آفتاب
رئیس سازمان بهزیستی خبر داد؛

آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان/دو مشکل عمده دوران سالمندی

آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان/دو مشکل عمده دوران سالمندی

رئیس سازمان بهزیستی از اجرای طرح آموزش زندگی سالم برای سالمندان خبر داد و گفت: فقر و تنهایی دو مشکل اصلی سالمندان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر انوشیروان محسنی بندپی در جمع خبرنگاران در مورد سند ملی سالمندان افزود: در حال حاضر یک سند توسط بهزیستی و یک سند نیز توسط وزارت بهداشت تدوین شده که پیشنهاد داده ایم این دو سند از سوی اساتید دانشگاه و متخصصین امور سالمندان مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آن مشخص و در نهایت یک سند تدوین شود.

وی گفت: امیدواریم این اقدام در آینده نزدیک انجام شود تا بتوانیم با تدوین یک سند نسبت به اجرایی شدن برنامه های ویژه ای برای بهبود وضعیت سالمندان اقدام کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: براساس آمارها تا سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندان بالای ۶۵ سال کشور به ۱۲ میلیون نفر (۸.۲) درصد می رسد.

بندپی با اشاره به اینکه افزایش سن امید به زندگی با گروه بیشتری از سالمندان روبرو هستیم تاکید کرد: در کشورهای مختلف دنیا نیز وضعیت همین گونه است به طوری که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان بسیار بالا خواهد بود و به تعداد کودکان زیر ۱۴ سال می رسد.

وی با اشاره به اینکه در کشورها به کودکان و کاهش مرگ و میر آنها مادران باردار و سالمندان توجه ویژه ای می شود گفت: این کشورها دارای نظام سلامت موفقی هستند که در ایران نیز در خصوص کودکان و زنان باردار اقدامات خوبی انجام شده به گونه ای که از هر صد هزار ولادت ۲۰ تولد منجر به فوت می شود.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی آمارها نشان می دهد که در مورد مرگ و میر کودکان زیر یک سال نیز توانسته ایم به استانداردهای جهانی دست پیدا کنیم اما متاسفانه در بخش سالمندان و سلامت آنها نسبت به کشورهای دیگر عقب تر هستیم که باید با برنامه ریزی و همکاری دستگاه ها اقدامات ویژه ای در این خصوص انجام دهیم.

بندپی اظهار داشت: در برنامه ششم توجه ویژه ای به امور سالمندان شده است به طوری که بعد از آب، محیط زیست و کمبود نقدینگی در صندوق های بازنشستگی به سالمندان نیز توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به نیازهای سالمندان از رسالت های عمده بهزیستی است تصریح کرد: باید به این موضوعات نگاه علمی و تخصصی داشته باشیم به این دلیل که در جامعه امروز نیازهای سالمندان نسبت به قبل متفاوت شده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: برنامه های ویژه ای برای سالمندان در حوزه توانبخشی انجام شده به طوری که آموزش شیوه زندگی سالم و ارائه خدمات توانبخشی از جمله آنها بوده است و بهزیستی درخصوص تغییر نگاه به سالمندان برنامه هایی را نیز در دستور کار دارد اما در مجموع فقر و تنهایی از جمله مشکلات اصلی این قشر محسوب می شود.

به گفته محسنیبندپی، برخی از دستگاه ها به دنبال افزایش قلمرو خود هستند اما باید این نکته را بدانند که توجه به سالمندان و ارائه خدمات به آنها جزو وظایف بهزیستی است.

کد N1163175

وبگردی