آفتاب
معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

محیط زیست، موضوع برنامه ششم است

محیط زیست، موضوع برنامه ششم است

معاون مدیریت توسعه و امور حقوقی مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست موضوع خاص برنامه ششم توسعه است.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ محمد مجابی در پنل آمایش محیط زیست و توازن منطقه‌ای گفت: آنچه مهم است این است که ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست که از سوی مقام معظم رهبری در بهترین زمان ممکن یعنی یک هفته قبل از مطرح شدن در دولت مطرح شد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تاثیر خود را در لایحه احکام دائمی داشت اظهار کرد: مواد 15 گانه این سیاست‌ها مربوط به تمام حوزه‌ها و ردپای اکولوژی و عناصر حیاتی شامل خاک، آب، هوا و ... است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری منابع اقتصادی، مشارکت مردمی، مباحث تشویقی، دیپلماسی محیط زیستی لحاظ شده است افزود: آنچه در شورای محیط زیست دنبال کردیم این بوده که محیط زیست به عنوان موضوع خاص در برنامه ششم توسعه دیده شود که این اتفاق هم افتاد و موضوع محیط زیست تا سطح برنامه راهبردی باید پیش رود.

مجابی ضمن بیان اینکه قبل از تشکیل شورای محیط زیست با دستگاه‌های مختلف جلسه گذاشته شد اظهار کرد: بعد از این جلسه چالش‌ها به عنوان مهمترین بحث مطرح شد. همچنین جلساتی با استان‌ها برگزار شد. در نهایت 30 جلسه و معادل 2400 ساعت زمان برای بررسی مسائل در جلسات گذاشته شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیشنهادات مطرح شده در جلسات مورد بررسی قرار می‌گرفتند گفت: پنج کمیته زیر نظر شورا کار خود را انجام می‌دادند که در صورت افزایش اختلافات بین دستگاه‌ها، بحث مورد اختلاف به این کمیته‌ها ارجاع داده می‌شد. به طور کلی 24 دستگاه و در تشکل‌های مردم نهاد، اتاق بازرگانی، اساتید دانشگاه‌ها در این جلسات شورا حضور داشتند.

مجابی با بیان اینکه موضوعات بعد از تصویب به هیئت داوری ارسال می‌شد، گفت: سعی داشتیم موضوعات مطروحه را در وقت مقرر ارائه دهیم بنابراین در حال حاضر وضعیت محیط زیست در لایحه احکام دائمی روشن است.

وی با تاکید بر اینکه بحث ارزیابی هم در قالب لایحه جداگانه هم در احکام دائمی و هم در ماده هشت مدنظر قرار گرفته است گفت: شورای محیط زیست در موارد مختلف 31 گانه لایحه ورود پیدا کرد. مهمترین آنها ماده هشت برنامه توسعه است که به سیاست‌های کلی ابلاغی محیط زیست، معیارهای پایدار محیط زیست و ... پرداخته است.

مجابی با اشاره به اینکه در سند پشتیبان برنامه ششم به بحث فرابخشی و بخشی توجه شده است گفت: در فرابخشی در سه قسمت ورود پیدا کرده‌ایم و در زمینه اقدامات بخشی نیز از بحث‌های سیستم‌های پایش،‌ حفاظت از تالاب‌ها و ... صحبت به میان آمده است که این موضوعات در جلسه شورا مورد بحث قرار گرفت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه شورای عالی محیط زیست با دو دستور کار فعالیت خود را ادامه خواهد داد اظهار کرد: این شورا برای اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست و برای دستیابی به راهبردها فعالیت‌ خود را ادامه خواهد داد. موضوع محیط زیست موضوع خاص برنامه ششم توسعه است که باید تا سطح راهبرد ادامه یابد بنابراین شورای عالی محیط زیست این جلسات را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N1157161

وبگردی