آفتاب

صندوق بين المللي پول: بوليوي بهترين و ونزوئلا بدترين بازده اقتصادي در آمريكا لاتين

صندوق بين المللي پول: بوليوي بهترين و ونزوئلا بدترين بازده اقتصادي در آمريكا لاتين

مادريد- ايرنا- صندوق بين المللي پول در گزارشي از رشد اقتصاد در كشورهاي آمريكاي لاتين، بهترين بازده را براي بوليوي و بدترين بازده را براي ونزوئلا پيش بيني كرد.

به گزارش ايرنا، صندوق بين المللي پول پيش بيني خود از وضعيت اقتصادي كشورهاي آمريكاي مركزي و جنوبي را به شرح زير منتشر كرد.
**آمريكاي لاتين
صندوق بين المللي تخمين زده است كه ميانگين توليد ناخالص داخلي‌ در كشورهاي آمريكاي لاتين و كاراييب در سال جاري 0.5 درصد (نيم درصد) افت خواهد داشت.
صندوق بين المللي پول اضافه كرد كه در سال جاري، عملكرد اقتصادي در منطقه بدتر از سال 2015 خواهد بود. پارسال رشد اقتصادي در اين منطقه، 0.1 درصد افت داشت.
در صورت تحقق پيش بيني‌ هاي صندوق براي سال 2016، امريكاي لاتين و كارايييب ، دو سال متوالي ركود اقتصادي خواهد داشت كه اين امر از سال 1982 و 1983 تا كنون بي‌ سابقه بوده است.
**ونزوئلا
پيش بيني‌ هاي صندوق بين المللي پول در ژانويه سال جاري حاكي از آن بودد كه تورم ونزوئلا در سال 2016، به 720 درصد برسد، يعني قيمت ها در آن كشور 8 برابر شود.
اما گزارش ارائه شده در روز سه شنبه از سوي سازمان، پا را از اين هم فراتر مي گذارد و نرخ تورم در ونزوئلا را در پايان سال 2017 ميلادي ، دو هزار و دويست درصد تخمين زده است. ميانگين سالانه تورم در ونزوئلا يكهزار و ششصد و چهل و دو درصد است.
صندوق بين المللي پول، همچنين برآورد كرده كه نرخ تورم ونزوئلا تا سال 2021 ميلادي به 4600 درصد برسد.
در حالي‌ كه اقتصاد ونزوئلا در سال 2014 با 4 درصد و در سال 2015 با 5.7 درصد افت روبرو شد، بر اساس پيش بيني‌ صندوق بين المللي پول، اين كشور در سال جاري با 8 درصد و در سال آينده با 4.5 درصد افت اقتصادي روبرو خواهد شد.
**برزيل
در برزيل پيش بيني‌ شده كه اقتصاد كشور با افتي 3.8 درصدي كه مشابه با نرخ سال 2015 است، مواجه شود و اين در حالي‌ خواهد بود كه بيكاري افزايش خواهد داشت و بلاتكليفي هاي داخلي‌، تصميم گيري ها در دولت «ديلما روسف» را دشوار خواهد كرد.
**آرژانتين
در سومين اقتصاد منطقه اي، سياست هاي آزاد سازي «مائوريسيو ماكري» رئيس جمهوري آرژانتين، چشم انداز رشد در ميان مدت را بهبود مي‌ بخشد، اما اين تنظيمات مي‌ تواند موجب ركود اقتصادي منفي 1 درصدي در سال جديد شود.
**كلمبيا و اكوادور
ديگر كشورهاي توليد كننده نفت منطقه نيز تحت تاثير قرار خواهند گرفت؛ به طوري كه رشد اقتصاد كلمبيا با اندكي كاهش رشد به مثبت 2.5 درصد خواهد رسيد؛ در حالي‌ كه اكوادور به كشورهايي كه انقباض اقتصادي خواهند داشت مي‌ پيوندد و يك افت اقتصادي 4.5 درصدي را در سال جاري تجربه خواهد كرد.
**شيلي و پرو
سازمان در مورد اين دو كشور پيش بيني‌ كرده كه اين دو پس از پس انداز و صرفه جويي در طول زمان افزايش قيمت فلزات، راه راحتي‌ را به سوي بهبود اقتصادي در پيش خواهند داشت.
**بوليوي
صندوق بين المللي در گزارش خود اعلام نموده كه بوليوي بهترين عملكرد را در آمريكاي لاتين خواهد داشت؛ زيرا توليدات ناخالص آن در سال جاري 3.8 درصد و در سال آينده 3.5 درصد رشد مي كند و اين در حالي‌ است كه رشد بوليوي در سال گذشته 4.8 درصد بود.
**پاراگوئه و اروگوئه
پاراگوئه با رشد پيش بيني‌ شده 2.9 درصد براي سال جاري و 3.2 درصد براي سال آينده، عملكرد خوبي‌ خواهد داشت و اروگوئه نيز در سال جاري و آينده به ترتيب 1.4 و 2.6 درصد رشد خواهد كرد.
**آمريكاي مركزي
صندوق بين المللي درباره اين منطقه، يك رشد اقتصادي كلي 4.3 درصدي را در سال جاري پيش بيني كرده و آينده اي درخشان براي منطقه پيش بيني كرده است. 'صندوق' در مورد پاناما پيش كرده كه اين كشور در سال جاري همچنان به رشد اقتصادي خود ادامه دهد و به نرخ رشد 6.1 درصدي برسد.
جمهوري دومينيكن نيز يك روند مثبت اقتصادي كه بيش از ميانگين جهان است خواهد داشت. اقتصاد دومينيكن در سال جاري 3.5 درصد و در سال آينده 3.6 درصد رشد مي كند.
اروپام *1*491**9163** 3404
کد N1202283

وبگردی