آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد

کابوس‌های یک خانواده از هم گسسته در «نفرین طبقه گرسنه»

کابوس‌های یک خانواده از هم گسسته در «نفرین طبقه گرسنه»

کارگردان نمایش «نفرین طبقه گرسنه» از دراماتورژی این اثر نمایشی و ترجمه مجدد آن به شکل گروهی خبر داد و درباره ویژگی های نمایشنامه صحبت کرد.

فرامرز رمضانیان کارگردان نمایش «نفرین طبقه گرسنه» درباره شکل گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «نفرین طبقه گرسنه» نوشته سم شپارد بوده و اجرای عمومی خود را از سوم اسفند ماه در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز کرده است. گروه اجرایی این نمایش جمعی از فارغ التحصیلان آموزشگاه سمندریان هستند. سال ۹۰ - ۹۱ ما شاگرد استاد سمندریان بودیم و قرار بود برای پایان نامه دوره آموزشی مان نمایشی را برای اجرا آماده و به مدت ۵ شب در آموزشگاه به صحنه ببریم.

وی ادامه داد: نزدیک به ۷ - ۸ ماه برای آماده سازی این نمایش تمرین کردیم اما در حین تمرین آقای سمندریان فوت شدند. خانم روستا در آن زمان کار را دیدند و استقبال زیادی از این نمایش کرده و به ما پیشنهاد دادند که کار را برای اجرای عمومی آماده کنیم. از دی ماه ۹۱ ماه به دنبال اجرای عمومی این نمایش بودیم که بالاخره در اسفند ۹۴ میسر شد.

رمضانیان درباره داستان نمایش توضیح داد: «نفرین طبقه گرسنه» داستان یک خانواده از هم پاشیده است که به مرز گسست رسیده اند. بحران این خانواده زمانی شدیدتر می شود که پدر خانواده که از جنگ ویتنام بازگشته و سرخورده و الکلی شده است خانواده را به حال خود رها کرده و خودش نیز دچار مشکلات روحی شده است. پسر خانواده سعی در بهبود اوضاع دارد اما...

این کارگردان درباره دراماتورژی که روی این اثر انجام داده، متذکر شد: نمایشنامه ای که سال ۹۱ اجرا کردیم براساس متن اصلی بود اما از آنجاکه ترجمه اثر کلمه به کلمه صورت گرفته بود و بسیاری از جملات مفهومی نداشت تصمیم گرفتیم برای اجرای عمومی نمایشنامه را به صورت گروهی مجددا ترجمه کنیم. اشکان خطیبی نیز از آنجا که آثار سم شپارد را به خوبی می شناسد در ترجمه، فضاسازی و ویراست نهایی کمک زیادی به ما کرد.

وی یادآور شد: در متن نمایشنامه روایت خطی جریان دارد اما در اجرا از ترکیب غیرخطی و پازل گونه استفاده شده است. این اقدام به این جهت انجام شد تا هم ریتم کار بالاتر برود و هم دست من به عنوان کارگردان برای آنچه که می خواهم انجام بدهم باز باشد. متن اصلی یک اجرای دو ساعت و نیمی می طلبید اما ما قسمت هایی را که به نظرمان جذاب نبود و کمکی به پیشبرد نمایش نمی کرد حذف کرده و در حال حاضر با یک اجرای ۷۰ دقیقه ای روبرو هستیم.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: سم شپارد در آثارش به دنبال پیام و شعار دادن نیست بلکه از دل مردم جامعه داستان می گوید، داستانی که نقاط غیرواقعی هم در آن پیدا می شود. این نمایشنامه نیز به همین شکل است و وقتی مخاطب در سالن نمایش می نشیند انگار خودش را می بیند. در این اجرا با ارایه یک روایت غیرخطی کل نمایش را به صورت کابوس های پسر جوان خانواده به نمایش گذاشته ایم و روایتی سوررئال و ذهنی از موضوع ارایه داده ایم.

این نمایش با بازی سپهر طهرانچی، رها مقدم، سارا کریمیان، احسان بیات فر، بهنام مومنی، بابک جعفریه و دانیال محسنی به صحنه می رود.

«نفرین طبقه گرسنه» تا ۲۱ اسفند ماه ساعت ۲۰ در تماشاخانه استاد انتظامی به صحنه می رود.

کد N1166555

وبگردی