آفتاب

مروری کوتاه بر زندگی سیاسی تولیت جدید آستان قدس رضوی؛ حجت الاسلام ابراهیم رئیسی

مروری کوتاه بر زندگی سیاسی تولیت جدید آستان قدس رضوی؛ حجت الاسلام ابراهیم رئیسی

داماد امام جمعه مشهد، امروز و پس از گذشت چهار روز از درگذشت آیت الله واعظ طبسی، به مقام تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

مریم محمدپور:  حجت الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور است و سابق بر این رئیس سازمان بازرسى كل كشور، دادستان انقلاب اسلامى تهران و معاون اول قوه‏ قضاییه‏ بوده است. ابراهیم رئیسی 55ساله و مشهدی است و پدر همسرش از روحانيون معروف‌ است. او داماد آيت الهه علم الهدی، امام جمعه مشهد است و برعکس پدر همسرش کمتر اهل سخنراني در مجامع عمومي است. او در رقابت‌های خبرگان با پدرهمسرش رقابت نکرده و از حوزه خراسان جنوبی به مجلس بزرگان راه یافته است.

رئیسی تحصيلات مقدماتي را در حوزه علميه مشهد شروع کرد و پس از چند سال در 15 سالگی راهی حوزه علميه قم شد و سطوح عالي را در محضر آيات مشكيني، نوري همداني، فاضل لنكراني، خزعلي، فاضل هرندي، ستوده و مروي خراساني پشت سر گذاشت. او همچنين از دروس خارج فقه و اصول نزد مقام معظم رهبري، آيات آقا مجتبي تهراني و مرعشي و شاهرودي بهره برده است. او از سوی اساتیدش حکم‌هایی هم دارد. از شاهرودی، معاون اولی قوه قضائیه را گرفته که تا یک سال پیش در دوره آیت‌الله آملی لاریجانی نیز داشت. او همچنین با حکمی از طرف مقام معظم رهبری از سال 91 دادستان ویژه روحانیت شده است.

پس از انتخابات سال 88 در پی گفته مهدی کروبی مبنی بر آزار معترضان بازداشت‌شده در کهریزک، رئیسی به عنوان یکی از اعضای هیئت سه‌نفره ویژه بررسی اين موضوع از سوی رئیس وقت قوه قضاییه انتخاب شد. هیئت ویژه البته با رد اتهامات کروبی، پیشنهاد داد که «با افرادی که با نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افتراء» موجب «تشویش اذهان عمومی» و باعث هتک «حیثیت و اعتبار نظام» شده‌اند، «برخورد قاطع» صورت گیرد. رئیسی درآن سالها همچنین از محاکمه «سران فتنه» خبر داده بود.

رئیسی اکنون دادستان کل کشور است و برای تصدی این سمت باید در تهران ساکن باشد اما در کنارش امروز تولیت آستان قدس رضوی شد که برای مدیریت در آنجا باید در مشهد ساکن باشد. حال باید دید که تولیت جدید از دادستانی دست می کشد یا می تواند توازنی بین مسئولیت‌هایش ایجاد کند.

27213

 

 

کد N1169001

وبگردی