آفتاب
مناظره احزاب در آستانه انتخابات؛

همه مِهر جمهوری اسلامی را در دل داریم/ تاکید احزاب بر حضور پرشور

همه مِهر جمهوری اسلامی را در دل داریم/ تاکید احزاب بر حضور پرشور

اصفهان – احزاب مختلف با وجود همه تقابل‌ها و یا اختلاف‌نظرها، بر اطاعت از ولی‌فقیه تاکید و حضور پرشور در انتخابات را جدای از اختلاف دیدگاه‌ها در راس تمام امور برشمردند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در آستانه‌ انتخابات پرشکوه هفتم اسفندماه احزاب و گروه‌های مختلف در گوشه و گوشه کشورمان تبلیغات خود را با برگزاری سمینارهای مختلف با حضور نمایندگان و یا سران شاخص حزب خود آغاز کرده‌اند و اعلام مواضع و برنامه‌های مختلف خود برای رفع مشکلات کشور و پیشرفت و آبادانی نظام از تریبون رسانه‌ها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

بر این اساس نمایندگانی از دو حزب شاخص‌تر اصولگرا و اصلاح‌طلب در اصفهان در گفت‌وگو با  خبرنگار مهر از شایعات شنیده شده و مواضع و برنامه‌های خود برای انتخابات آینده سخن گفتند.

یکی از مسایلی که این روزها در شعارهای انتخاباتی کاندیداهای مستقل مجلس شورای اسلامی و احزاب مختلف مورد توجه قرار گرفته است توجه ویژه به مسایل اقتصادی کشور است؛ موضوعی که هر چند سال یک‌بار شاهد مطرح شدن با نزدیک شدن به انتخابات رئیس‌جمهوری و یا مجلس هستیم اما پس از گذر از فصل انتخابات نتیجه عملی که رضایت مردمی را درپی داشته باشد در این ارتباط شاهد نبوده‌ایم.

اصولگرایان در شعار انتخاباتی خود با عنوان« نشاط، عزت، معیشت» و اصلاح‌طلبان با شعار« امید، آرامش، رونق اقتصادی» به این مسئله اشاره کردند.

اقتصاد مقاومتی، تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

مجتبی خیام نکویی، کاندیدای ائتلاف اصولگرایان در این ارتباط اظهار داشت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی دستیابی به اقتصاد مقاومتی است که مهم‌ترین مؤلفه آن اقتصاد دانش‌بنیان است.اقتصاد مقاومتی ماهیتی اجتماعی و اقتصادی دارد که بازیگر اصلی آن مردم هستند، اقتصاد دانش‌بنیان دارای ارزش‌افزوده بالایی است؛ نیروی انسانی محوریت اقتصاد دانش‌بنیان است و کشور ما از نظر توانمندی نیروی انسانی شرایط خوبی دارد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزش‌افزوده حاصل از اقتصاد دانش‌بنیان سبب تقویت اقتصاد کشور است و از سوی دیگر هیچ فشاری خارجی آن را در هم نمی‌شکند، تاکید کرد: این اقتصاد بر پایه نیروی انسانی و خلاقیت آن‌ها شکل گرفته است. امروز مسئله کار و اشتغال و معیشت مردم یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور است و باید برای برطرف کردن این مشکلات جدیت لازم را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به خرج داد.

مشکلات فرهنگی ناشی از مشکلات اقتصادی است

مجید نادرالاصلی دیگر کاندیدای ائتلاف اصولگرایان نیز معتقد است که ما به این دلیل که نتوانستیم مشکلات معیشتی مردم را برطرف کنیم مشکلات فرهنگی را عارض کردیم، اگر مسئله اشتغال برطرف شود مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد و طلاق بروز و ظهور کمتری دارد.

اما کوروش محمدی کاندیدای اصلاح‌طلب اصفهانی در ابتدا درباره دلیل انتخاب شعار اصلاح‌طلبان توضیحاتی می‌دهد و ترتیب انتخاب شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی را به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رونق اقتصادی مربوط می‌داند.

وی در این ارتباط می‌گوید: اگر فضای جامعه از التهاب و ناامنی و آزادی‌های روانی پر شده باشد مردم امیدوارانه به زندگی نگاه نمی‌کنند؛ از دیدگاه من به دلیل فشارها و تبعیض‌ها و مشکلاتی که در دولت قبلی ایجاد شد، مردم تاحدودی با فرآیند خدمت‌رسانی دولت بیگانه شدند چراکه برنامه‌های اقتصادی ناموفق، تعطیلی کارخانه‌جات و بیکاری جوانان، موجب ناامنی روانی در جامعه شده و در چنین جامعه‌ای مشارکت مردمی کاهش پیدا می‌کند در حالیکه برای ایجاد رونق اقتصادی پایگاه اصلی مردم هستند.

برجام تاحدود زیادی  تنش را از فضای جامعه دور کرد

محمدی تاکید کرد: اگر مردم از امید و آرامش کافی برخوردار نباشند چگونه می‌توانیم آنها را به مشارکت دعوت کنیم؛ انتخاب شعار اصلاح‌طلبان با همین ترتیب بیان شده به معنای آن است که ابتدا باید فضای کشور آرام و اقدامات تنش‌زدا شکل بگیرد؛ از دیدگاه ما برجام تاحدود زیادی تنش را از فضای جامعه دور کرد گرچه هنوز نتایج اقتصادی خود را نشان نداده است.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ابراز داشت: برجام توانست فشارهای ناشی از تحریم را تاحدودی کنترل کند و بر این اساس در نخستین گام به لحاظ روانی ایجاد ثبات و آرامش کرده است.

اما ابوالفضل قربانی عضو مجمع اصولگرایان در این ارتباط می‌گوید: اینکه بگوییم رکود موجود مربوط به دوران گذشته است نوعی فرار به جلو است، اتفاقاً شروع رکود در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده است و باید در برطرف کردن آن تلاش شود.

وی ادامه داد: از دیدگاه من هرکس صحبتی در این زمینه دارد باید هنر خود را در عمل به منصه ظهور برساند نه اینکه تنها به دنبال این باشیم که دیگران چه کرد‌ه‌اند، این روحیه باعث می‌شود بعد از مدتی که به نتیجه لازم نرسیدیم دنبال بهانه‌های دیگر مانند فرصت کم باشیم و هر بار به بهانه‌ای رفع مشکلات عقب بیفتد.

در ادامه ابوالفضل قربانی در ارتباط با سخنان محمدی درباره ایجاد امید و آرامش می‌گوید: ایجاد امید و نشاط در میان مردم موضوعی نیست که مربوط به زمان فعلی باشد و یا مسئله‌ای باشد که پس از دستیابی، آن را رها کنیم.

وی افزود: امید باید به شکل واقعی در جامعه ایجاد شود به این معنا که با رفع مشکلات مختلف از جمله ایجاد وضعیت معیشتی  مطلوب برای مردم آنها را امیدوار کنیم نه اینکه در آنها ایجاد وابستگی کنیم چراکه اگر قرار به این امر بود نیازی به انقلاب نداشتیم؛ مردم ما انقلاب کردند که روی پای خود را بایستند و رشد و بالندگی خود را به منصه ظهور بگذارند؛ امید با نگاه به آینده پیشرفت و سازندگی کشور، دینداری، اعتقاد و ایمان محقق می‌شود و باید مواظب باشیم تا از ایجاد امید ظاهری و عامیانه پرهیز شود.

قربانی گفت: از سوی دیگر باید توجه کنیم که در ایجاد رونق اقتصادی مردم و مسئولان هر دو و نه فقط مردم نقش دارند و رفع مشکلات معیشتی و رونق اقتصاد می‌تواند برای مردم رونق واقعی ایجاد کند.

وی در ارتباط با اینکه چه مسئله‌ای باعث شده است تا اغلب کاندیداها این مسئله را جزو شعارهای خود قرار دهند، گفت:  اگر به سخنان رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر توجه کنیم مسایل معیشتی مردم و به ویژه اشتغال تاکید فراوان شده است و بر این اساس اصولگرایان نیز این مطلب را جزو شعار خود قرار داده‌ا‌ند؛ افرادی که به مجلس راه پیدا می‌کنند باید به این دغدغه مردم توجه جدی داشته باشند و هر نماینده از طرف مردم آن را دنبال و دولتمردان را موظف کند تا اقتصاد درستی ایجاد کند.

دعوت مردم به مشارکت اجتماعی و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی

اما کوروش محمدی در زمینه برخورد مجلس در ارتباط با برجام منتقد است و می‌گوید: برخی نمایندگان مجلس با ایجاد موانعی در ارتباط با برجام آرامش را در جامعه کمرنگ کردند و حتی برای متوقف کردن برجام نامه امضا کردند؛ نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم این مسئله را مدنظر دارند که در راس امور با عقلانیت تصمیم بگیرند البته این مطلب به معنای نه بله قربان‌گویی دولت نیست بلکه ما قصد داریم تا حامی برنامه‌های اقتصادی و سیاسی خارجی و داخلی دولت باشند که در راستای منافع ملی و ایجاد رفاه برای شهروندان است.

وی افزود: امیدواریم با کاهش تنش‌ها، در کشور امید ایجاد شده و آرامش و امنیت روانی به جامعه برگردد که این امر با فرایند دعوت مردم به مشارکت اجتماعی و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی امکان‌پذیر است.

ابوالفضل قربانی نیز در این ارتباط دیدگاه‌های خود را دارد؛ وی در این ارتباط می‌گوید: ما معتقدیم حقوق مردم در برجام به شکل ۱۰۰ درصد مطرح نشده است بلکه آنچه مهم است مسایل پسابرجام است که نمایندگان دقت کنند تا دچار مشکلات فرهنگی و نفوذ در سیستم نشویم. در ضمن از دیدگاه من صحبت در باره روی کار آمدن نمایندگانی که با عقلانیت تصمیم بگیرند صحیح نیست چراکه به معنای غیرعقلانی دانستن عملکرد دیگران و تنها از عملکرد خود راضی بودن است.

 حضور کاندیداهایی با تخصص‌های مختلف در لیست‌های انتخاباتی

حضور کاندیداهایی با تخصص‌های مختلف به ویژه اقتصادی در فهرست‌های انتخاباتی از مسایلی است که از دیدگاه‌های مردمی نشانه توجه احزاب به مسایل کشور است.

در این ارتباط کوروش محمدی می‌گوید: از تخصص‌های مختلفی در ائتلاف پنج نفره اصلاح‌طلبان استفاده شده است و اگر در تخصصی کاندیدا نداریم به معنای ضعیف بودن اصلاح‌طلبان در این حیطه نیست.

وی افزود: اصل بر این است که افراد انتخابی بر آرمان‌های اصلاح‌طلبی که برقراری عدالت اجتماعی و حاکمیت عقلانیت در جامعه است پابرجا باشند؛ دیدگاه اصلاح‌طلبان و به ویژه افراد معتدل در جامعه ایجاد عقلانیت یا حاکمیت عقلانیت در اداره امور شهر است، عقلانیتی مبتنی بر خرد جمعی، بها دادن به نامه ۱۵۰ اقتصاددان، بها دادن به گروه‌های کارشناسی دولت؛ کافی است نمایندگان در این راستا همیاری داشته باشند. مجلس باید قدرت قانون‌گذاری کافی داشته باشد و به عنوان یک عامل نظارتی با ایجاد یک سوپاپ اطمینان دولت را نیز به سمت برنامه‌های اقتصادی موفق تحریک کند.

اما  قربانی نیز با بیان اینکه افراد منتخب مجمع  تلفیقی از دانش، تجربه و تخصص هستند، ادامه داد: این افراد امتحان خود را در ارتباط با حفظ و حراست از ارزش‌‌های نظام پس داده‌اند و ۱۰۰ درصد پیرو ولایت‌فقیه هستند که این امور را در صحنه‌های مختلف به نمایش گذاشتند.

در ارزیابی سوابق کاندیداهای دو حزب اصلاح‌طلب و اصولگرا نکاتی مطرح است مبنی بر اینکه سابقه‌ای که در میان کاندیداهای اصولگرایی هست شاید در میان کاندیدهای اصلاح‌‌طلبی مطرح نباشد.

کوروش محمودی در این ارتباط معتقد است که اصلاح‌طلبان دارای افرادی با سوابق درخشان هستند اما نتوانسته‌اند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

وی می‌افزاید: مفهوم اصلاح‌طلب در اندیشه‌های جوان نیز هست، اینکه این گروه به واسطه جوان بودن فرصت لازم برای نشان دادن خود در پست‌های اجرایی را نداشته‌اند مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که ما معتقدیم نیروهای نواندیش که هنوز قدرت اجرایی ندارند نیز می‌توانند به عنوان ژنرال‌های قدرت‌مند در حوزه اصلاحات حضور و حرکت در صحنه را پیش ببرند.

محمدی معتقد است نباید تنها به سوابق یک کاندیدا به عنوان رزومه نگاه کنیم بلکه باید به آرمان‌هایی نگاه کنیم که در یک فراکسیون در مجلس شورای اسلامی کارساز و موثر است.

هدف نهایی تقویت احساس تعلق مردم به نظام و مشارکت حداکثری در انتخابات است

محمدی در این ارتباط تاکید می‌کند: اصلاح‌طلبان همیشه به دنبال ایجاد همدلی میان جریان‌های نظام هستند؛ اصلاح‌طلب و اصولگرا هر دو در راستای اهداف نظام تلاش می‌کنند و هدف اصلی ما دستیابی به همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، هدف ما تقویت احساس تعلق مردم به نظام و مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رای است؛ امیدواریم صرف‌نظر از نتیجه شاهد انتخابات پرشوری با شرکت حداکثری مردم ایران در اقصی نقاط جهان باشیم که موجب نزدیک‌تر شدن مردم به نظام و آرمانهای جمهوری اسلامی، امام راحل و رهبری نظام باشد.

 

 

کد N1156442

وبگردی