آفتاب
مهر بررسی کرد؛

بازشناسی آرایش سیاسی منتخبان سمنان/ مشارکت ۶۶ درصدی مردم استان

بازشناسی آرایش سیاسی منتخبان سمنان/ مشارکت ۶۶ درصدی مردم استان

سمنان-انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در استان سمنان با مشارکت۶۶ درصدی مردم این استان با شناخت چهره‌های منتخب مردم به پایان رسید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، محمدحسن مقدم نیا: سی‌ویک روز پیش بود که برای نخستین بار اسامی ۱۱۶نفر برای حضور در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان سمنان تائید شد و هفت نامزد خبرگان رهبری به همراه ۱۰۹ داوطلب حضور در انتخابات خانه ملت، در مسیر بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان قرار گرفتند.

تقارن آغاز شور انتخاباتی و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر، به زمستان ۹۴، حال و هوایی متفاوت بخشید شاید این دهه فجر بیش از گذشته به ما یادآوری کرد که نعمت انتخاب و انتخابات آزاد، دستاوردی است که انقلاب اسلامی‌مان، به رهبری امام خمینی(ره) به همراه آورد و شور حضور در آن، یک ماه پر از حادثه، تبلیغات، گمانه‌زنی، انصراف، تائید صلاحیت و حضور را برای مردم دیار قومس رقم زد.

تائید صلاحیت‌ها آغاز رقابت‌های انتخاباتی

اعلام تائید صلاحیت‌ها را شاید بتوان نقطه آغاز انتخابات در استان سمنان دانست روزی که هیئت نظارت و بازرسی ستاد انتخابات استان، صلاحیت ۴۳درصد از داوطلبان حضور در مجلس شورای اسلامی را تائید و درنهایت لیست انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیار قومس به ۴۴ نفر رسید همچنین از بین هفت نفر داوطلب حضور در مجلس خبرگان رهبری استان سمنان تنها آیت‌الله سید محمد شاه‌چراغی توانست تا مرحله تائید صلاحیت را با موفقیت پشت سر بگذارد.

پس از اعلام اسامی تائید صلاحیت شدگان در انتخابات هفتم اسفندماه و پیش از اعلام نتیجه اعتراضات در حوزه انتخابیه سمنان، مهدی‌شهر و سرخه۲۹نفر، شاهرود و میامی ۳۷نفر، دامغان ۲۱نفر و گرمسار و آرادان با ۲۲نفر به دور بعد راه یافتند که دراین‌بین نام سه بانو نیز به چشم می‌خورد.

اعلام نتایج اعتراض به عدم احراز و یا رد صلاحیت‌ها، تغییر حوزه انتخابیه و انصراف برخی داوطلبان، انتخابات در استان سمنان را وارد مرحله‌ای جدید کرد در نخستین گام بانوان حاضر در انتخابات به همراه هفت تن دیگر از داوطلبان حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادند و با اعلام نتیجه اعتراض به تائید صلاحیت‌ها درنهایت لیست ۴۴ نفره استان سمنان که طی روزهای متمادی بارها و بارها کم‌وزیاد می‌شد، بر روی عدد ۶۲ ثابت شد و رقابت ۶۲نفر نهایی برای کسب چهار کرسی نمایندگی خانه ملت در حوزه‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه، شاهرود و میامی، گرمسار و آرادان و دامغان، رسماً آغاز شد.

از سوی دیگر آیت‌الله عبدالامیر خطاط برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری از حوزه اصفهان به سمنان تغییر حوزه داد تا انتخابات خبرگان رهبری در این استان با دو نامزد برگزار شود.

۴۸ نامزد به صندوق‌های رأی رسیدند

آغاز تبلیغات انتخاباتی در استان سمنان از هشت روز مانده به انتخابات هفتم اسفندماه با ۶۲ نفر آغاز شد اما خیلی زود گمانه‌زنی‌ها برای کناره‌گیری و یا انصراف داوطلبان در فضای مجازی پیچید تا جایی که شاید بتوان گفت در فاصله آغازین روز تبلیغات انتخاباتی تا رأی‌گیری، روزی نبود که حداقل یک نامزد انتخاباتی در استان سمنان انصراف نداده باشد.

در روزهای منتهی به هفتم اسفندماه درنهایت لیست ۶۲نفری نامزدها به ۴۸تقلیل یافت و مردم شاهرود و میامی از بین ۱۷نامزد، مردم سمنان، شهمیرزاد و سرخه از بین۱۲نامزد، مردم دامغان از بین ۱۳نامزد و مردم گرمسار از بین شش نفر به نامزد موردعلاقه خودرأی دادند.

دراین‌بین اما آرایش نامزدهای انتخاباتی نکته قابل‌توجه روزهای پایانی بود اصلاح‌طلبان با صدور بیانیه‌ای نامزد موردحمایت خود در استان سمنان را احمد همتی در حوزه انتخابیه سمنان، مهدی‌شهر و سرخه معرفی کرد و اصولگرایان از سید حسن حسینی در شاهرود و علیرضا خسروی در سمنان حمایت کردند اما طیف مستقل را می‌توان طیف غالب در استان سمنان معرفی کرد.

نکته قابل‌توجه دیگر دراین‌بین حضور افرادی نظیر کاظم جلالی، لاله افتخاری، الیاس نادران، مصطفی کواکبیان و خسرو جلالی در حوزه انتخابیه تهران بود که بر روی فضای رقابتی انتخابات هفتم اسفندماه استان سمنان تأثیر بسزایی داشت چراکه این چهره‌های شناخته‌شده طیف‌های مختلف زاده این استان هستند و حضورشان می‌توانست رقابت‌های انتخاباتی را در مرحله‌ای متفاوت ادامه دهد.

روز حماسه فرا رسید

هفتم اسفندماه اما یک‌بار دیگر به صحنه حماسه‌آفرینی ملت همیشه درصحنه دیار سمنان تبدیل شد و از نخستین ساعات آغاز رأی‌گیری در ۶۵۲ شعبه اخذ رأی از شرقی‌ترین شهر تا غربی‌ترین بخش‌های استان، حضور چشم‌گیر مردم نکته قابل‌توجه بود.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در حالی در استان ۶۶۸هزار و ۴۰۰نفری سمنان برگزار شد که ۴۰۴هزار نفر در این استان واجد شرایط رأی دادن بودند و بنا به اعلام رئیس ستاد انتخابات استان سمنان، مردم شهیدپرور دیار قومس، حضوری۶۶درصد را رقم زدند که در این میان مردم دامغان با ۷۵درصد بالاترین میزان مشارکت و مردم حوزه انتخابیه سمنان، مهدی‌شهر و سرخه با۵۶درصد مشارکت کمترین میزان مشارکت در استان را به خود اختصاص دادند.

احمد همتی با کسب۳۷درصد آراء در حوزه انتخابیه سمنان، مهدی‌شهر و سرخه، سید حسن حسینی با ۴۱درصد آراء در شهرستان‌های شاهرود و میامی، غلامرضا کاتب با ۵۲درصد آراء و ابوالفضل حسن بیکی با۳۵درصد آراء در شهرستان دامغان چهار کرسی نمایندگی استان سمنان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به نام خود رقم زدند.

همچنین آیت‌الله سید محمد شاه‌چراغی با ۲۲۵هزار رأی و با اختلافی چشم‌گیر نسبت به رقیب خود تنها کرسی نمایندگی استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری را نیز به دست آورد، گفتنی است شاه‌چراغی نماینده استان سمنان در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز بود که در دوره پنجمین هم در این سمت ابقاء شد.

باگذشت ساعاتی نه چندان طولانی پس از برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری، تعداد آراء منتخبان و سایر نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های چهارگانه استان سمنان به تفکیک توسط ستاد انتخابات این استان اعلام شد که این مهم نشان از تدبیر و برنامه ریزی ستاد انتخابات استان سمنان به ریاست محمد رضا میرزایی معاون سیاسی استاندار بود.

حسن بیکی گوی رقابت را در دامغان ربود

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان سمنان، در حوزه انتخابیه دامغان از مجموع ۵۲هزار و ۴۲رأی مأخوذه در ۹۳شعبه اخذ رأی، ابوالفضل حسن بیکی با ۱۷هزار و ۲۴۴رأی پیروز انتخابات و عبدالرحمان رستمیان با هشت هزار و ۴۷۹رأی، حجت الاسلام حسن ملک محمدی با هشت هزار و ۲۶۴رأی، خسرو دانشجو با هفت هزار و ۳۲۸ رأی، عبدالرضا امیر احمدی با دو هزار و ۲۷۸ رأی، محمدعلی محتشمی دو هزار و ۱۷۹رأی، مهدی احسانی فرد با یک هزار و ۳۰۵ رأی، سید احمد نبوی امری با ۹۳۰ رأی، شهاب‌الدین بنائیان ۴۳۵ رأی و رسول تقربیان با ۲۹۰ رأی، محمدعلی خادمیان با ۲۷۶رأی، عباس مسلمی با ۲۶۱رأی و رمضان علی سلمانی نژاد با ۱۳۲رأی نفرات بعدی این انتخابات بودند.

حسینی شاهرود پیروز انتخابات دیار معلمان دین و اخلاق

در حوزه انتخابیه شاهرود و میامی نیز از مجموع ۱۳۲هزار رأی مأخوذه در ۲۷۹شعبه اخذ رأی، سید حسن حسینی با ۴۹هزار و ۹۷۰رأی پیروز انتخابات شد و به ترتیب علی‌خانی با ۲۳هزار و ۴۲۴رأی، محمدحسین صادقی با ۱۲هزار و ۹۶۵رأی، حجت‌الاسلام علی اکبر سایری با ۱۱هزار و ۶۶۰، علی ملک با هفت هزار و ۸۵۰رأی، عباسعلی غلامی با هفت هزار و ۴۰۰رأی، سید رضا فاطمی امین و ابوالفضل گلمحمدی هر کدام یک هزار و ۶۰۰رأی، مجید صفوی با یک هزار و ۵۲۶رأی، امیر صادقی با یک هزار و ۴۳۰رأی حامد رضا حیدری با۹۲۷رأی، حجت‌الاسلام سید محمود کریمی با ۶۷۶، میثم سالکی ۳۹۱ رأی، جمال اشرفی با ۲۶۲رأی، البرز ناصری با ۱۲۵رأی، مهدی غنی پور با ۱۰۱رأی و محمدعلی خواجه شاهکویی با ۹۰رأی نفرات بعدی را تشکیل دادند.

همتی کرسی سمنان، مهدی‌شهر و سرخه را کسب کرد

در شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه نیز از مجموع ۸۵هزار و ۶۵۶رأی، احمد همتی با کسب ۳۱هزار و ۷۷۱رأی پیروز انتخابات و پس از وی علیرضا خسروی با ۳۰هزار و ۴۸۵رأی، داریوش مهدوی هفت هزار و ۴۶۹، عباس کاشیان چهار هزار و ۱۱۱رأی، حسینعلی رضایی منش با سه هزار و ۱۶۱رأی، عباس طرحان با سه هزار و هفت رأی، سید علی‌اصغر موسویان با یک هزار و ۹۴۱رأی، احمد داودی با یک هزار و ۲۰۰رأی، رحمان سعادت با ۸۷۱رأی، جواد مسعودی با ۶۲۴رأی، علینقی سلمانی با ۵۷۳رأی و محمد خوش‌بیان با ۴۴۳رأی حائز رتبه‌های بعد شدند.

رأی اعتماد دوباره مردم گرمسار و آرادان به کاتب

در حوزه انتخابیه گرمسار و آرادان نیز غلامرضا کاتب از کل آراء ۴۴ هزار و ۹۴۳ رای با ۲۳هزار و ۶۶۸رأی پیروز انتخابات شد و اردشیر مطهری با ۱۳هزار و ۶۰۹رأی، علی شاه‌حسینی با چهار هزار و ۳۰رأی، احمد اسدی با یک هزار و ۸۵۷رأی، قاسم فراوان با یک هزار و ۶۲۸رأی و علی ایزد بخش با ۱۵۱رأی در رتبه‌های بعد ایستادند.

                                                         استان سمنان

تعداد واجدین رأی دادن:

۴۹۴هزار و ۷۱۲ نفر

درصد مشارکت:۶۶درصد

تعداد رأی‌دهندگان:
۲۶۶هزار و ۶۵۰نفر

گروه پیروز: -

ردیف

حوزه انتخابیه

نماینده منتخب

تعداد آراء

گرایش

راه‌یافتگان به دور دوم

۱

سمنان، مهدی‌شهر سرخه

احمد همتی

۳۱,۷۷۱

اصلاح‌طلب

-

۲

شاهرود و میامی

سید حسن حسینی

۴۹,۹۷۰

اصولگرا

-

۳

گرمسار و آرادان

غلامرضا کاتب

۲۳,۶۶۸

مستقل

-

۴

دامغان

ابوالفضل حسن بیکی

۱۷,۲۴۴

مستقل

-

کد N1163959

وبگردی