آفتاب

تاریخ علم و فرهنگ ایران مدیون "دبیرسیاقی" است

تاریخ علم و فرهنگ ایران مدیون "دبیرسیاقی" است

دکتر سید حمید تنکابنی گفت: دکتر دبیرسیاقی با فعالیت مستمر و تأثیرگذار در مؤسسه لغت نامه دهخدا، خدمات ارزنده‌ای به علم و ادب روا داشته و تاریخ علم و فرهنگ این مرز و بوم همواره مدیون وی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قزوین، آیین پاسداشت هفت دهه خدمت علمی و فرهنگی ادیب فرزانه دکتر سید محمد دبیر سیاقی چهارشنبه 5 اسفند ماه به مناسبت نود و هفتمین سالروز تولد وی برگزار شد.

در این مراسم مهمان مدعو دکتر سید حمید تنکابنی، مؤلف کتاب «دیوان سالاری در ایران» با سخنرانی درباره شخصیت علمی و اخلاقی سید محمد دبیرسیاقی خاطرنشان کرد: شخصیت یک دانشمند را می‌توان در آثار علمی و رفتاری که از خود بروز می‌دهد مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به حوزه‌های کاری دبیرسیاقی افزود: استاد دبیرسیاقی علاوه بر فعالیت مستمر و تأثیرگذار در مؤسسه لغت نامه دهخدا، جزو نخستین کسانی بود که تصحیح دیوان شاعران را به روش انتقادی انجام داد. او در تاریخ پژوهی و قزوین شناسی نیز بی بدیل است.

تنکابنی اشاره کرد: دبیرسیاقی علاوه بر روحیه پرسشگری، ‌تفکری انتقادی دارد و این امر با نوعی انعطاف در نقدپذیری در وی همراه شده است.

مؤلف کتاب «دیوان سالاری در ایران» با اشاره به روحیه پیشینه پژوهی و ریشه‌شناسی در دکتر دبیرسیاقی اظهار کرد: دبیرسیاقی خدمات ارزنده‌ای به علم و ادب روا داشته و تاریخ علم و فرهنگ این مرز و بوم همواره مدیون وی خواهد بود.

سید حمید تنکابنی سپس با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی دبیرسیاقی خاطر نشان کرد: تواضع،‌ صداقت،‌ احسان و شفقت و ‌شاگردنوازی دکتر در روزگاری که بسیاری از جامعه شناسان اخلاق‌مداری را در مخاطره می‌دانند، تحسین برانگیز و مثال زدنی است.

تنکابنی در پایان سخنانش قطعه‌ای را قرائت و آن را به فرزانگان همه زمان‌ها به ویژه سید محمد دبیرسیاقی تقدیم کرد.

در این برنامه محمدعلی حضرتی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین با قرائت یکی از اشعار دبیرسیاقی گفت: دکتر دبیرسیاقی در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی فعالیت داشته و در برخی یگانه و بی‌بدیل است. وی شاعر توانمندی است که شعرش با تصویر آفرینی نو و زبانی تازه نشان از تسلط او بر واژگان و تلمیح‌های تاریخی دارد.

حضرتی سپس با اشاره به برگزاری مداوم جلسات ادبی و پژوهشی چهارشنبه شب‌ها در منزل دبیرسیاقی بیان کرد: دکتر دبیرسیاقی بیش از 17 سال است که در قزوین سکونت دائمی گزیده و فروتنانه و بی هیچ ادعایی بساط فضل و فرهنگ گسترده است.

حضرتی سپس ضمن برشمردن ویژگی‌های شخصیتی دبیرسیاقی از تواضع و فروتنی وی یاد کرد و افزود: استادی که در دانشگاه عین‌الشمس قاهره، دانشگاه پکن و بسیاری از نقاط جهان تدریس کرده و در مجامع علمی و فرهنگی جهانی مقاله‌های متعددی ارائه داده و سخنرانی داشته، همواره بدون درنظرگرفتن جایگاه اجتماعی افراد با همگان فروتنانه و متواضع برخورد می کند.

در ادامه مراسم، «مرتضی روزبه»، رئیس انجمن نیک‌اندیشان مینودر که توسط دبیرسیاقی تأسیس شده است ضمن بیان خاطراتی از این ادیب به حضور ارزشمند وی در قزوین اشاره کرد و گفت: روح و هویت قزوین به خاطر حضور افرادی همچون سید محمد دبیرسیاقی است؛‌ چنین کسانی نمادی از فرهنگ، تاریخ، ‌تمدن و اصالت و ریشه‌های شهر هستند و تنها میراث ماندگار برای آیندگان محسوب خواهند شد.

رونمایی از دو کتاب در 97 سالگی سیدمحمد دبیرسیاقی

قرائت گزارش توصیفی علی اصغر ارجی از محفل ادبی منزل دکتر دبیرسیاقی، حضور دکتر قاسم انصاری مؤلف و محقق و استاد دانشگاه و بیان خاطراتی از فعالیت در کنار سید محمد دبیرسیاقی،‌ شعرخوانی سیدمحمدحسین ابوترابی و اسماعیل سکاک درمدح این ادیب فرزانه و پخش نماهنگی مربوط به نود و دومین سالروز تولد وی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان از دو کتاب سید محمد دبیرسیاقی با عناوین «پنجاه مقاله» گزیده مقالات وی و «نود خواندنی مطلب منظوم و منثور» که به تازگی توسط انتشارات حدیث امروز و سایه گستر منتشر شده است رونمایی شد.

به گزارش ایسنا این برنامه به همت استانداری قزوین،‌ مؤسسه لغتنامه دهخدا، بنیاد نخبگان،‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ‌دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام

کد N1159242

وبگردی