آفتاب

فطانت خبر داد: عضویت بورس ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادار (ISCO)

فطانت خبر داد: عضویت بورس ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادار (ISCO)

رییس سازمان بورس گفت: با توجه به عضویت سازمان بورس در آیسکو، این امکان برای بورس ها فراهم شده است تا به عنوان عضو وابسته در این نهاد پذیرفته شوند.

به گزاش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سازمان بورس؛ محمد فطانت در دیدار نوروزی خود با مدیران و ارکان بازار سرمایه که صبح امروز برگزار شد، از عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع اعضای سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار(آیسکو) خبر داد.

بر اساس این گزارش؛ رییس سازمان بورس با اشاره به سال ها تلاش در این خصوص گفت: بازار سرمایه ایران با سابقه دیرین فعالیت در عرصه اوراق بهادار، برای اولین بار به عضویت آیسکو در آمد.

وی افزود: با توجه به عضویت سازمان بورس در آیسکو، این امکان برای بورس ها فراهم شده است تا به عنوان عضو وابسته در این نهاد پذیرفته شوند.

فطانت تصریح کرد: از این رو در جلسه آتی آیسکو که در کشور پرو برگزار خواهد شد از سازمان بورس و اوراق بهادار دعوت به عمل آمده که در این جلسه حضور یابد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش های بسیاری در این مهم انجام شده و به همین دلیل در نخستین نشست آیسکو پرونده عضویت سایر ارکان ارایه خواهد شد.

فطانت در دیدار نوروزی خود با مدیران و همکاران ارکان بازار سرمایه گفت: سال گذشته سال بسیار سختی بود و ضمن تشکر از همکاران، آرزو می کنم سال 95 با همت مدیران بازار سرمایه، در راستای منویات رهبری اقدامات عملی در راستای اقتصاد مقاومتی را سامان دهیم.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور گفت: رشد اقتصادی در ایران نیاز به تجهیز منابع فردی آحاد جامعه و سوق دادن مردم به بازارهای زود بازده تر دارد تا رشد و توسعه اقتصادی کشور با سرعت افزایش پیدا کند.

رییس سازمان بورس افزود: اوراق مشارکت صنعت نفت که در روزهای پایانی سال گذشته به ارزش 5 هزار میلیارد تومان عرضه شد با موفقیت و استقبال بالا به فروش رفت که این میزان تامین مالی در ایران بی نظیر بوده و حتی در هنگام عرضه، تا 10 هزار میلیارد تومان تقاضا در سیستم بود که به همین دلیل در کسری از ثانیه کل 5 هزار میلیارد تومان معامله شد.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه این میزان استقبال نشان دهنده پتانسیل بالای بازار سرمایه است گفت: امیدواریم بازار سرمایه در سال جدید به عنوان بازوی مقتدر برای تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کند.

وی با اشاره به شعار سال گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به رشد شرکت های دانش بنیان است. فرابورس سال گذشته توانست زمینه حضور شرکت های دانش بنیان را فراهم کند و همچنین تفاهم نامه ای بین سازمان بورس و فرابورس با معاونت وزارت صنایع در خصوص حضور شرکت های متوسط و کوچک در فرابورس بسته شد.

فطانت با ابراز امیدواری در خصوص توسعه بازار از طریق شرکت های کوچک و متوسط گفت: بازار سرمایه باید در زمینه پوشش ریسک نقش با اهمیتی داشته باشد که در این راستا معاملات آتی ارز برای پوشش نوسانات ریسک نرخ ارز محقق می شود.     

سخنگوی سازمان بورس گفت: از کارکردهای اصلی بازار سرمایه شفافیت در بازار است که به معنای توسعه بخشی شفاف اقتصادی خواهد بود و می تواند نقش بارزی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته دنیا رقابت اصلی خود را در بزرگ کردن بازار سرمایه متمرکز کرده اند و اینکه سرمایه های ریز را جمع آوری و تجهیز کنند باعث ابرقدرت شدن آنها می شود. در سال جدید امیدواریم که بازار سرمایه توسعه یابد و علاوه بر تجهیز منابع ایرانیان داخل و خارج از کشور، حضور سرمایه گذاران خارجی را نیز داشته باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه دیدار نوروزی با اهالی تالار شیشه ای، حضور فعالانه تحلیلگران را در بازار سرمایه نمایانگر روند رو به رشد بازار سرمایه خواند و گفت: نوسانات بازار سرمایه به سازمان بورس ارتباطی ندارد اما در خصوص رفع مشکلات ساختاری و بنیادی در هر کدام از صنایع، سازمان بورس تمام تلاش خود را می کند که حقوق صاحبان سهام خرد را حفظ کند.

وی در مورد برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اولین نکته که در تحقق اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که زمینه جمع آوری منابع مالی مورد نیاز برای انجام پروژه های بزرگ فراهم شود و سازمان بورس در این زمینه وظیفه خود می داند که با توسعه بازار صکوک اقدامات لازم را انجام دهد.

 

22339

کد N1182516

وبگردی