آفتاب

بازسازي خوانچه پوش سقف مدرسه تاريخي ديانت قزوين

بازسازي خوانچه پوش سقف مدرسه تاريخي ديانت قزوين

قزوين- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري استان قزوين گفت: به منظور احيا و باززنده سازي آثار و تزئينات بناهاي تاريخي، خوانچه پوش سقف مدرسه ديانت (موزه فرهنگ و آموزش) توسط سيدهاشم حسيني هنرمند نگارگر و خوشنويس قزويني با نظارت اين سازمان بازسازي شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، محمدعلي حضرتي در خصوص بازسازي قاب خوانچه پوش سقف اين بناي تاريخي افزود: قاب خوانچه پوش قاجاري سقف اتاق شاه نشين غربي مدرسه ديانت، مزين به نقاشي رنگ روغن روي بوم با تزئينات گل و مرغ بود كه به دليل پوسيدگي و آسيب زياد توسط كارشناسان مرمت اين اداره كل ترميم و به موزه قزوين انتقال يافت تا به عنوان اثر تاريخي تحت محافظت و نگهداري قرار گيرد.
وي اظهاركرد: قاب خنچه پوش جديد مدرسه ديانت نيز توسط سيدهاشم حسيني هنرمند نگارگر و خوشنويس قزويني با نظارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و بر اساس نقش اصلي اين اثر ارزنده بازسازي و در اتاق شيمي موزه فرهنگ و آموزش در محل قاب خنچه پوش قبلي نصب شد.
سيد هاشم حسيني هنرمند خوشنويس و نگارگر قزويني و خالق اين اثر زيباي هنري در خصوص چگونگي ساخت اين اثر افزود: قاب خنچه پوش سقف جديد مدرسه ديانت با تزئينات گل و مرغ بر اساس طرح قاجاري آن در اندازه‌هاي 50 در107 سانتيمتر ظرف مدت يك ماه ساخته شد.
وي اظهاركرد: در ابتدا زيرسازي طرح با پارچه كتان محكم به چوب چسبانده و در مرحله بعد آهار و چسب مناسب سنتي براي نشست رنگ ها روي بوم آمد و در نهايت بعد از انتقال طرح، مراحل رنگ گذاري، پرداز، دورگيري انجام و با ثابت كردن چهارچوب جهت ايجاد يكپارچگي و وحدت رنگ‌ها كار به اتمام و در محل اصلي نصب شد.
خوانچه پوش قطعات مختلف كاربندي كه بين دو تويزه را مي پوشاند.
7389/ 6128/1352
کد N1201698

وبگردی