آفتاب
آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری مذهبی خراسان رضوی؛

امامزاده «محمد دیباج» شهرستان درگز؛ بقعه‌ای که مرز نمی‌شناسد

امامزاده «محمد دیباج» شهرستان درگز؛ بقعه‌ای که مرز نمی‌شناسد

مشهد- امامزاده «محمد دیباج» ازجمله مکان‌های مذهبی است که در روستای«شیلگان» و در شهرستان درگز همه‌ساله زائران ایرانی و خارجی بسیاری را از کشورهای عربی، ترکمنستان و ترکیه به خود جلب می‌کند.

 

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در روستاى شیلگان از توابع بخش لطف‌آباد در ۳۰ کیلومتری شهرستان درگز، قبه و بارگاهى جلب‌توجه مى‌کند که در مرز ایران و ترکمنستان است و از گوشه و کنار شهرستان و حتى دیگر شهرها و کشورهای عربی، ترکمنستان و ترکیه زائرانى را در طول سال پذیرا است.

ساختمان بقعه بنایى باشکوه و مجلّل است که داراى صحن وسیع، گنبدى مرتفع و فاقد تزیینات و کاشی‌کارى، گلدسته و مناره‌ای بزرگ و بلند به ارتفاع تقریبى ۲۰ متر، ایوان، حرم، مسجد است.

تاریخ احداث بقعه معلوم نیست اما به نظر می‌رسد که مربوط به دوره صفویه باشد که پس‌ازآن، مرمت و بازسازی‌شده و هنوز هم ادامه دارد.

محمد فرزند امام جعفر صادق(ع) ملقب به ابوجعفر که در سال ۱۴۴ ه. ق در مدینه چشم به جهان گشود، تبار مادر ایشان خدیجه به امام حسین(ع) می‌رسد و چون کسی بود که بنا به درخواست و تأیید مردم حجاز به حکومت نشست، او را امیرالمؤمنین نامیدند و به سبب زیبایی‌اندام و چهره به او لقب دیباج دادند.

وی در سال ۲۰۳ ه. ق در سن ۵۷ یا ۵۹ سالگى به دست مأمون در جرجان یا همان گرگان امروزی به شهادت رسید و اکنون آرامگاه وی به مأمنی برای زیارتگاه عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) تبدیل‌شده است.

اکنون این مکان مقدس موردتوجه و احترام خاص مردم این خطه و مسافران دور و نزدیک این شهرستان است و در همه ایام و مناسبت‌ها به‌ویژه در روز تاسوعای حسینی هیئت‌های مذهبی برای زیارت و انجام مراسم تاسوعای حسینی از نقاط مختلف شهر و روستا به آنجا آمده و آیین سوگواری را برگزار می‌کنند.

همچنین نمونه‌هایی از شفاعت عاشقان در دفتر مخصوص ثبت شفا یافتگان امامزاده محمد دیباج نیز ثبت‌شده است.

اعتقاد به امامزاده محمد دیباج مرز نمی‌شناسد

مدیر داخلی و مسئول فرهنگی بقعه امامزاده محمد دیباج درگز با اشاره به برخی از امکانات این بقعه متبرکه اظهار کرد: امامزاده محمد دیباج درگز ۱۰ سوئیت مجهز به آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی با ظرفیت حدود ۲۰ نفر را برای اسکان در اختیار زائران قرار داده است.

حجت‌الاسلام رحیم حسین پور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه این امامزاده در روستای شیلگان و در مرز ترکمنستان قرار دارد، افزود: بسیاری از مردم ترکمنستان اعتقاد بسیاری به امامزاده محمد دیباج دارند و چون گنبد و بارگاه این امامزاده در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارد لذا از آن‌سوی مرز به‌راحتی مشاهده می‌شود که از راه دور به ایشان سلام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر زائران ترکمنستانی این امامزاده زائرانی از کشورهای عربی و ترکیه نیز دارد که اعتقاد بسیاری به امامزاده محمد دیباج دارند و نذورات خود را در امامزاده ادا می‌کنند.

مسئول فرهنگی بقعه امامزاده محمد دیباج درگز ادامه داد: معمولاً در ایام نوروز به دلیل آنکه ترکمنستان نیز همچون ایران عید باستانی نوروز را جشن می‌گیرند و تعطیلات دارند و در این ایام میزبان بسیاری از زائران ترکمن هستیم.

وی گفت: به علت اعتقاد بسیاری از زائران نسبت به امامزاده محمد دیباج شیعیان عراقی حسینیه‌ای بزرگ بانام این امامزاده در میان راه نجف و کربلا احداث کرده‌اند تا در آن مکان مقدس نیز یاد امامزاده محمد دیباج زنده نگه‌داشته شود.

حجت‌الاسلام حسین پور بابیان اینکه فضای سبز حدود سه هزار متری در این امامزاده محل مناسبی را برای استراحت و تفریح زائران فراهم آورده است، تصریح کرد: در نوروز امسال برای رفاه حال زائران از فضای حیاط مدرسه هم‌جوار امامزاده برای پارک وسایل نقلیه استفاده‌شده است.

امکانات امامزاده دیباج نیازمند توجه بیشتر است

وی اشاره‌ای به کمبودهای امامزاده محمد دیباج داشت و افزود: امامزاده محمد دیباج باوجود لوله‌کشی و داشتن چاه نیمه عمیق اما در تابستان با مشکل کاهش فشار آب و کمبود آب مواجه می‌شود که این مسئله مشکلاتی را زائران به وجود آورده است.

مدیر داخلی بقعه امامزاده محمد دیباج درگز نبود فروشگاه محصولات فرهنگی، فضای بازی کودکان، پارکینگ مناسب را از دیگر کمبودهای امامزاده محمد دیباج عنوان و بیان کرد: یک هزار و ۵۰۰ متر فضای پارکینگ امامزاده است که هنوز قابل‌استفاده نیست.

وی اظهار کرد: زائران بقعه امامزاده محمد دیباج همچون دیگر بقاع متبرکه از برنامه‌های فرهنگی طرح «آرامش بهاری» بهره‌مند شدند.

حجت‌الاسلام حسین پور با اشاره به اینکه فضای کلی بقعه متبرکه امامزاده محمد دیباج چهار هکتار است، گفت: ۹۰۰ متر از این فضا متعلق به زیربنای این امامزاده و دو هکتار آن نیز متعلق به باغ آن است.

کد N1179740

وبگردی