آفتاب
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی:

نیاز به یک طبقه‌بندی جدید در علوم انسانی داریم

نیاز به یک طبقه‌بندی جدید در علوم انسانی داریم

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی گفت: نیاز به یک طبقه‌بندی جدید در علوم انسانی داریم که مخصوص به خود ما باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، حجت‌الاسلام و المسلمین حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا امروز در نشست تخصصی حوزه‌های علمیه و علوم انسانی اسلامی افزود: در حوزه علوم انسانی قدم اول این است که چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید.

وی ادامه داد: من معتقد به تولید علوم انسانی اسلامی نیستم و معتقدم بایستی کارهایی که تا کنون و در طول تاریخ شده است را ببینیم زیرا ممکن نیست که ما علوم انسانی اسلامی را نداشته باشیم چون یک فرهنگ امکان ندارد که بدون علوم انسانی مخصوص به خود به حیات خود ادامه بدهد.

پارسانیا اضافه کرد: مشکل ما اینجاست که برخی مبانی غربی را پذیرفته‌ایم و می‌خواهیم بر اساس آنها تولید علم کنیم و یا در تاریخ به دنبال آنها می‌گردیم و نمی‌توانیم آن را پیدا کنیم، این در حالی است که ما اساسا نمی‌توانیم این علوم را داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: معنایی از علم و انسانیات و اجتماعیات برای ما حجاب ایجاد کرده است و این حجاب آنقدر محکم است که تکان نمی‌خورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: علم دانش ‌آزمون‌پذیر است و بر اساس این تعریف معنا شده و این در حالی است که اگر انسانیات را موضوع علوم تجربی قرار بدهیم آنگاه به علم می‌رسیم.

وی اظهار کرد: ما در گذشته تاریخ متناسب با شرایط علوم اجتماعی خاص آن دوره را داشته‌ایم و مشکل ما این است که این موضوع را مدنظر نمی‌گیریم که این علوم همواره وجود داشته است؛ به عنوان مثال فقه ما در قرن اخیر دو انقلاب ایجاد کرده است و برای یک نظام ایده‌پردازی کرده است و این علم است، اما نه به معنای مصطلح علم یعنی علمی که کانت می‌گوید.

پارسانیا ادامه داد: ما باید این علوم را شناسایی کنیم و پاذل را کامل کنیم و علوم تاریخی خود را مجددا احیا کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: 200 سال قبل افول سیاسی ما شروع شد ولی افول علمی ما شروع نشده بود و این علوم با جدیت ادامه داشت ولی ما تصویری از این علوم نداریم و در این شرایط نظام آموزشی جدید با هیمنه بزرگ خود مستقر شد و امروز حوزه علمیه در چنین شرایطی قرار دارد و بنابراین باید بداند که چه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه باید به سمت شناسایی درست و خودآگاهی کامل نسبت به علوم برود و این کار با پژوهش آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه به علم و فرهنگ نیاز دارد و اگر حوزه آنها را تولید نکند دانشگاه این کار را خواهد کرد چون نیاز جامعه باید به هر نحوی تامین شود.

پارسانیا اظهار کرد: ما نیاز به فلسفه طبیعی داریم مثل فلسفه فیزیک، فلسفه زیست شناسی و ... و اخلاق و فقه و فلسفه مضاف باید حول این مسائل دیده شود.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: متاسفانه جابه‌جایی‌ها در حوزه مدیریتی صرفا سیاسی است و هنگامی که افراد حرف می‌زنند صرفا برچسب سیاسی آنها دیده می‌‎شود و ما از اصل مطلب باز می‌مانیم.

انتهای پیام

کد N1159595

وبگردی