آفتاب

وزارت بهداشت: افزایش خطای پزشکی نداشتیم و بیشتر به گوش رسیدنش به دلیل شبکه های مجازی است

وزارت بهداشت: افزایش خطای پزشکی نداشتیم و بیشتر به گوش رسیدنش به دلیل شبکه های مجازی است

سخنگوی وزیر بهداشت در مورد خطاهای پزشکی که طی هفته های گذشته رسانه ای شد توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری خود در مورد خطاهای درمانی که طی چند هفته گذشته رسانه ای شد گفت: خطاهای درمانی یکی از موضوعات مهم و جدی است که در دنیا مطرح است و کشورهای دیگر برنامه هایی که تاثیر بر میزان سلامت و مرگ و میر ناشی از خطاهای درمانی دارند را ارائه داده اند.

او ادامه داد: این خطاها فقط مختص پزشک و پرستار نیست و خیلی از آن ها سیستماتیک و ناشی از نظامی است که وجود دارد.
حریرچی گفت: در این مدت اخیر میزان گزارش از خطاهای پزشکی بالا رفته که دو علت دارد. اول به دلیل بیشتر شدن و به وجود آمدن شبکه های مجازی که این گونه اخبار سریعا انتشار پیدا می کند و صحت و سقم خبر توسط خبرنگار سنجیده نمی شود.

او به انتشار اخبار مربوط به سوختگی کودکی در صومعه سرا اشاره کرد و گفت: گفته می شد که این کودک دچار سوختگی شده اماهمانطور که از عکس مشخص است احتمال سوختگی این نوزاد وجود ندارد.

سخنگوی وزیر بهداشت گفت: از شب گذشته تا کنون 3 متخصص این نوزاد را ویزیت کرده اند که سوختگی را کاملا رد کرده اند و مشکل بیماری پوستی بوده است.

او گفت: خیلی از موارد هم اشتباه پزشکی وجود داشته که این اتفاق در همه کشورهای دنیا رخ می دهد. یک دلیل آن هم این است که اصول ایمنی بیمار انجام نمی شود.

حریرچی در این باره که چرا انتشار اخبار مربوط به خطاهای پزشکی این قدر بازتاب دارد گفت: از نظر ما علت آن اول زیاد شدن و گسترده شدن فضای رسانه ای است و دلیل دوم حساسیت شخص وزیر بهداشت و کل وزارتخانه است. وزیر بهداشت در جلسه شورای معاونین همواره توصیه می کنند که با این موارد طوری برخورد کنید که انگار برای نزدیکان خود شما این اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: قسمت قابل توجهی از این خطاها را می توانیم با اقدامات پیشگیرانه جلوگیری کنیم که البته تعداد این خطاها هم کاهش پیدا کرده است.

درمان موثر باید به طول عمر فرد یا کیفیت زندگی او اضافه کند 

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در مورد درمان موثر گفت: وقتی یک درمان موثر است که یا به طول عمر فرد اضافه کند یا کیفیت زندگی فرد را افزایش دهد.

او ادامه داد: اگر درمانی بر میزان بقای بیماران تاثیر نداشته باشد و کیفیت زندگی بیماران را بهبود نبخشد درست نیست که برای آن هزینه ای صورت گیرد.

حریرچی گفت: اگر در جامعه ای میزان امید به زندگی 70 سال باشد و بیماری باعث شود که فرد در 40 سالگی از دنیا برود، او 30 سال را از دست داده است. بنابراین این بحث دو جزء دارد. یکی سال‌های از دست رفته عمر و دیگری سال‌های از دست رفتن عمر به دلیل زندگی کردن با یک بیماری.


او ادامه داد: قبل از این مطالعات کسی به بیماری های روانی توجه نمی کرد اما الان با مطالعاتی که انجام شده مشخص شده که از 10 بیماری اصلی دنیا 2 تایش بیماری روانی اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: علمای اقتصاد حساب می کنند به ازای یک سال عمر با کیفیت یک تا سه برابر سرانه در آمد ناخالص ملی اگر هزینه شود می ارزد.

تاثیر راهنماهای سلامت در نظام سلامت 

او در مورد گایدلاین ها در کشورهای مختلف دنیا گفت: در کشورهای دنیا آنهایی که نظامشان مثل ما پرداخت در مقابل خدمت است، گاید لاین ها تاثیر زیادی ندارند. در نظام های گایدلاین شکل خوبی می گیرد که بخش پابلیک یعنی بیمه ها در آن نقش اساسی دارند.
سخنگوی وزیر بهداشت ادامه داد: ما در 10 سال گذشته گایدلاین های متعددی داشتیم؛ برای مثال در دهه 70 برای سرطان پستان گایدلاین نوشتیم. در نظام هایی که بیمه و دولت نقش اساسی ندارند، گایدلاین نویسی تاثیر زیادی ندارد. ولی ما 10 داروی گرانقیمت مصرفی در اکثر بیمارستان های کشور را با همان گایدلاین کاهش دادیم.

 اشکال گرفته شده از سوی دیوان محاسبات مربوط به چهار دهم درصد کل بودجه است

او در پاسخ به سوالی درباره گزارشات دیوان محاسبات گفت: در مورد دیوان محاسبات کل موردی که اشکال گرفته شده از سوی دیوان، برای 19 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده که تنها چهار دهم درصد از کل بودجه هدفمندی است. با این که یک مورد تخلف هم از نظر ما پذیرفته نیست اما 99.6 درصد این هزینه کرد در جهت درست بوده است و تایید شده است.

حریرچی گفت: بر اساس بند 5 مصوبه هدفمندی نحوه هزینه کرد مشخص شده و این بند 5 می گوید که یک درصد از اعتبارات از موضوع بند الف را وزارت بهداشت می تواند بابت ترویج، مدیریت و پایش برنامه های تحول سلامت هزینه کند.

او با بیان این که این یک درصد، 48 میلیارد تومان می شود گفت: ما کسانی را داشتیم که خارج از تایم کاری خدمات ارائه می کردند یا مشاورینی دعوت شده بودند که این میزان برای این منظور پرداخته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت که برای هزینه ها مقام تشخیصی وجود دارد که یا خود وزیر و یا شخصی دیگر به عنوان نماینده وزارت اقتصاد به این موضوع ها رسیدگی می کنند.

او در مورد وضعیت استخدام در وزارت بهداشت گفت: برخی معتقدند سیستم بهداشت را با آدم اجاره ای نمی شود اداره کرد. ما در دهه 60 بهورز استخدام می کردیم که آن زمان در روستای خودش با سواد بوده اما الان در همان روستا 50 نفر لیسانسه داریم که حالا باید بسنجیم این نیرو همچنان مفید و بهتر است؟

حریرچی گفت: باید وضعیت دولت را هم در نظر بگیریم. دولت الان مجوز استخدام نمی دهد. خیلی از کشورهای دنیا هم خدماتشان توسط بخش خصوصی است. ما می خواهیم وزارت بهداشت سیاستگزار و تولیت باشد. تجربیاتی که در جنوب شهر تهران و غیره داشتیم نشان می دهد خرید خدمت نتیجه بهتری نسبت به نظام های ارائه خدمت مبتنی بر استخدام می دهد.

او در ادامه گفت که اقلا 10 جلسه با مقامات کشور برگزار شده که پیگیری لازم برای استخدام ها انجام شده است.

برنامه وزارت بهداشت برای کنترل اعتیاد

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پیشگیری از اعتیاد و برنامه های وزارت بهداشت گفت: موضوع اعتیاد یکی از موضوعات مهمی است که در سال های از دست رفته عمر خیلی تاثیر دارد. اعتثاد یک خطر برای سلامتی افراد مبتلا و سایر افراد جامعه است. خصوصا اگر به تزریق و غیره بیانجامد.

او ادامه داد: آن قسمت که وزارت بهداشت در آن نقش بیشتری دارد مربوط به کاهش آسیب هاست. وزارت بهداشت دو رویکرد اصلی دارد اول این که فرد معتاد نشود و معتادان فعلی ترک کنند که این ها سیاست های پرهیزمداری نام دارد؛ دوم جایگاه کاهش آسیب. کاهش آسیب هم مانند متادون درمانی است که یک درمان جایگزین است که خشونت و رفتارهای پرخطر را کم می کند و فرد را به جامعه بازمی گرداند.

حریرچی در پاسخ به این مطلب که ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است وزارت بهداشت در زمینه اعتیاد کم کاری می کند گفت: روشمان این نیست که با مصاحبه جواب کسی را بدهیم و باید ببینیم چنین چیزی صحت دارد یا خیر.

کاهش تلفات چهارشنبه سوری با جایگزینی شادی های امن

او در مورد آمار تلفات چهارشنبه سوری گفت: یکی از تلخ ترین روزهای سال برای مسئولان بهداشت و درمان روز چهارشنبه سوری است. اتفاقی که برای جوان ها و نوجوان ها می افتد موجب سوختگی های شدید می شود که طولانی مدت یا مادام العمر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

حریرچی گفت: وظیفه ما این است که شادی های امن و غیرمخاطره آمیز را جایگزین کنیم و فعالیت های فرهنگی انجام دهیم و از ورود مواد آتش زا جلوگیری کنیم.

او ادامه داد : در سال گذشته 3 نفر فوتی، 400 مجروح، 22 مورد قطع عضو و 2 مورد تخلیه چشم در کل کشور در روز چهارشنبه سوری داشتیم.

تعرفه خدمات روانشناسی تعیین شده است

حریرچی در پاسخ به این سوال که چرا دریافتی روانشناس ها متفاوت است گفت: بیماری های روانی و تنش های روانی در سطح کشور ما و خیلی از کشورهای دنیا رقم قابل توجهی دارد و بررسی هایی که که شده کسانی که به دلیل یک مشکل روان پزشکی احتیاج به مداخله دارند ارقام قابل توجهی در استان های مختلف دارند.

او امار مشکلاتی مثل اضطراب و وسواس را در کشور 25 و 30 درصد اعلام کرد و گفت: اصل کار ما این است که شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه را طوری اصلاح کنیم که عوارض به حداقل برسد. اصل بر پیشگیری است و در ارائه خدمت هم تقسیم بندی قانونی انجام شده است.

حریرچی ادامه داد: تعرفه های روانپزشکی اعلام شده و اگر کسی از تعرفه قانونی تخطی کرد کار اشتباه انجام داده است.

او در خصوص شیوع ویروس زیکا و تعیین تکلیف برای بازی ها و مسابقات بین المللی گفت: باید ببینیم نامه ای به وزارت بهداشت داده شده یا نه. در کشورهای دنیا بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تصمیم می گیرند. وزارت بهداشت هم با منابع و شواهد بین المللی تصمیم گیری می کند که اعزام به مسابقات بین المللی انجام بشود یا نه.

حریرچی در بخشی از سخنانش در مورد بیماری های نادر مثل بیماران پروانه ای هم گفت: یکی از دستور جلسات شورای معاونین ما درباره بیماران نادر بود. بیماری های نادر برای مبتلایان و اقوامشان تاثیر بدی دارد و ما به دغدغه های آن ها احترام می گذاریم و از آن شرمنده هستیم ولی هیچ کشوری نیست که بتواند برای بیماران نادر و خاص و صعب العلاج درمانی دائمی داشته باشد.

او با اشاره به انجمن ها و سازمان های غیردولتی که توسط مردم تشکیل شده اند و به مبتلایان کمک می کنند گفت: دو مشکل اصلی یکی درمان ناپذیری و دیگری هزینه بالای درمان و هزینه زندگی خود خانوار بسیار اذیت کننده است.
حریرچی گفت: کمیته خاصی برای این مورد تشکیل می شود و اقدامات مناسب انجام خواهد شد.

47304

 

کد N1164310

وبگردی