آفتاب
در ميزگرد ايرنا بررسي شد؛

رازهاي شهرآورد پايتخت از ديدگاه كاپيتان هاي سرخابي

رازهاي شهرآورد پايتخت از ديدگاه كاپيتان هاي سرخابي

تهران - ايرنا- شهرآورد، هميشه نامي آشنا و حساسيت زا براي علاقمندان به فوتبال در سراسر دنيا از جمله ايران بوده است، حساسيتي كه كاپيتان هاي سال هاي گذشته سرخابي هاي تهران معتقدند نبايد زيبايي هاي فني و اخلاقي بازي بزرگ فصل را تحت الشاع خود قرار دهد.

به گزارش ايرنا، هشتاد و دومين شهرآورد پايتخت درحالي روز جمعه هفته جاري (27 فروردين ماه) برگزار مي شود كه برخلاف سال هاي گذشته، هر دو تيم پرسپوليس و استقلال در جدول رده بندي ليگ در صف مدعيان قهرماني قرار داشته و امتيازات اين ديدار مي تواند نقش مهمي را در تعيين فاتح ليگ پانزدهم، ايفا كند.
شهرآورد همواره حساس است، چه تيم ها در جمع مدعيان قهرماني باشند و چه در ميانه هاي جدول دست و پا بزنند. حساسيت هاي كه در مواقعي موجب مي شود تا مربيان و بازيكنان محتاطانه براي نباختن پاي به ميدان گذاشته و اين ديدار پرسر و صدا را به تقابلي كسل كننده تبديل كند.
محمد پنجعلي كاپيتان پر افتخار سال هاي دور پرسپوليس و تيم ملي ايران به همراه محمود فكري كاپيتان اسبق استقلال كه به موفقيت هاي زيادي با آبي پوشان دست يافته است با حضور در خبرگزاري ايرنا پرده از رازهايي برداشتند كه هميشه شهرآورد را به ديداري بزرگ تبديل مي كند و نتيجه آن علاوه بر جوانان و هواداران، حتي سياسيون را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
شرح گفت وگوي اين دو كاپيتان بزرگ سرخابي ها در ميزگرد ايرنا را در زير مي خوانيد:

**سوال: شهرآورد را چگونه مي بيند؟
*پنجعلي: شهرآورد محلي براي رفتارهاي ناپسند نيست
كاپيتان سال هاي دور تيم فوتبال پرسپوليس با تاكيد بر اينكه شهرآورد پايتخت همواره جذابيت هاي خاص خود را دارد، گفت: با وجود تمامي حساسيت هاي موجود، شهرآورد محلي براي رفتارهاي ناپسند نيست، چرا كه بازيكنان سرخابي براي جوانان جامعه و هوداران الگو هستند.
وي با اشاره به اينكه نمايش دو تيم در زمين فوتبال در جامعه تاثير مستقيم دارد، عنوان كرد: اميدوارم اين ديدار از نظر فني و اخلاقي مثبت و آموزنده باشد، چراكه حداقل 30 ميليون نفر در كشور آنرا تماشا مي كنند.بازيكنان بايد در زمين مسابقه، مردانه و محكم بازي كنند و در عين حال فوتبال پاك را فراموش نكنند تا حاشيه اي از طريق آنان به سكوها منتقل نشود.
پنجعلي با اشاره به اينكه در سال هاي اخير ديدارهاي خوبي بين اين دو رقيب ديرينه برگزار شده است، ادامه داد: خوشحالم كه بازيكنان و هواداران احترام يكديگر را نگه داشته اند، چرا كه ارزش اخلاق مداري از مسائل فني بالاتر است.
وي با تاكيد براينكه رفتار بازيكنان بزرگ دو تيم ارتباط مسقيمي با واكنش هواداران دارد، بيان داشت: به طور مثال بارسلونا در ورزشگاه نيوكمپ شكست مي خورد، اما هواداران ايستاده بازيكنان را تشويق مي كنند كه اين مساله ريشه در فرهنگ سازي بازيكنان و مربيان دارد.

*فكري:اين ديدار هميشه حساس است
كاپيتان سابق تيم فوتبال استقلال تهران پيش از هشتاد و دومين شهرآورد پايتخت، گفت: هميشه ديدارهاي استقلال و پرسپوليس حاشيه هاي خاص خود را داشته است و وجود اين حساسيت ها سبب شده از نظر فني كيفيت بالايي نداشته باشد. با اين حال در اين ديدار هواداران هر كدام از تيم ها دوست ندارند بازنده باشند و فشار زيادي به كادر فني و بازيكنان هر دو تيم وارد مي شود كه شكست نخورند.
وي افزود: اگر اين ديدار مساوي پيش برود كه همه چيز آرام خواهد بود، اما با زدن گل، تيم مقابل شروع به حمله براي جبران گل خورده مي نمايد كه مي تواند به زيبايي و افزايش هيجان بازي كمك كند.
فكري ادامه داد:‌ به هر حال اين ديداري است كه ايران و حتي همه دنيا را درگير خود مي كند و مردم نظاره گر آن هستند. بر همين اساس لازم است بازيكنان توجه بيشتري در انجام آن داشته باشند تا اگر از نظر فني خوب نبود اما بار اخلاقي را يدك بكشند. چرا كه افراد سياسي بيگانه خارج از ايران دوست دارند از تقابل سرخ آبي ها به سود خود و عليه كشور استفاده كنند. لذا لازم است بازيكنان مواظب رفتار خود در اين ديدار باشند.
پيشكسوت تيم فوتبال استقلال تهران ادامه داد:‌ از طرفي از آنجا كه بسياري از فوتبالدوستان ايراني به دو گروه قرمز و آبي تقسيم شده اند شايد كسب نتيجه مساوي براي همه به خصوص مديران شركت اتوبوسراني و مسئولان برگزار كننده بهتر باشد تا حاشيه اي در پي نداشته باشد.

**سوال: شرايط سرخابي ها در شهرآورد هشتاد و دوم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
*پنجعلي: با درخشش سرخابي ها، فوتبال ايران نفس مي كشد
مدافع سابق تيم ملي فوتبال ايران با تاكيد براينكه سرخابي هاي پايتخت، نماد فوتبال كشورمان هستند، گفت: بسيار خوشحالم كه اين دو تيم در فصل جاري شرايط خوبي دارند، چرا كه هر وقت اين دو تيم پرطرفدار قدرتمند بوده اند، فوتبال ايران نفس كشيده است.
وي افزود: وقتي استقلال و پرسپوليس نمايش خوبي داشته باشند، هواداران بيشتري به ورزشگاه مي آيند و باعث شور و هيجان مي شوند، چراكه تماشاگر خوني در كالبد فوتبال و ورزش است.
پنجعلي با اشاره به اينكه رفتار مناسب تماشاگران موجب برگزاري فوتبالي سالم مي شود، اظهار كرد: از اينكه تماشاگران تنها به حمايت از تيم محبوب خود پرداخته و حتي به حريف احترام مي گذارند، براي ما اهالي فوتبالي، نقطه روشني است.
پيشكسوت باشگاه پرسپوليس افزود: وقتي در ورزشگاه ياد و خاطره ناصرحجازي و هادي نورزي فقيد از سوي هواداران دو تيم گرامي داشته مي شود، همه احساس وصف ناپذيري دارند.

*فكري:نمايش خوب پرسپوليس در هفته هاي اخير، دليلي براي برتري آنها نيست
فكري درباره شرايط فعلي استقلال و پرسپوليس قبل از شهرآورد پايتخت بيان داشت: هر دو تيم از نظر امتياز در جدول شرايط برابري دارند، اما پرسپوليس در ديدارهاي قبلي خود نشان داده كه بهتر بازي مي كند. البته اين دليلي براي برتري سرخپوشان در شهر آورد نيست، زيرا زمان هايي بوده كه هر كدام از تيم ها پيش از دربي شرايط خوبي نداشتند در اين بازي بزرگ مقابل حريف سنتي خود نتيجه گرفتند.
وي ادامه داد: استقلال نيز از ابتداي فصل همواره صدرنشين يا تيم دوم ليگ بوده است. البته هر چند استقلالي ها در پيش بازي خود مقابل سپاهان نتيجه لازم را نگرفتند، اما اين موضوع سبب نشد از نظر شرايط روحي و رواني دچار مشكل شوند و تيم آرامش لازم را دارد. پيروزي پرسپوليس نيز در بازي قبل از دربي مقابل ملوان نيز به آرامش اين تيم كمك كرد تا هر دو تيم با شرايط برابر به استقبال هم بروند.
كاپيتان سابق تيم فوتبال استقلال با اشاره به اينكه نتيجه ديدار روز جمعه در تعيين قهرماني ليگ تاثيرگذار خواهد بود، عنوان كرد: كسب 3 امتياز براي هر كدام از تيم ها سبب مي شد جايگاه آنها در جدول بهتر شود و تيم شكست خورده نيز از نظر رواني، حواشي زيادي را براي خود خواهد داشت كه به ادامه نتيجه گيري آن تا پايان فصل لطمه مي زند.
وي ادامه داد: جدا از بازي شهرآورد، 12 امتياز ديگر تا پايان ليگ باقي مانده است و بر همين اساس فكر مي كنم امسال نيز قهرمان ليگ در هفته پاياني مشخص شود. اين در حالي است كه تيم هايي مانند نفت تهران، ‌تراكتورسازي تبريز به همراه استقلال خوزستان نيز در كنار تيم هاي سرخ آبي شانس قهرماني دارند و امكان دارد يكي از اين تيم ها قهرمان ليگ شود.

**سوال: ارزيابي عملكرد مربيان دو تيم
*پنجعلي: برانكو به پرسپوليس شخصيت داد
محمد پنجعلي با اشاره به اينكه هيچگاه موافق حضور مربيان خارجي در فوتبال كشورمان نبوده است، گفت: برانكو يك مورد متفاوت است كه با فضاي فوتبال ايران آشنا است و محبوبيت خاصي بين مردم و بازيكنان دارد.
پنجعلي با تاكيد براينكه در فوتبال بيمار ايران، مربي خارجي تاثيرگذار نيست، اظهار داشت: ليگ ايران به اندازه تمامي ليگ هاي دنيا حاشيه دارد، اما يك مربي كاربلد مثل برانكو امروز به پرسپوليس شخصيت داده است، چراكه خودش كاريزماي خاصي داشته و آنرا به تيم منتقل كرده است. كاپيتان اسبق پرسپوليس و تيم ملي ايران، افزود: اين مربي با تلفيقي از بازيكنان جوان و چند مهره باتجربه به تيم خود شخصيتي داده كه همواره به دنبال پيروزي و كسب سه امتياز بوده و پرسپوليس را از قعر جدول به مدعي جدي قهرماني تبديل كرد.
وي با بيان اينكه يكي از دلايل موفقيت سرخپوشان تهران حركت كردن در سكوت و دوري از حاشيه بوده است، گفت: مديريت باشگاه و كادر فني در كنار هم، تيم را در آرامش قرار داده اند.معتقدم هيچ باشگاهي در جهان به اندازه پرسپوليس و استقلال حاشيه ندارد، اما اين مشكل، امسال در جمع پرسپوليس جايي ندارد.
پنجعلي كه يكي از بهترين مدافعان تاريخ فوتبال ايران محسوب مي شود با اشاره به نقش مهم مربي در تعيين نتيجه شهرآورد، گفت: داشته هاي فني كادر فني بسيار مهم است و برانكو مي تواند نتيجه بازي را به سود تيمش تغيير دهد.

*فكري:مديريت استقلال مقصر است
مدافع پرافتخار سال هاي گذشته استقلال اما در تشريح كسب نتايج ضعيف استقلال در نيم فصل دوم، گفت: در آخرين ديدار استقلال پيش از شهرآورد به ورزشگاه آزادي رفتم تا ديدار تيم سابقم را مقابل سپاهان از نزديك ببينم و شاهد بودم هيچكدام از مسئولان باشگاه در ورزشگاه حضور ندارند. حضور مديران و اعضاي هيات مديره باشگاه استقلال يا هر باشگاه ديگري در ورزشگاه چندين حسن دارد. اول اينكه بازيكنان با ديدن مديران باشگاه خود مي توانند با آنها درد دل كنند و خواسته هاي خود را بگويند. همچنين متوجه حمايت كادر مديريتي باشگاه از بازيكنان مي شوند و در ادامه، بازيكن حواسش به نگاه خاص مديريت معطوف مي شود تا براي جريمه نشدن درصورت كم كاري و ضعف، با تمام توان كار كند.
وي ادامه داد: به عبارتي يكي از دلايلي كه سبب شده استقلال در نيم فصل دوم نتيجه لازم را نگيرد،‌ نبود حمايت كافي مديران باشگاه از كادر فني اين تيم بوده است. در مقابل، پرسپوليس كه حمايت مديريت در كنار سرمربيگري برانكو سبب شد در كسب نتيجه موفق باشند.
بازيكن سابق آبي پوشان پايتخت درباره ساير مشكلات استقلال كه سبب افت اين تيم در نيم فصل دوم ليگ برتر فوتبال شده است، اظهار داشت: كسالت منصور پورحيدري و اثرات نبود وي در كنار تيم به دليل شخصيت خاصش و ضعف استقلال در زمان نقل و انتقالات و جذب نكردن بازيكن خوب، منجر به افت استقلال شد، در حاليكه ساير تيم ها مانند تراكتورسازي تبريز و پرسپوليس با جذب بازيكنان لازم تيم را تقويت كردند.
وي گفت: تمام تيم هاي برتر دنيا و حتي صدرنشين نيز براي تقويت خود، بازيكنان لازم را به بهترين شكل ممكن جذب مي كنند، اما استقلال نه تنها چنين كاري را انجام نداد بلكه جدايي نظري جويباري به عنوان معاون باشگاه نيز مزيد بر علت شد تا استقلال نتواند فردي به مانند وي را جايگزين كند. از طرفي در اين باشگاه افرادي دوست ندارند اين تيم قهرمان شود و عده اي ديگر در همين باشگاه نيز علاقه اي به قهرماني استقلال با سرمربيگري مظلومي ندارند.
كاپيتان سابق استقلال در ادامه تصريح كرد: فوتبال يك كار گروهي است و صرف داشتن تنها سرمربي و بازيكن خوب،‌ پول يا مدير لايق سبب قهرماني يك تيم نمي شود، بلكه مجموع همه اين عوامل سبب رسيدن هر تيمي به قهرماني خواهد شد و نداشتن يكي از اين عوامل به افت آنها دامن خواهد زد.
فكري درباره اينكه استقلال با كمي ترس و دلهره وارد زمين مي شود و به مانند رقيب سنتي اش شجاعانه بازي نمي كند، اظهار داشت: تفكرات سرمربي و بازيكنان بزرگ هر تيمي، هر گونه كه باشد به بازيكنان نيز القاء‌ مي شود و اگر تلاش براي كسب نتيجه به بازيكنان القاء شود، آنها مي توانند موفق باشند.
وي با مثال زدن درمورد رولند كخ سرمربي آلماني سالهاي قبل استقلال تهران افزود: اين سرمربي نتيجه خوبي با استقلال نگرفت، اما روحيه شكست ناپذيري را به بازيكنان خود القاء‌ مي كرد و از آنها مي خواست در زمين جنگنده باشند. بر همين اساس اتحاد و يكدلي در زمان انجام بازي هاي فوتبال مي تواند به موفقيت بازيكنان در كسب نتيجه كمك كند و استقلال درصورت يكدل شدن و ميل به پيروزي مي توانند در ديدار مقابل پرسپوليس و ادامه فصل موفق باشند.

**سوال: نقش حضور هواداران را در فوتبال چگونه ارزيابي مي كنيد؟
*پنجعلي: هواداران پرسپوليس، نعمت هستند
وي كه سابقه سال ها حضور در جمع سرخپوشان پايتخت را دارد با قدرداني از هواداران پرسپوليس، اظهار داشت: هوادار در كالبد فوتبال است و بايد بگويم كه تماشاگران پرسپوليس يك نعمت هستند.تيم ما در ابتداي فصل با فراز و نشيب زياد و شرايط بحراني روبرو بود اما آنان تيم را تنها نگذاشته و نقش مهمي در نتايج مناسب اخير داشته اند.
پنجعلي تاكيد كرد: خوشبختانه اعتماد متقابلي بين مديريت، كادرفني، بازيكنان و البته هواداران وجود دارد كه اين امر كمك شاياني به رسيدن پرسپوليس در جمع مدعيان داشت.
وي افزود: اكثريت كارشناسان بر اين باور هستند كه پرسپوليس فوتبالي فراتر از ايران به نمايش مي گذارد.بارها گفته ام كه متاسفانه در فوتبال ايران سرعت جايي ندارد اما خوشبختانه پرسپوليس با بهره گيري از سرعت و تاكتيك هاي تيمي مناسب و بهره بردن از توانايي نفرات جوان، يك مدعي تمام عيار است.
مدافع سال هاي دور تيم ملي، گفت: اكنون پرسپوليس در پست هاي مختلف با مشكلي روبرو نيست و برانكو توانسته حتي نفرات جوان و آينده داري را به تيم ملي و كارلوس كي روش نيز معرفي كند.
وي با تاكيد براين مساله كه بايد به سرخابي ها توجه ويژه اي شود، عنوان كرد: متاسفانه هنوز نمي توانيم فوتبال حرفه اي داشته باشيم، چراكه تشكيلات مديريتي فوتبال ما به هيچ عنوان حرفه اي نيست.
پنجعلي در عين حال گفت: استعدادهاي نابي در فوتبال ما وجود دارد كه مي توانند ايران را به عنوان يكي از بهترين هاي جهان معرفي كنند، اما اين مساله نيازمند مديريت قوي و هدايت مناسب است كه اكنون وجود ندارد.

**سوال:تاثير شبكه هاي اجتماعي و استفاده نامناسب از آن را چگونه مي بيند؟
*فكري:هرچه احترام بگذاريم، همانقدر احترام مي ببنيم
فكري در پاسخ به اين سوال كه در زمان بازيكني وي شبكه هاي اجتماعي نبودند با اين حال بعد از پايان شهر آورد ممكن بود ناسزا بشنود، گفت: بعد از گلي كه از راه دور به پرسپوليس زدم و به گل 40 متري معروف شد، مصاحبه كردم كه اين گل شانسي بود و اين صحبت آب سردي بود به آتش داغ احساسات هواداران پرسپوليس تا از آنها ناسزا نشنويم. به عبارتي شما هر چي به مردم بدهيد، همان را از آنها مي گيريد. همچنين مردم احترام را متوجه مي شوند و هر بازيكني به مانند كريم باقري، ‌محمد پنجعلي و حتي خودم كه به پيراهن خودش احترام بگذارد قطعا مورد احترام مردم هم خواهد بود.
كاپيتان سابق آبي پوشان پايتخت درباره بداخلاقي هاي انجام شده عليه فوتبال و سرخابي ها در فضاهاي مجازي، خاطرنشان كرد: هواداران پرسپوليس و استقلال حواسشان باشد كه اين دو تيم بالهاي يك پرنده هستند كه اگر يكي از آنها خوب نباشد اين پرنده به زمين مي خورد. به همين دليل نبايد رقابت را با دشمني اشتباه گرفت. جالب اينجاست وقتي يك استقلالي يا پرسپوليسي فوت مي كند،‌ هواداران دو تيم در كنار يكديگر قرار مي گيرند و اما بعد از آن ركيك ترين ناسزاها را به خاطر رقابت به يكديگر مي دهند. پس بهتر است لذت ديدن همراهان خوب را زماني كه پيشكسوتان زنده هستند، هواداران از خود نشان دهند.
فكري در پاسخ به اين سوال كه آيا دوست صميمي از ميان بازيكنان قديمي پرسپوليس داريد؟ گفت: با اكثر بازيكنان پرسپوليس دوست و صميمي هستم اما رفت و آمد خانوادگي با بازيكن خاصي از اين تيم ندارم.

*سوال:چرا برخي جوانان مستعد نمي توانند به حق خود برسند؟
*پنجعلي: بسياري از استعدادها نابود شده اند
وي با ابراز ناراحتي از برطرف نشدن مشكل خدمت سربازي فوتباليست ها، عنوان كرد: هنوز نتوانسته ايم مشكل سربازي بازيكنان تيم ملي را حل كنيم كه اين واقعا عجيب است.
پنجعلي خاطرنشان كرد: بايد شرايطي فراهم شود كه باشگاه ها بتوانند سربازي بازيكنان مورد نظر تيم خود را خريداري كنند تا پول آنان هزينه ديگر سربازان شود. به هرحال فوتباليست هاي مطرح نيز قشر خاصي هستند كه توانايي بالايي دارند.
وي افزود: بسياري از علي دايي ها، علي كريمي ها و فرهاد مجيدي ها در فوتبال ايران بودند كه به دليل همين خدمت سربازي، فوتبالشان از بين رفته اند و فوتبالشان بدون فايده، تمام شده است.
اين پيشكسوت با اشاره به اينكه با برنامه ريزي فعلي نمي توانيم در آسيا حرفي براي گفتن داشته باشيم، گفت: نگاه كنيد كه چند سال است در ليگ قهرمانان آسيا حرفي براي گفتن نداريم و يا تيم ملي كشورمان برابر عراقي كه ليگ ندارد و در جنگ هاي داخلي روزي يكصد كشته مي دهد، مغلوب مي شود.
پنجعلي عنوان كرد: در دهه 90 ميلادي و در جريان مسابقات آسيايي، مقامات كشور كره جنوبي لباس هايي را توزيع مي كردند كه روي آن آرم جام جهاني 2002 نقش بسته بود كه همه ما آن زمان به رفتارشان مي خنديديم، اما اين رفتار آنها نشان از برنامه ريزي براي آينده داشت.
وي افزود: كره و ژاپن جام جهاني را برگزار كرده و حالا آقاي آسيا هستند، اما ايران سالهاست كه هيچ افتخاري كسب نكرده است.

** داوران شهرآورد خارجي باشند يا ايراني؟
*پنجعلي: داوران ايراني بهتر از خارجي ها هستند
مدافع سال هاي گذشته تيم ملي ايران در پاسخ به اين سوال كه آيا موافق قضاوت داوران خارجي در شهرآورد است يا داوران ايراني را ترجيح مي دهد؟ پاسخ داد: در هيچ زمينه اي موافق خارجي ها نبوده و نيستم، چراكه در كشورمان در هر زمينه اي استعدادهاي نابي داريم.
وي افزود: وقتي در هر بخشي ايراني ها در حال پيشرفت هستند، اين مساله نشان از هوش بالاي ايراني ها دارد و اصلا مناسب نيست كه خارجي ها اين ديدار داخلي را سوت بزنند.
پنجعلي اظهار داشت: داوري اشتباه دارد و اين يك واقعيت انكار ناپذير است. داوران ايراني با شرايط اين ديدار آشنا هستند و بدون ترديد قضاوت خوبي خواهند داشت.بايد ذهنيت مردم را تغيير بدهيم تا آنان داوران داخلي را قبول كنند و به آنان احترام بگذارند.

*فكري:رسانه ها بايد به داوران داخلي كمك كنند
مدافع اسبق استقلال درباره اينكه داوري شهرآورد را داوران خارجي سوت مي زدند بهتر بود يا داوران ايراني، بيان داشت: كيفيت داوران ايران خوب است و آنها مي توانند اين بازي را سوت بزنند. همچنين داوري در فوتبال ايران پيشرفت خيلي خوبي داشته است و زماني كه فوتبال رو به پيشرفت بود، موازي آنها داوري نيز روند صعودي داشته است.
وي افزود: اگر داوران حين انجام ديدار شهرآورد، يك سوت اشتباه بزند، ‌متاسفانه در رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي، دنيا برايشان جهنم مي شود كه اين اصلا خوب نيست. در صورتي كه داوران خارجي هم بودند كه در شهر آورد پنالتي يا آفسايد اشتباه گرفتند و از ايران رفتند و هيچ هجمه اي هم عليه آنها بوجود نيامد.
فكري با اشاره به اينكه رسانه ها بايد براي ايجاد فضاي مثبت براي داوران داخلي كمك كنند، گفت:در اين صورت با كسب هر نتيجه اي عليه آنها موضعي گرفته نمي شود. هر چند در ليگ هاي دسته دو يا سه ممكن است بعضي از داوران باشند كه خطاهايي داشته و يا با تيمي تباني كنند، امام داوران با وجدان، در تمام رده هاي ليگ فوتبال ايران زياد هستند كه حتي اگر از گشنگي هم بميرند حاضر نيستند عمدي سوت اشتباه بزنند.
وي ادامه داد: ‌شرايط خاص شهرآورد به صورتي است كه هيچ داوري اعتبار خود را براي زدن سوت اشتباه عمدي، خراب نمي كند. اين در حالي است كه در تيم هاي اروپايي و درپايان ديدارهاي مهم،‌ هيچ كس اجازه ندارد درباره داوري صحبت كند، زيرا با جريمه هاي سنگين روبرو خواهند شد. در صورتي كه در ايران همه عليه داوري صحبت مي كنند تا فضا براي اين قشر مهم و زحمتكش فوتبال مسموم شود.
وي ادامه داد: ‌اين رويه در فوتبال ايران سبب شده تا داوران خوب فوتبال خيلي زود از دنياي قضاوت خداحافظي كنند و فوتبال ايران آنها را از دست بدهد تا وضعيت پرورش داوران ايراني دچار نقصان شود.

**پيش بيني نتيجه شهرآورد هشتاد و دوم
*پنجعلي: نتيجه شهرآورد قابل پيش بيني نيست
محمد پنجعلي درخصوص پيش بيني خود از نتيجه شهرآورد هشتاد و دوم، عنوان كرد: هر دو تيم خوب هستند، اما اين ديدار شرايط خاص خود را دارد و اصلا قابل پيش بيني نيست. معتقدم هر تيمي كه علاوه بر مسائلي فني، از نظر روحي نيز در شرايط ايده آلي باشد و اسير اتفاقات نشود به موفقيت دست خواهد يافت.
پنجعلي گفت: هيچگاه نمي توان تيمي كه در جدول شرايط بهتري دارد و يا بازيكنان نامداري در اختيار داشته باشد را برنده اين ديدار دانست.
وي با درخواست از هواداران دو تيم براي اينكه احترام بازيكنان و كادر فني رقيب را حفظ كنند، گفت: امروزه با گسترش شبكه هاي اجتماعي متاسفانه شاهد بي احترامي ها و بداخلاقي ها در صفحات شخصي فوتباليست ها هستيم كه اين مساله در شان مردم ايران نيست.
اين پيشكسوت با تاكيد براينكه رقابت بايد تنها در زمين مسابقه باشد، اظهار داشت:تمامي بازيكنان پرسپوليس و استقلال با هم دوست هستند و نبايد كاري كنيم كه در آينده شرمنده شويم.
وي با اشاره به قرارگرفتن نامش در بين تيم منتخب تاريخ فوتبال ايران كه با نظر مردم صورت گرفت، گفت: 22 سال است كه از فوتبال خداحافظي كرده ام، اما مردم هنوز محمد پنجعلي را مي شناسند و زمانيكه مرا به عنوان مدافع تيم تاريخ فوتبال انتخاب كردند، احساس وصف ناپذيري داشتم.
پنجعلي عنوان كرد: يقين دارم در آن نظر سنجي هواداران استقلال نيز به من راي دادند، چراكه آنان بهترين ها و احترام گذاشتن به بازيكنان پسشكسوت را فراموش نمي كنند.

*فكري: تيم باانگيزه تر، موفق مي شود
مدافع سال هاي گذشته استقلال درباره پيش بيني خود از نتيجه هشتاد و دومين شهرآورد پايتخت گفت: شرايط هر دو تيم در ليگ مساوي است، اما هر تيم كه بتواند با يكدلي و انگيزه بيشتر در زمين تلاش بيشتر داشته باشد،‌ موفق خواهد بود.
وي عنوان كرد: با اين حال اميدوارم كه استقلال با يك گل برابر پرسپوليس به برتري دست يابد.

**به عنوان كاپيتان در شهرآورد چه حسي داشتيد؟
*پنجعلي: وظايف كاپيتان در شهرآورد دشوار است
پنجعلي كه بارها به عنوان كاپيتان تيمش در رويارويي سرخابي ها به ميدان رفته است، عنوان كرد: كاپيتان در كنار سرمربي نقش بسيار مهمي در اين ديدار دارد و به خوبي مي تواند تيمش را در داخل زمين هدايت كند.
وي افزود: كاپيتان بايد داراي صداقت باشد و بازيكنان نيز او را قبول داشته باشند تا بتواند تيمش را در زمين كنترل كند.بارها و پيش از آغاز شهراورد، نكات لازم را به جوانترهاي تيم گوشزد كرده ام و اين مساله بايد اكنون نيز از سوي بزرگترهاي تيم انجام شود.

**سوال:بهترين و بدترين خاطره شما از اين ديدار، چيست؟
*پنجعلي: برد 3 بر صفر بهترين خاطره و گل مظلومي بدترين خاطره
كاپيتان سال هاي دور پرسپوليس در مورد بهترين خاطره اش از شهرآورد تهران، گفت: در يك ديدار كه خودم حضور داشتم با گل هاي ناصر محمد خاني و شاهرخ بياني به برتري 3 بر صفر دست يافتيم كه برايم بهترين خاطره بود.
پنجعلي عنوان كرد: همچنين برتري 6 بر صفر را نيز به عنوان يك هوادار در ورزشگاه تماشا كردم و برتري 3 بر 2 كه 10 نفره و با گل هاي ايمون زايد به دست آمد را هرگز فراموش نمي كنم.
وي درمورد بدترين خاطره اش نيز گفت: يك ديدار در حضور 120 هزار تماشاگر برگزار شد كه هواداران حتي روي پيست دو وميداني دور زمين نيز نشسته بودند كه متاسفانه آن بازي را با تك گل پرويز مظلومي باختيم كه برايم بسيار ناراحت كننده بود.

*فكري:گل 40 متري را فراموش نمي كنم
كاپيتان سابق آبي پوشان پايتخت درباره اينكه در چند شهرآورد حضور داشته است، گفت: در 19 شهرآورد بازي كردم و در 10 ديدار هم كاپيتان بودم و 2 گل در تقابل سرخآبي ها در زمان بازيگريم به ثمر رساندم.
وي درباره بهترين بازي خود در شهرآورد افزود: بازي كردن در شهرآورد را چه پيروز بودم و چه بازنده، دوست داشتم و براي حضور در اين ديدار لحظه شماري مي كردم. البته گلي كه از راه دور با شوت به پرسپوليس زدم و كسب نتيجه سه بر دو در ديدار بعد مقابل سرخ ها بهترين خاطره من است.
وي ادامه داد:‌ اتفاقا در همان ديدار كه با نتيجه سه بر دو به سود ما تمام شد،‌ داور روسي يك گل آفسايد و گل بعدي كه از نقطه كرنر به دست آمد و كرنر نشده بود را به سود پرسپوليس سوت زد، اما دراين ديدار پيروز شديم.
فكري با اشاره به شكست سه بر دو استقلال مقابل پرسپوليس 10 نفره با گل هاي ايموان زايد، افزود:‌ در اين ديدار من به عنوان بازيكن يا مربي حضور نداشتم، اما اين شكست با گل هاي ايمون زايد مهاجم آن موقع پرسپوليس بدترين خاطره ام از شهرآورد است.

**سوال:برخي ها معتقدند كه در گذشته براي تساوي در اين ديدار به بازيكنان توصيه هاي مي شده است. اين مساله را قبول داريد؟
*پنجعلي: توصيه اي براي تساوي در شهرآورد نمي شد
وي درخصوص شائبه اي مبني براينكه گفته مي شد در سال هاي گذشته از سوي برخي مقامات كشور به بازيكنان و مربيان دو تيم تصويه مي شد كه بايد شهرآورد با تساوي به اتمام برسد، عنوان كرد: اصلا به ما توصيه اي نمي شد كه نبايد گلزني كنيم تا بازي مساوي شود.
پنجعلي گفت: شايد از ما مي خواستند كه در زمين آرام تر بازي كنيم و يا از داور درخواست مي كردند تا روند ديدار براي جلوگيري از تنش و برخورد احتمالي كنترل كند، اما به ما به حرفي نزدند.
وي گفت: حتي اگر فردي مي خواست حرفي بزند نيز ما قبول نمي كرديم، چراكه آبروي خودمان را پيدا نكرده بوديم كه بخواهيم مردم و علاقمندان را سر كار بگذاريم.

*فكري:توصيه مي شد تا جنجال نكنيم
كاپيتان سابق استقلال درباره اينكه آيا در شهرآوردها اين امكان وجود دارد كه كسب نتيجه تساوي دستوري باشد، گفت: به دليل حساسيت اين ديدار مسئولان و كميته انضباطي با هر دو تيم صحبت مي كردند كه در صورت رعايت نكردن اخلاق و انجام بازي جنجالي،‌ بدترين برخوردها و محروميت و جريمه را براي آنها لحاظ خواهند كرد تا بازيكنان مجبور به رعايت اخلاق در زمين شوند. اما هيچگاه به دو تيم گفته نشده بود بايد با نتيجه تساوي اين ديدار را به پايان برسانيد.
وي ادامه داد: ‌البته فشار روحي و رواني اين ديدار به صورتي است كه بازيكنان با ضربان قلب بالا و هجمه هوادار بايد بازي كند و ممكن است درگيري لفظي نيز با رقيب خود پيدا كند ولي با سوت پاياني داور، دوباره با رفاقت زمين مسابقه را ترك مي كنند. البته فكر مي كنم زمان هايي وجود داشت كه به داورها گفته مي شد بازي را كنترل كنند تا بازي مساوي به پايان برسد.

**سوال:رفتار و عملكرد كي روش را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
**پنجعلي: يكه تازي كي روش از ضعف مديريت است
وي درمورد شرايط كارلوس كي روش سرمربي تيم ملي در فوتبال ايران، توضيح داد: او يك مربي شناخته شده است كه در باشگاه هاي بزرگي كار كرده است و شرايط خاص خودش را دارد.
پنجعلي خاطرنشان كرد: البته اگر هم او مربي بزرگي باشد، اكنون در فوتبال ايران بستر مناسبي براي فعاليت مربيان كاربلد خارجي فراهم نيست. وقتي كي روش در فوتبال ايران يكه تازي مي كند و حرف خودش را بر كرسي مي نشاند به دليل ضعف مديريت فدراسيون است.
وي افزود: او يك مربي در سطح اروپاست اما پا را فراتر از وظايفش گذاشته است كه براي ما قابل قبول نيست.كي روش زرنگ است و خواسته هايش را براورده مي كند و متاسفانه فردي هم نمي تواند او را مديريت كند.
كاپيتان اسبق تيم ملي فوتبال ايران ادامه داد: فدراسيون فوتبال بايد مدير كاربلد و فوتبالي داشته باشد تا از اين شرايط نجات پيدا كند.علي كفاشيان در ورزش شناخته شده است اما به درد فوتبال نمي خورد.چرا در حضور محمد دادكان و امير عابديني بايد افراد غيرفوتبالي رييس فدراسيون شوند؟

*فكري:هيچ تيمي حاضر به جذب كي روش نيست
فكري درباره اتفاقات اخير تيم ملي فوتبال و استعفاي كي روش گفت: گوارديولا سرمربي است هر تيم اروپايي آرزوي داشتن وي را دارد و به عنوان مثال با جدا شدنش از بارسا، خيلي زود سرمربي بايرمونيخ يا باشگاهاي ديگر مي شود. در صورتي كه كي روش اگر از تيم ملي فوتبال ايران جدا شود، هيچ تيمي حاضر به جذب وي نيست. همچنين در تيم هاي استقلال و پرسپوليس نيز به دليل حضور واسطه ها چنين وضعيتي حاكم است. كساني در اين تيم ها مربيگري كرده اند كه امروز هدايت تيم هاي ليگ يك را نيز به آنها نمي دهند.
وي ادامه داد: همان حضور واسطه ها و فسادي كه در فوتبال وجود دارد سبب شده كي روش همچنان در تيم ملي فوتبال ايران باشد.

**سوال:عملكرد برنامه 90 را چگونه ديده ايد؟
*پنجعلي: برنامه 90 به كمك فوتبال آمده است
وي در پايان صحبت هاي خود به برنامه 90 اشاره كرد و گفت: در 14 سال فقط يك مرتبه در اين برنامه حضور داشته ام و اهل تعريف كردن بي دليل هم نيستم، اما معتقدم اين برنامه به خوبي مشكلات فوتبال ايران را آشكار كرده و كمك خوبي بوده است.
پنجعلي بيان داشت: به برنامه هايي احتياج نداريم كه مجريان آن بله قربان گو باشند و براي منافع خود از همه تعريف كنند. هر برنامه ايي داراي ضعف است و من به سلامت مجري برنامه 90 اعتقاد راسخ دارم.

*فكري: 90 مسير اصلي اش را گم كرده است
وي با انتقاد از برنامه 90 بيان داشت: اين برنامه يكي از برنامه هاي خوب و پر مخاطب ورزشي تلويزيون است، اما اخيرا مسير خود را گم كرده و هدف اصليش نيز فراموش شده است. به عبارتي اين برنامه كه مي تواند با توانمندي مجري خود به حل مشكلات فوتبال كشور كمك كند، شخصي شده و به حاشيه سازي مي پردازد كه اميدواريم بتواند رسالت واقعي خود را بازيابد.
(گفت وگو از: امير ميرزاييان و مهدي موذن)
ورزشي**3783**9029** 1701
کد N1201049

وبگردی