آفتاب

شناسایی ۵۳محوطه باستانی از دوران پارینه سنگی تا دوره اسلامی

شناسایی ۵۳محوطه باستانی از دوران پارینه سنگی تا دوره اسلامی

کاوشهای باستان شناسی منجر به شناسایی۵۳ محوطه متعلق به دوران پارینه سنگی تا اسلامی در سومار شد که حدود نیمی به صورت مستقیم در معرض تخریب ناشی از طرح انتقال آب گرمسیری و مکانیزه کردن قرار دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، اردشیر جوانمرد زاده سرپرست هیأت کاوش در دشت سومار با اعلام این خبر گفت : دی ماه ۱۳۹۴ بررسی های باستان شناسی در محدوده جغرافیایی حوزه رود گنگیر در دشت سومار و تراسهای پیرامون رودخانه به سمت شمال آن تا محدوده سد شرفشاه شروع شد  .

این باستان شناس گفت:با توجه به اینکه هدف اصلی طرح یاد شده بررسی و شناسایی شواهد باستان شناسی موجود در محدوده انتقال آب و شبکه زهکشی آبیاری سومار بود نهایت دقت به عمل آمد تا مبادا اثری قبل از شناسایی و مطالعه تخریب و نابود شود.

جوانمرد زاده تصریح کرد :با این وجود، متأسفانه در اغلب نقاط دشت سومار شبکه انتقال آب و زهکشی زمین های کشاورزی منطقه برای استفاده از آبیاری تحت فشار کامل شده و یا در مراحل نهایی قرار دارد که این مسئله باعث تخریب و تسطیح محوطه هایی در داخل زمینهای کشاورزی شده است.

او گفت : انتظار می رفت پس از شناسایی و اعلام موقعیت محوطه ها و آثار باستانی منطقه به مجریان طرح عمرانی یاد شده، عملیات انتقال آب شروع شود؛ اما متأسفانه این امر از قبل شروع شده و هم اکنون مراحل نهایی خود را میگذراند.

این باستان شناس افزود :طبیعی است که تخریب ها و تهدیدات ناشی از این مسئله، موضوع نجات و جلوگیری از تخریبات را بسیار الزامی می کند از این رو باید تمام تلاش خود را در این راستا به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه اغلب محوطه های موجود در داخل زمین های کشاورزی در معرض تسطیح هستند و یا اینکه قبلاً تسطیح شده اندتصریح کرد : از میان ۵۳ اثر و محوطه شناسایی شده تقریباً نیمی به صورت مستقیم در معرض تخریبات ناشی از طرح انتقال آب گرمسیری و مکانیزه کردن شبکه آبیاری قرار دارند.

سرپرست هیأت کاوش در دشت سومار با ابراز تأسف تصریح کرد که در مواردی محوطه ها کاملاً تسطیح شده و نهشته های آنان از بین رفته است.

جوانمرد زاده افزود : در مواردی نیز به دلیل مدفون شدن بخشهای پیرامون تپه ها توسط رسوبات آبرفتی، محدوده محوطه ها مشخص نیست و احتمالاً هر نوع فعالیت عمرانی و خاکبرداری منجر به تخریب لایه های فرهنگی آنان خواهد شد .

این باستان شناس تأکید کرد :امیدواریم با همت و همکاری مسئولین ذیربط در نهادهای مرتبط عمرانی بتوانیم آثار نیاکان خود را حفظ و صیانت کنیم.

طرح موسوم به طرح گرمسیری طرح ایجاد شبکه های انتقال آب به دشت های استان های ایلام و کرمانشاه است که توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و بدون انجام هیچگونه هماهنگی با میراث فرهنگی و مطالعات فرهنگی –تاریخی اجرا می شود .

 براساس بندج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاوموسسات دولتی موظفند قبل ازاجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و درمرحله امکان‌سنجی ومکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی «میراث فرهنگی»اقدام و درطراحی ومکان‌یابی پروژه‌های یادشده نتایج مطالعات رارعایت کنند.

کد N1164043

وبگردی