آفتاب
یک روز تبلیغات در شیراز؛

مازراتی و پراید و پوسترهای انتخاباتی/ تو را به شاخه نباتت قسم

مازراتی و پراید و پوسترهای انتخاباتی/ تو را به شاخه نباتت قسم

شیراز – تبلیغات برای رسیدن به صندلی سبز مجلس شورای اسلامی در شیراز از فال حافظ، اینترنت پرسرعت، چلوکباب کوبیده شروه و به مانور مازراتی در خیابان ها ختم می شود.

خبرگزاری مهر- استانها، هادی فتحی: همواره با فرا رسیدن زمان انتخابات انتظار رخ دادن اتفاقات و تبلیغات نوین کاندیداها برای همگان شیرین است؛ به خصوص در تبلیغات انتخابات مجلس و شورای شهر که موضوع محلی و استانی دارد.

در این راستا کلان شهر شیراز طی چند روز گذشته شاهد صحنه های زیبا و گاهی مواقع طنزی است که برخی از مشاورین تبلیغاتی برای جلب توجه مردم و کسب رای برای کاندیدای خود به کار می گیرند.

نسب بنر، پوستر و توزیع تراکت تبلیغاتی به نوعی حرکت متعارف و کلاسیک است که هرچند استفاده و سایزهای مختلف آن ممنوع شده اما در شهر شیراز از ساعات اولیه شروع تبلیغات به وفور مشاهده شده که همین تبلیغات کلاسیک نیز در برخی از مواقع نگاه ها و لبخند مردم را به همراه دارد.

بازیگری  گریز و تعقیب مامورین‌ فرمانداری و شهرداری برای جمع آوری بنرها و پوسترهای تبلیغاتی و نسب دوباره بنرهای جدید در سطح شهر باعث شده که چرخه اقتصادی این صنعت به رونق بیفتد و از طرفی مردم و عابرین نیز از این بازی لبخند به لب بنشانند.

رنگ های مختلف نیز برای خود داستانی دارد که مبلغین کاندیداهای مختلف با پوشیدن کاورهای رنگی برای کسانی تبلیغ می کنند که تا همین چند وقت پیش مخالف پوشیدن لباس با رنگهای تند بودند.

نقش چلوکباب کوبیده و جوجه زعفرانی

اما در این فضای مدرن تبلیغاتی،تبلیغ ارائه اینترنت رایگان به کسانی که نام کاندیدای مورد نظر را پای صندوق رای بنویسند نیز حرفهایی برای خود دارد که گاهی حتی در مقابل دریافت شناسنامه وعده اش داده می شود.

تمامی این موارد تبلیغاتی هرکدام به نوبه خود تاثیراتی هم دارد؛ اما بعد از نماز ظهر در ستادهای انتخاباتی حال و هوایی دیگر حاکم است زیرا همه پای سفره ای می نشینند که طعم رای می دهد و در این زمان است که نقش بارز کباب کوبیده و یا در برخی از مواقع جوجه کباب زعفرانی مشاهده می شود هرچند که اکثر میهمانان روز گذشته زرشک پلو با مرغ ستاد همسایه را نیز خورده اند.

بعد از صرف نهار زمان جلسات فرارسیده و مامورین تبلیغات تراکت نیز دوباره به خیابان باز می گردند که البته به دلیل خلوت بودن، بهترین زمان برای چسباندن پوستر بر خودروها است.

 رقابت مازراتی و بنزهای انتخاباتی

 هر ستاد به دنبال استفاده از خودروهای گران قیمت تر برای تبلیغات است که بتوانند در ساعات شب دور دور خیابانها را نیز داشته باشند.

 مازراتی، بنز، بی ام و، پورشه اولویت اول برخی از ستادها برای چسباندن پوستر است و این وضعیت در ستادهای مختلف به خودروهای کره ای و در نهایت به پراید هاچ بک هم می رسد اما با راننده و سرنشینان خاص که بتوانند در مقابل بنز خودنمایی کند.

سخنرانی برخی از کاندیداها در مساجد نیز دیدنی است که با وعده های شیرین خدمات رسانی بیشتر سخنان خود را آغاز می کنند و گروهی نیز جلو مسجد زمان و قرار می گذارند رای دادن را هماهنگ می کنند که البته یکی از کاندیداها در مسجدی وعده گازرسانی به این محله را می داد در حالیکه سه سال بود تمامی منازل محل صاحب گاز شده بودند.

نقش باب اسفنجی برای تبلیغات

حوالی غروب با شلوغ شدن خیابانها شاهد نوع دیگر تبلیغات با استفاده از پوشش شخصیت های کارتونی از جمله باب اسفنجی و پاتریک هستیم که باعث متوقف شدن خودروهای دارای نوجوان و خردسال می شود تا در این فرصت اندک تراکت های تبلیغاتی کاندیدای مورد نظر از پنجره وارد خودرو شود.

البته این تبلیغات شمال شهری در برخی از مواقع نیز با ارائه یک بستنی و یا وسیله بازی همراه است.

تورا به شاخه نباتت قسم

خیابانهای شمال شهر شیراز شلوغ است و در مقابل در مراکز تجاری شاهد فعالیت فرهنگی یکی از کاندیداها هستیم، گروهی با در دست داشتن دیوان حافظ برای عابران فال می گیرند و در آخر نیز دیوانی کوچک را به همراه عکس کاندیدای مورد نظر در کنار حافظ به عابران تحویل می دهند.

و مشتاقان حافظ را به شاخه نبات قسم می دهند که به این کاندیدا رای دهید.

در همین زمان نیز برخی از سالن هتل های شیراز با حضور بازیگران و خوانندگان نه چندان مطرح کشور میزبان گروه های خاص شامل تجار و بازرگانان، اهالی فرهنگ و هنر، ورزشکاران است تا ساعتی در کنار کاندیداها به علایق شخصی خود بپردازند.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی شب باز در برخی از ستادها خبرهایی دریافت می شود که نقش فست فود در آنها نمایان است و در محلات جنوبی شهر نیز توزیع مواد اولیه به همراه شام انجام می پذیرد که تنها در یکی از ستادها به گفته برخی از بازدید کنندگان روزانه چند هزار دست نهار و شام توزیع می شود.

قامتهایی به دلیل عدم توجه به قانون خم می شود

نیمه های شب خیابانهای شمال شیراز شاهد رقابت طرفداران کاندیداها با خودروهای لوکس خود می شود تا همچنان شیراز برای تبلیغات بیدار باشد.

اما هیچکس به فکر خم شدن قامت مردی نیست که باید تراکت ها و زباله های حاصل از یک روز شور انتخاباتی کلاسیک را در نبود توجه به قانونی برای کثیف نکردن شهر،از روی آسفالت خیابان بردارند تا شهروندان شیراز صبح فردا وارد خیابانهای تمیز شوند.  

قومیت اولویت اول در شهرستانهای فارس

 اما در شهرستانهای استان فارس مباحث تبلیغاتی به گونه های دیگر است به خصوص در شهرستانهای کوچک و روستاها جلسات رو در رو و نشست های درون مساجد بیشترین کارایی را دارد.

در شهرستان مرودشت که نزدیک ترین شهرستان به شیراز و بزرگترین در استان است رقابت داغ تبلیغاتی به گونه ای برگرفته از رفتارهای مرکز استان است اما در این راستا مباحث قومیتی و محله ای چربش بیشتری دارد هر چند که بنرهای تبلیغاتی و سفره های رنگین شام و نهار نیز در این شهرستان فراوان دیده می شود.

در شهرستان جهرم با اینکه 10 نفر خود را نامزد حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی کرده اند رقابت بیشتر میان دو نفر  از کاندیداها به طور شفاف مشخص است که علاوه بر تبلیغات نمایان شهری جلسات مختلفی با بخش ها و روستاهای اطراف مرکز شهرستان نیز برگزار کرده اند.

منطقه جنوب استان فارس نیز مباحث تا حدودی با دیگر شهرستانهای استان متفاوت است  و اینکه شهرستانهخای جنوبی استان فارس دارای سرمایه های بیشتری از لحاظ مالی و صنعتی هستند که رقابت را در میان نامزدها سخت تر کرده است.

در کازرون، دیگر شهرستان مهم استان فارس نیز پس از خروج شاهین محمد صادقی از این حوزه رقابت میان دیگر کاندیداها شدت گرفته و نوع تبلیغات در این شهرستان استفاده کردن بیشتر از بخش ها و روستاهای اطراف این شهرستان بزرگ است.

در کل تحلیل ها اینجا به گونه ای است که رقابت در شهرستانهای استان فارس را کسانی برنده خواهند شد که دارای پشتوانه قوی قومی و قبیله ای باشند و بتوانند نظرات روستاییان را به دست آوردند.

کد N1157854

وبگردی