آفتاب
جلسه شورای شهر تهران؛

۴۰ سال از استانداردهای درمان سوختگی عقب هستیم

۴۰ سال از استانداردهای درمان سوختگی عقب هستیم

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وضعیت سوختگی در کشور اسفناک است و در این زمینه ۴۰ سال از استانداردهای دنیا عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر جواد فاطمی در جلسه علنی روز سه شنبه با اشاره به وضعیت اسفناک سوختگی در کشور، گفت: سوختگی مختص کشورهای فقیر است و در کشورهای توسعه یافتگی مشکل سوختگی تا حد زیادی حل شده است.

وی ادامه داد: آمار سوختگی در کشور ما بسیار بالاست و ۱۸۰ هزار نفر در سال می سوزند که از این تعداد ۳۰ هزار نفر می میرند. یعنی روزی ۱۰ نفر در کشور به دلیل سوختگی فوت می کنند.

فاطمی با بیان اینکه از لحاظ استانداردهای سوختگی ۴۰ سال از کشورهای توسعه یافته عقب هستیم گفت: در کشورهای توسعه یافته به دلیل پیشگیری، آمار سوختگی کاهش یافته و از هر ۱۰۰۰ نفر ۵ نفر می سوزند که این آمار در کشور ما ۴۰ نفر است و در اتیوپی ۸۰ نفر.

وی با بیان اینکه در کشور ما سوختگی در سال ۱۹۹۰ دهمین عامل مرگ زودهنگام بوده است، گفت: در حال حاضر سوختگی به هشتمین علت مرگ زودهنگام در کشور تبدیل شده، یعنی سه پله نیز سقوط کرده ایم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به هزینه های سوختگی در کشور گفت: هر درصد سوختگی ۵ میلیون هزینه درمان دارد و فردی که دچار ۳۰ درصد سوختگی شده باشد باید ۱۵۰ میلیون هزینه کند که چنین پولی را بیماران سوختگی که معمولا افراد فقیر هستند ندارند. همچنین این درمان ها جزء بیمه قرار نمی گیرد و بیمه مدعی است عمل های سوختگی، عمل های زیبایی است. بنابراین بیشتر افرادی که دچار سوختگی بالا هستند یا فوت می کنند یا دچار عارضه می شوند.

فاطمی با تاکید بر اینکه با پیشگیری های ساده می توان از تبدیل افراد سالم به معلول جلوگیری کرد، گفت: اگر در مدرسه شین آباد یک بخاری استاندارد وجود داشت، این تعداد دانش آموز دچار سوختگی نمی شدند. اگر پیشگیری از سوختگی وارد کتابهای درسی می شد، دانش آموزان در برخورد با حوادث، عملکرد مناسب تری داشتند.

وی با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در حوزه سوختگی گفت: قرار بود تا سال ۹۴ دو هزار و ۴۰۰ تخت سوختگی داشته باشیم که در حال حاضر هزار تخت سوختگی وجود دارد و هزار و ۴۰۰ کمبود تخت داریم و متاسفانه هیچ کدام از این تخت های سوختگی استاندارد نیست. بیماران سوختگی باید در اتاق های ایزوله باشند که تنها یک تخت دارد. اما ما در بیمارستان سوختگی اتاق ۶ تخته نیز داریم.

وی ادامه داد: پس از ساخت بیمارستان مطهری در سال ۱۳۴۰، هیچ بیمارستان سوختگی دیگری در کشور ساخته نشد در حالی که هزار مرکز قلب ساخته شد زیرا بیمارستان قلب درآمد دارد و بیمارستان سوختگی هزینه. مریضی که در بیمارستان سوختگی تحت درمان است دچار مشکلات بسیاری است زیرا به دلیل عفونت دچار بوی بد بوده، ناله می کند و کمتر پزشکی حاضر است این نوع بیماران را درمان کند و می توان گفت سوختگی آخرین خط درمان و تبعیدگاه جراحان محسوب می شود. متاسفانه کسی نمی داند در بیمارستان سوختگی چه می گذرد. در چهارشنبه سوری در دو بیمارستان مطهری و حضرت فاطمه (س) چه تعداد از افراد سالم جامعه تبدیل به معلول می شوند در حالی که می توان از این موضوع پیشگیری کرد. ما سالانه ۲ هزار نفر آمار سوختگی حاصل از جریانات برق داریم که ۶۵ درصد آنها کارگران ساختمانی هستند که با عایق بندی سیم های برق می توان از این نوع سوختگی جلوگیری کرد یا استاندارد سازی بخاری های مدارس یا ندادن مجوز ساخت و پایان کار به مراکز عمومی غیر استاندارد و غیر ایمن.

فاطمی با تاکید بر اینکه بیشتر افرادی که می سوزند فقیر هستند، گفت: بسیاری از سوختگی ها ناشی از برگشتن سماور است. در حالی که می توان از این وسیله ناایمن استفاده نکرد.

به گفته وی، بیشتر افراد متاهلی که می سوزند، طلاق گرفته و زندگی خانوادگیشان از هم می پاشد و همچنین بسیاری از آنها دست به خودکشی می زنند.

فاطمی ابراز امیدواری کرد؛ کسی در کشور نسوزد و اگر می سوزد مسئولان بسوزند که متوجه مشکل مردم در بیمارستان های سوختگی شوند.

وی با اشاره به حادثه ای که برای نایب رئیس شورای شهر به وجود آمده بود، گفت: وی نتوانست بیمارستان مطهری را تحمل کند و به بیمارستان چمران منتقل شد. اما تمامی مردم چنین امکاناتی را ندارند.

کد N1169597

وبگردی