آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

آرامگاهی شاخص در دل ورامین/ثبت ملی بقعه سید فتح‌الله

آرامگاهی شاخص در دل ورامین/ثبت ملی بقعه سید فتح‌الله

ورامین-آرامگاه سید فتح‌الله ورامین که هم‌اکنون میزبان ده‌ها شهید دوران دفاع مقدس است از جمله مکان‌های تاریخی و شاخص ورامین بوده که در فهرست آثار ملی قرار دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - سید محمدحسن محمودی: شهرستان ورامین با داشتن آرامگاه‌ها، امامزادگان واجب‌التعظیم، اماکن مذهبی و تاریخی، یکی از نقاط مهم گردشگری در استان تهران محسوب می‌شود.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، منطقه ورامین حدود ۲۵۰ اثر تاریخی، مذهبی، طبیعی و گردشگری را در خود جای‌داده که تعداد قابل‌توجهی از این آثار به ثبت ملی رسیده است.

در این میان برخی از آثار تاریخی و مذهبی شهرستان ورامین علاوه بر ظرفیت بالای گردشگری، دارای جایگاه ویژه‌ای در میان مردم منطقه است و همواره موردتکریم و احترام مردم قرار داشته است.

بقعه‌ای تاریخی که شهدای انقلاب اسلامی را در خود جای‌داده است

بقعه و آرامگاه سید فتح‌الله ورامین یکی از آثار تاریخی و مذهبی شهرستان محسوب شده که جایگاه ویژه و برجسته‌ای را در میان مردم متدین و انقلابی دیار ۱۵ خرداد دارد.

بقعه سید فتح‌الله، ده‌ها شهید دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در خود جای‌داده و در مرکز شهر ورامین به‌عنوان یک پایگاه مهم فرهنگی و مذهبی محسوب می‌شود.

آستانی که ظرفیت کم‌نظیری را برای گسترش فرهنگ شهید و شهادت دارد

امیر پورجوادی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بقعه سید فتح‌الله ورامین یکی از امکانی است که تعداد قابل‌توجهی از شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس شهرستان را در خود جای‌داده است.

وی افزود: حضور شهدای انقلاب اسلامی در این آستان مقدس، رنگ و بوی دیگری را به مرکز شهر ورامین بخشیده و در طول سال مردم دیار ۱۵ خرداد برای تجدید میثاق با آرمان‌های شهدای انقلاب اسلامی در این مکان مقدس حاضر می‌شوند.

پورجوادی ادامه داد: قطعاً این آستان مقدس ظرفیت‌های بسیاری را برای گسترش فرهنگ شهید و شهادت دارد که باید با تمام توان از این پتانسیل بهره برد.

سید فتح‌الله موردتکریم و احترام مردم ورامین است

در طول سال بسیاری از ختم‌های مردم شهرستان ورامین در این آستان مقدس و در جوار شهدای انقلاب اسلامی برگزار و در مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی به‌ویژه شهادت ائمه معصومین، برنامه‌های ویژه‌ای در این آستان تدارک دیده می‌شود.

سید فتح‌الله ازجمله افراد امین و تأثیرگذاری بوده که به  ارشاد و هدایت مردم در زمان خود می‌پرداخته و به همین خاطر مورداحترام مردم قرار داشته است.

بنای سید فتح‌الله ورامین، یک بنای تاریخی است که به دوران قاجاریه بازمی‌گردد و اهمیت تاریخی و مذهبی این آستان مقدس سبب شد تا بقعه سید فتح‌الله در سال ۸۲ در فهرست آثار ملی قرار بگیرد.

در این میان باید توجه داشت که بقعه سید فتح‌الله ورامین یک ظرفیت مناسب برای جذب گردشگر مذهبی است که می‌تواند در معرفی هر چه بیشتر فرهنگ و تاریخ ورامین کمک کند اما باید توجه جدی‌تری به این مکان مقدس شود.

افزایش خدمات و امکانات در بقعه سید فتح‌الله و پیگیری مرمت و بازسازی محیط بیرونی این آستان ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند در جذب گردشگر و حضور تعداد بیشتری از مردم مؤثر باشد.

حجت الاسلام سید محمد سیدی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین نیز اظهار داشت: برنامه های متعدد فرهنگی و مذهبی در طول سال در آستان سید فتح الله ورامین برگزار و تلاش می شود تا زمینه حضور تعداد بیشتری از مردم را در این مرکز مذهبی فراهم شود.

وی افزود: در ایام نوروز نیز طرح آرامش بهاری در این آستان مقدس برگزار می شود که حضور کارشناسان مذهبی در سید فتح الله یکی از این برنامه هاست.

سیدی ادامه داد: امامزادگان و بقاع متبرکه باید به فرموده مقام معظم رهبری به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

به هر ترتیب آستان مقدس سید فتح الله ورامین می تواند در ایام نوروز و در طول سال میزبان گردشگران مذهبی و مسافران باشد و قطعا حضور بر سر مزار شهدای گلگون کفن دفاع مقدس و بازدید از این بقعه تاریخی می تواند برای علاقه مندان به حوزه فرهنگی و هنری جذاب باشد.

مردم شهرستان ورامین در ایام نوروز آماده حضور مسافران و گردشگران هستند و بدون تردید حضور در این منطقه خاطرات خوشی را برای مردم به ارمغان می آورد.

کد N1180236

وبگردی