آفتاب
یک کارشناس تامین اجتماعی در گفتگو با ایلنا:

هزینه‌های صندوق بیمه بیکاری بیشتر از درآمدهای آن است

هزینه‌های صندوق بیمه بیکاری بیشتر از درآمدهای آن است

ایلنا: به گفته یک کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی حجم بیکاری در کشور به گونه‌‌ای از محدوده پیش بینی‌ها خارج شده که ادارات کار و صندوق بیمه بیکاری قادر به پاسخگویی به حجم عظیم مراجعات کارگران صنایع ورشکسته نیستند.

عباس اورنگ در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه هزینه‌های صندوق بیمه بیکاری بیشتر از درآمدهای آن است، اظهار داشت: از این رو صندوق بیمه بیکاری قادر نیست حقوق بیکاری کارگران صنایع ورشکسته را تامین کند.

وی در خصوص این پرسش که چرا کارگران که به صندوق بیکاری مراجعه می‌کنند بیش از اندازه در صف دریافت بیمه بیکاری هستند، گفت: ازدحام بیش از حد بعضی صنایع در مناطقی خاص منجر شده که صف بیکاران مراجعه کننده به اداره کار طولانی شود و همین مسئله در نهایت بر بار مالی صندوق‌بیمه بیکاری افزوده است.

اورنگ تصریح کرد: ما همواره به کارگرانی که قصد دریافت بیمه بیکاری دارند توصیه می‌کنیم که از مراجعه برای دریافت آن در خوداری کنند زیرا دریافت بیمه بیکاری باعث کاهش مستمری بازنشستگی می‌شود و دردسرهای آتی ایجاد می‌کند.

اورنگ با اشاره به مشکلات صندوق بیمه بیکاری برای تامین حقوق بیکاری کارگران صنایع ورشکسته گفت : وقتی یک صندوق نمی‌تواند تعهدات خود را تامین کند ناگزیر به سمت برداشت از سایر منابع می‌رود و یا اقدام به گرفتن تسهیلات می‌کند که در این صورت به دولت وابسته می‌شود، در هر صورت این اقدامات پیامدهای شومی برای صندوق بیمه‌ای دارد.

اورنگ  یکی از عوامل معرفی گسترده کارگران به بیمه بیکاری را قابل رقابت پذیر نبودن این صنایع دانست و افزود: در شرایطی که صنایع ما قابلیت رقابت پذیری و روزآمد کردن ندارند فشار واردات و وارد‌کننده‌هایی که از رانت برخوردارند صنایع را به ورشکستگی کشانده و باعث بیکاری‌های گسترده شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مصرف کننده داخلی را باید به خرید صنایع داخلی تشویق کرد، عنوان کرد: این وظیفه بخش فرهنگی  و سیستم بانکی است که شهروندان را متقاعد به مصرف محصولات داخلی کند، این در شرایطی است که تسهیلات بانکی برای کارفرمایی که می خواهد صنایع کارخانه‌ای خود را روزآمد کند چندان به صرفه نیست.

کد N1201060

وبگردی