند و در عین حال مفیدتر هستند.

وی گفت: بزرگترین عارضه ای که بیماران هموفیلی را تهدید می کند انواع معلولیت های مفصلی است که راه پیشگیری از این معلولیت ها مصرف دارو قبل از خونریزی است.از سال گذشته وزارت بهداشت این روش درمانی را برای کودکان تا سن ۱۵ سال به رسمیت شناخته است.

قویدل با اشاره به شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که «درمان برای همه ، چشم انداز همه» نامگذاری شده است، افزود: امسال در آستانه روز جهانی هموفیلی فاکتور ۸ نوترکیب به بازار دارویی ایران وارد می شود.

وی ادامه داد: وجود تولید کننده داخلی در بازار دارویی ایران آن هم برای فاکتور ۸ می تواند منشا تحولات بزرگی در تغیر شیوه درمان بیماران گردد. بی تردید تولید کنندگان ایرانی در این حوزه با ارتقای سطح استانداردها و نزدیک نمون تولیدات خود به استانداردهای جهانی می توانند در بازار دارویی کشور موفق شوند.

قویدل تاکید کرد: فاکتور ۸ ایرانی در شرایطی به بازار دارویی کشور وارد می شود که نسل چهارم داروهای نوترکیب در جهان تولید گردیده است. لذا ارتقاء کیفیت تولید می بایست در راس سیاست های شرکت های دارویی داخل کشور قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، تولید داروهای نوترکیب راه را برای دسترسی بیشتر بیماران به دارو در جهان گشود. در ایران نیز دانشمندان کشورمان توانستند اولین داروی نو ترکیب ایرانی را تولید کنند. بطوریکه تولید فاکتور ۷ نوترکیب، ایران را به مقام دومین تولید کننده فاکتور ۷ در جهان رساند و گذشته میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی برای کشور همراه داشت.

وی در ارتباط با آمار بیماران هموفیلی در کشور، نیز اظهارداشت: از کل بیماران مبتلا به انواع اختلالات انعقادی ۵۶۳۱ نفر مبتلا به بیماری هموفیلی یعنی کمبود فاکتور ۸ و ۹ هستند. ۱۳۴۸ نفر مبتلا به بیماری «ون ویلبراند»، ۸۸۵ نفر اختلال و یا کمبود پلاکت و ۱۸۱۵ نفر به دیگر اختلالات انعقادی مبتلا هستند.

کد N1203916

وبگردی