آفتاب
یک روانشناس تاکید کرد:

طلاق عاطفی، زمینه ساز انحراف و خیانت زوجین

طلاق عاطفی، زمینه ساز انحراف و خیانت زوجین

یک روانشناس در خصوص طلاق عاطفی بین زوجین، ابراز کرد: اگر همسرانی که دچار سردی روابط شده و احساس جدایی عاطفی از همسر خود را دارند، در جهت حل این مشکل تلاش نکنند، این مسئله شرایطی را فراهم می آورد تا طرفین به انحراف و خیانت کشیده شوند.

حسن صبوری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، گفت: طلاق عاطفی از نظر لغوی به معنای آن است که زن و شوهر از لحاظ ظاهری در یک خانه زندگی می‌کنند و یک خانواده محسوب می‌شوند اما از لحاظ عاطفی با فرسنگ‌ها فاصله در دو دنیای متفاوت سیر می‌کنند.

وی افزود: طلاق عاطفی زمانی شکل می‌گیرد که زوجین نتوانند بین خود زبان مشترک برای برقراری ارتباط، نوع نگاه مشترک نسبت به دنیا و نوع زندگی، ایجاد ارتباط مشترک و احساس همدلی برقرار کنند و همچنین این مشکل زمانی رخ خواهد داد که همسران، نسبت به عواطف و احساسات یکدیگر بی‌تفاوت باشند.

این روانشناس ادامه داد: انسان همیشه قدرت سازگاری و تغییر را دارد که اگر چنین نبود تمامی واژه‌های درمان، یادگیری، سازش‌پذیری و ... مفاهیمی فارغ از محتوا می‌شدند؛ اما در صورتی که طلاق عاطفی از عدم تفاهم شدید فکری، مذهبی و فرهنگی و همچنین اختلافات شدید اخلاقی و خانوادگی شکل گرفته باشد عرصه را بر زوجین تنگ خواهد کرد.

وی در خصوص راه چاره برای مقابله با پدیده ی طلاق عاطفی، اظهار کرد: وقتی یک زوج همدیگر را برای زندگی مشترک انتخاب می‌کنند این نشان می‌دهد که گزینه‌هایی مشترکی بین زن و مرد وجود دارد که سبب جذب طرفین شده است و همچنین این انتخاب نشان می‌دهد که طرفین یک سری ویژگی‌های همدیگر را می‌پسندند که از این فاکتورها می‌توان به منظور رهابخشی زوجین از طلاق عاطفی استفاده کرد.

وی افزود: همسرانی که احساس می‌کنند دچار چنین رابطه‌ای شدند و روابط مشترکشان به سردی گرایش پیدا کرده، می‌توانند با شناخت تفاوت‌ها و بررسی مشکلات خود و همچنین با مراجعه به مراکز روانشناسی و مشاوره با یادگیری، تغییر ذهنیت، درک متقابل، ایجاد تفاهم و سازگاری به نقطه‌ی مشترک برسند و جلوی فروپاشی زندگی مشترک‌شان را بگیرند.

صبوری مقدم با تاکید بر انتخاب صحیح و عاقلانه در امر ازدواج، عنوان کرد: گاهی اوقات طلاق عاطفی بین زوجین از عدم انتخاب صحیح ناشی می‌شود که طرفین بدون توجه به عوامل اساسی ازدواج، از جمله؛ فاصله سنی مناسب، میزان تحصیلات، مسائل مذهبی و فرهنگی، طبقه اجتماعی و اقتصادی و .. که هر کدام به گونه ای شخصیت فرد را شکل می‌دهند؛ صرفا بسته به علاقه و احساس اقدام به ازدواج کرده و بعد از ازدواج نیز به علت عدم تفاهم و بروز تفاوت‌ها، عشق به سرعت فرو کش کرده و زندگی را در تنگنا قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها از لحاظ شخصیتی متفاوت از یکدیگر هستند اما عاطفه و احساس در تمامی انسان‌ها مشترک است، خاطر نشان کرد: درست است که جامعه زنان را احساسی‌تر از مردان به ما معرفی کرده است؛ اما مردان نیز احساس و عاطفه دارند و حتی گاهی نیز بیشتر از زنان از شکست‌های احساسی و طلاق عاطفی آسیب می‌بینند.

وی در توصیه‌ای به زوج‌های جوان، ابراز کرد: باید زوجین با تحقیق و بررسی، از نشانه‌های طلاق عاطفی آگاه شده و زندگی خود را مورد کنکاش قرار دهند و اگر شاهد سردی رابطه و عدم تمایل به همسر خود بودند، به سرعت باید در جهت حل آن تلاش کنند و نگذارند این بی احساسی‌ها دامنه‌دار شود؛ چرا که اگر در این خصوص سریع و به موقع اقدام نشوند صدمات جبران‌ناپذیری به حریم مقدس خانواده خواهد زد.

انتهای پیام

کد N1162894

وبگردی