آفتاب

افت جمعیت زنبورهای عسل خوزستان بر اثر پدیده گرد و غبار

افت جمعیت زنبورهای عسل خوزستان بر اثر پدیده گرد و غبار

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان خوزستان با بیان اینکه 90 درصد گردافشانی گیاهان در جهان بوسیله گونه‌های مختلف زنبور عسل انجام می‌شود، گفت: گرد و خاک عاملی است که موجب کاهش جمعیت زنبور عسل و به تبع آن انقراض گونه‌های گیاهی می‌شود.

امین کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: از اوایل و اواسط اسفندماه فعالیت زنبورداری از قبیل تکثیر زنبور، تقویت کلونی‌ها، آماده‌سازی زنبورستان‌ها جهت تولید عسل بهاره و داروگذاری برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها در استان خوزستان آغاز می‌شود.

وی افزود: در این فصل زنبور عسل شروع به رشد نموده و ملکه‌های زنبور روزانه بیش از 2 هزار تخم می‌گذارند که تکثیر زنبورها در فصل بهار یکی از فعالیت‌های مهم در بخش صنعت زنبورداری محسوب می‌شود.

کریمی با اشاره به اثرات نامطلوب ریزگردها تصریح کرد: گرد و خاک موجب کاهش تکثیر زنبورهای وحشی‌ که گردافشانی گیاهان را بر عهده دارند، می‌شود.

وی با اشاره به شکار و قاچاق پرنده‌هایی از قبیل شاهین و قاچاق آن‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس، عنوان کرد: از آنجایی که پرنده‌های زنبورخوار خوراک پرنده‌های شکاری هستند، در حال حاضر با هجوم پر تعداد پرنده‌های زنبورخوار مواجه هستیم.

کریمی اظهار کرد: به دنبال کاهش جمعیت زنبورها و ازدیاد پرنده‌های زنبورخوار، پوشش گیاهی از بین می‌رود و موجب می‌شود تا شاهد کاهش تولید اکثر گیاهان باغی و زراعی مخصوصاً کلزا و ذرت و مرکبات باشیم.

رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستان گفت: مردم باید عسل را در سبد غذایی خود قرار دهند و روزانه و به صورت مداوم آن را مصرف کنند زیرا که این محصول در برابر اثرات ناشی از گردوغبار، خواص درمانی خوبی دارد؛ انتظار داریم مردم با خرید و تامین عسل از مراکز مطمئن و راه‌اندازی شده توسط دولت، صنعت زنبورداری را حمایت کنند.

انتهای پیام

کد N1157652

وبگردی