آفتاب

زنگ عطار در نيشابور طنين انداخت

زنگ عطار در نيشابور طنين انداخت

مشهد- ايرنا- همزمان با روز ملي بزرگداشت عطار نيشابوري، روز چهارشنبه زنگ عطار در كليه مدارس شهرستان نيشابور طنين انداز شد.

به گزارش ايرنا، مدير آموزش وپرورش نيشابور روز چهارشنبه در آيين نواختن زنگ عطار گفت: عطار داراي شخصيتي فراملي است و اگر هر روز به معرفي اين شخصيت پرداخته شود باز هم حق به طور كامل ادا نمي شود.
سيدجواد قوامي نژاد با بيان اينكه روز ملي عطار فرصت مغتنمي براي معرفي و شناساندان اين عارف نامي به نوجوانان و جوانان است، افزود: از اين رو هر سال همزمان با روز ملي عطار، علاوه بر نواختن زنگ ملي عطار برنامه هاي ويژه عطارشناسي در مدارس شهرستان اجرا مي شود.
وي ادامه داد: عطار نيشابوري متعلق به تمام دنيا و كساني است كه به دنبال عرفان حقيقي مي گردند و مايه خرسندي و افتخار است كه اين عارف برجسته ازاين آب و خاك و زاده نيشابور است.
وي با تاكيد بر اينكه تمامي دستگاه هاي فرهنگي و ادبي بايد براي معرفي مفاخر ادبي و عرفاني تلاش كنند، افزود: جامعه امروز بيش از هر زماني نيازمند آشنايي با عرفان عطار است.
منتخب مردم نيشابور در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين اظهار كرد: تفكر عطار مبتني بر عرفان و انديشه والاي ايراني و اسلامي است و بايد اين تفكر در جهان معاصر گسترش يابد.
هاجر چناراني افزود: فرزندان و جوانان ايران زمين بايد پيشتاز در زمينه گسترش عرفان عطار و فرهنگ ناب ايراني اسلامي باشند.
شعرخواني و اجراي موسيقي مقامي از ديگر برنامه هاي مراسم زنگ ملي عطار در مدارس نيشابور بود.
شيخ فريدالدين محمد بن ابراهيم عطار نيشابوري، شاعر و عارف نامي حدود سال 540 هجري قمري در كدكن از توابع نيشابور متولد شد و در سال 618 هجري قمري در قتل عام مردم نيشابور توسط مغولان، به شهادت رسيد.
از آثار وي مي توان به منطق الطير، مصيبت نامه، الهي نامه، اسرارنامه، مختارنامه، مجموعه رباعيات، ديوان قصايد، غزليات و تذكره الاولياء اشاره كرد.
25 فروردين ماه در سالنامه جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز بزرگداشت عطار نيشابوري نامگذاري شده است.
7505/5132
کد N1200945

وبگردی