آفتاب

مشکلات تکلم بعد از سکته مغزی درمان می‌شود؟/قدم‌های جدید محققان

مشکلات تکلم بعد از سکته مغزی درمان می‌شود؟/قدم‌های جدید محققان

ایرنا نوشت: محققان با بررسی ساختار سمت راست مغز، موفق به پیش بینی احتمال بهبود مشکلات تکلم در بیماران مبتلا به سکته مغزی شدند.

مشکل تکلم یکی از شایع ترین عوارض سکته مغزی است. تا امروز هیچ روشی برای پیش بینی احتمال بهبود بیماران مبتلا وجود ندارد. مطالعات جدید نشان می دهد با بررسی ساختار نیمکره راست مغز می توان احتمال بهبود مهارت های گفتاری در بیماران را با دقت بالایی پیش بینی کرد.
مغز از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است. در بسیاری از افراد، توابع زبانی و گفتاری در نیمکره چپ قرار دارد. زمانی که نیمکره چپ بر اثر سکته آسیب ببیند، منجر به «آفازی» می شود.
آفازی حالتی است که سبب اختلال در صحبت کردن، تکرار، نامگذاری و فهم زبان می شود. این اختلال به دنبال سکته مغزی کاملا شایع است. این مهارت ها به مرور زمان و به کمک گفتار درمانی بهبود می یابد ولی اغلب به طور کامل درمان نمی شود و گاهی زمان زیادی به طول می انجامد.
مطالعات قبلی نشان داد سطح آسیب به ماده سفید و خاکستری در نیمکره چپ، می تواند احتمال بهبود را پیش بینی کند؛ ولی تا کنون نقش نیمکره راست در این عملکرد نامشخص بود.
مطالعات جدید محققان دانشکده پزشکی هاروارد با بررسی اسکن مغزی 33 بیمار با میانگین سنی 58 سال که حدود 2.5 سال قبل به سکته مغزی و به دنبال آن آفازی مبتلا شده بودند، نشان می دهد بررسی سه ناحیه از نیمکره راست مغز شامل چین گیجگاهی میانی، قدامی پایین و چین مرکزی راست قادر به پیش بینی میزان بهبودی مهارت های گفتاری بیماران است. هرچه میزان تجمیع و ارتباط این سه ناحیه بیشتر باشد، احتمال پیشرفت بیماران نیز بیشتر است.
سکته مغزی سالانه عامل مرگ 130 هزار نفر تنها در آمریکا است. سکته ایسکمیک با احتمال حدود 87 درصد، شایع ترین نوع سکته است که بر اثر مسدود شدن جریان خون مغز بوجود می آید.
نتایج این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.

۵۴۵۴

کد N1181428

وبگردی