آفتاب

کاهش 76 درصدی روان‌آب‌ها در خراسان رضوی

کاهش 76 درصدی روان‌آب‌ها در خراسان رضوی

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی از کاهش 76 درصدی روان‌آب‌های استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، مسعود دانشگر در دیدار با فرماندار خلیل‌آباد با بیان اینکه آمار میانگین بارندگی از ۲۲۵ میلیمتر به ۱۹۵ میلیمتر رسیده است، افزود: این کاهش بارندگی موجب شده مشکل آب در سطح استان بخصوص روستاها به دلیل پراکندگی موجود همچنان ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای اداره کل هواشناسی استان تا آخر امسال بارندگی خاصی را نخواهیم داشت و این رسالت شهروندان را در صرفه‌جویی در مصرف آب سنگین‌تر می‌کند، افزود: برای هر نفر در روز ۱۵۰ لیتر الگوی مصرف تعیین شده است که عدد کمی نیست و شهروندان و روستائیان باید در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.

دانشگر در ادامه به وضعیت مصرف آب در شهرستان خلیل‌آباد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه جمعیت بیشتر شهرستان خلیل‌آباد در روستاها زندگی می‌کنند و شغل اکثر آنها دامداری و کشاورزی است، مصرف آب بالاتری را در روستاها شاهد هستیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی خراسان‌ رضوی با بیان اینکه از اعتبارات صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی برای ساماندهی موضوع آبرسانی در روستاهای استان اختصاص داده شده است، افزود: یکی از ملزومات اجرای پروژه‌های سطح استان تزریق اعتبارات است که بتوانیم خدمات‌رسانی بهتری را در بحث آبرسانی به روستاها داشته باشیم و امیدواریم این امر زودتر انجام پذیرد.

روشنگر با اشاره به اینکه وضعیت مطلوبی بر حسب منابع مالی برای سال آینده نداریم، تاکید کرد: خوشبختانه در شهرستان خلیل آباد روستایی فاقد آبرسانی نداریم.

در ادامه فرماندار شهرستان خلیل آباد با تاکید بر صرفه‌جویی آب گفت: میزان بارش در شهرستان خلیل آباد با توجه به خشکسالی‌های متعدد کاهش پیدا کرده است.

مجتبی شاکری، با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد جمعیت شهرستان خلیل آباد، جمعیت روستایی است، از برخوردار بودن تمام روستاهای این شهرستان از نعمت آب خبر داد و افزود: باید در جهت اصلاح شبکه‌های فرسوده آبرسانی در سطح روستاهای شهرستان با توجه به اجرای طرح هادی در روستاها اقدام لازم صورت گیرد.

وی همچنین بر هدایت دامداری‌ها به خارج روستا تاکید کرد و افزود: اگر دامداری‌ها به خارج روستاها هدایت شوند، آب شرب دام‌ها از آب شرب روستاها جدا خواهد شد که می‌تواند گامی مثبت در جهت صرفه‌جویی مصرف آب باشد.

فرماندار خلیل آباد همچنین اظهار کرد: آب مناسب در منطقه کویر شهرستان خلیل‌آباد نداریم و قطعاً اگر تدابیری اندیشه نشود در تابستان برای تامین آب به مشکل خواهیم خورد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر زمینه‌ای فراهم شود که آب شرب روستایی از آب شرب شهری جدا شود خیلی در جهت مصرف آب شرب کمک خواهد کرد و مدیریت آن هم بهتر خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1158474

وبگردی