آفتاب

تخریب کیفی، تهدید جدی عرصه‌های منابع طبیعی گلستان

تخریب کیفی، تهدید جدی عرصه‌های منابع طبیعی گلستان

‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امروز تخریب کیفی عرصه‌های منابع طبیعی در جامعه به عنوان تهدید جدی به شمار می‌رود و یکی از عوارض آن بروز خشکسالی است.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گلستان، ابوطالب قزلسفلو روز پنج‌شنبه در نشست مسئولان و کارشناسان منابع طبیعی ادارات و قضات استان، اظهار کرد: افزایش جمعیت، مشکل ریزگردها و گسترش بیش از حد طبیعت‌گردی از جمله عوامل اصلی تخریب کیفی عرصه‌های منابع طبیعی در استان است.

به گفته وی، در گذشته فقط سالی یک نوبت و آن هم در روز 13 فروردین مردم به دامن طبیعت می‌رفتند، ولی اکنون این مساله روزانه با حضور مردم در عرصه‌های طبیعی تکرار می‌شود و یکی از آسیب‌ها در این بخش تردد خودروها در دل جنگل‌ها است که اینگونه بهره مندی از جنگل باعث آفت و آسیب عرصه‌های طبیعی و درختان می‌شود.

وی افزود: ضرورت دارد روی بهره برداری صحیح از عرصه‌های منابع طبیعی موجود به ویژه در استان بیش از گذشته سرمایه گذاری کنیم تا فشارها بر این عرصه‌ها به ویژه بر جنگل‌های استان به کمترین حد خود برسد.

قزلسفلو اضافه کرد: موفقیت در رفع تخریب کیفی عرصه‌های منابع طبیعی به ویژه جنگل‌ها در استان با همراهی مردم، مسئولان قضایی و سایر دستگاه‌ها امکان پذیر است که اقدام‌ها‌ در این زمینه را باید پررنگ تر کنیم.

وی با اشاره به اینکه اهمیت حفظ و بهره برداری از منابع طبیعی یکی از مطالبات جدی مردم در کشورهای پیشرفته از مسئولان خود است، گفت: این در حالی است که در کشور ما این مساله از اهمیت پایینی برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان افزود: تا زمانی که خدمات و اهمیت محیط زیست به درستی در جامعه مطرح نشود، موضوع استفاده صحیح از منابع طبیعی کمرنگ باقی خواهد ماند.

قزلسفلو گفت: باید اهمیت حفظ و بهره برداری از منابع طبیعی در کشور به مطالبه نخست مردم از مسئولان تبدیل شود تا از تهدیدهای این عرصه کاسته شود.

به گفته وی، اکنون 18استان کشور درگیر ریزگردها هستند که فقط هر روز تعطیلی بخش های مختلف در تهران و چند شهر دیگر در کشور خسارت چند میلیاری وارد می‌کند.

‌تخریب کمی در عرصه جنگلی استان گلستان کاهش یافته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان همچنین گفت: امروز با حساسیتی که نزد مسئولان دستگاه‌های اجرایی و قضایی این استان وجود دارد، تخریب کمی در عرصه‌های جنگلی کم شده است.

وی افزود: بخشی زیادی از پرونده‌های تخریب کمی عرصه جنگلی موجود در استان از گذشته به ارث مانده و بخشی از پرونده‌ها نیز مربوط به تصمیمات جدید است.

قزلسفلو اضافه کرد: به دلیل فرهنگ سازی‌ها، همراهی و افزایش حساسیت مردم نسبت به حفظ عرصه‌های منابع طبیعی در استان بهتر شده است و این اداره کل در مورد تخریب کمی عرصه‌های منابع طبیعی خیلی نگران نیست، ولی تخریب کیفی عرصه‌های زیرپوشش گیاهی جدی است.

وی گفت: یکی از عوامل تخریب عرصه منابع طبیعی‌ طمع ورزی بوده و باید طبق قانون با افراد متخلف مقابله شود.

وی افزود: برای افرادی که از روی نیاز اقدام به تخریب عرصه‌های منابع طبیعی می‌کنند نیز باید راهکار حمایتی شناسایی و با ارائه خدمات، آنها را از تخریب این عرصه دور ساخت که موفقیت در این راه به مشارکت جمعی دستگاه‌ها نیاز دارد و از عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خارج است.

در این نشست یک روزه شماری از قضات مرکز استان گلستان به تشریح قوانین مقابله با تخریب عرصه های منابع طبیعی و آخرین تغییر های انجام شده در حوزه منابع طبیعی پرداختند و به سوال روسا و کارشناسان ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های استان پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، گلستان با افزون بر 21 هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال کشور قرار دارد که حوزه منابع طبیعی استان شامل یک میلیون و 397 هزار هکتار اراضی ملی، 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع، 26 هکتار بیابان، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی و 62 هزار هکتار اراضی موات است.

در استان گلستان یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند که در 29 نقطه شهری و هزار و هشت روستا سکونت دارند و بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می‌کنند.

انتهای پیام

کد N1159582

وبگردی