آفتاب

تاکید یک روانشناس بر اهمیت قدردانی از همسر

تاکید یک روانشناس بر اهمیت قدردانی از همسر

یک روان‌شناس گفت: قدردانی نکردن از همسر و این‌که همه خوبی‌ها را وظیفه ذاتی او بدانیم، به مرور به روزمرگی و یکنواختی زندگی مشترک منجر می‌شود.

«فرشته صادقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: معمولاً اغلب چیزهایی را که همسرمان از ما دریغ کرده به‌خوبی به خاطر می‌آوریم، اما فراموش می‌کنیم در مقابل نعماتی که حضورش به زندگی‌مان بخشیده، از او قدردانی کنیم. در واقع، اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها جملاتی از قبیل «وظیفه زن مرتب کردن خانه است» و یا «مرد وظیفه دارد خرجی خانه را بدهد» را مکرر شنیده‌اند و متأسفانه به گفتنش عادت دارند، در حالی که این‌طور نیست و حتی یک تشکر معمولی می‌تواند ریزترین امور خانه را زیبا و دلنشین‌تر پیش ببرد.

این روان‌شناس ادامه داد: قدرشناسی به جد منجر به استحکام روابط زناشویی شده و سلامت روان اعضای خانه را بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر این، افرادی که حتی در قبال امور عادی از واژه «متشکرم» استفاده می‌کنند، طرز نگاه و دیدگاه‌شان به زندگی اجتماعی نیز تغییر می‌کند و در نهایت جایگاه خانواده خود را بالاتر از سایر خانواده‌ها می‌بینند.

وی افزود: وقتی لطف‌های اطرافیان در حق خودمان را می‌شماریم، آن‌ها را با اطمینان خاطر بیشتری کنار خود نگه می‌داریم. در واقع، قدرشناسی، روابط ما را با دیگران مثبت می‌کند، علی‌الخصوص که این فرد همسرمان باشد، چون از ریزترین خصوصیات اخلاقی ما باخبر بوده و قرار است یک عمر کنارمان زندگی کند. به عبارتی، تشکر و قدردانی از همسر می‌تواند یکی از مهم‌ترین مولفه‌های حفظ زندگی مشترک باشد که هیچ جایگزینی ندارد.

صادقیان تصریح کرد: علاوه‌بر این، افراد قدرشناس، انرژی مثبت بیشتری داشته و لذت بیشتری از زندگی می‌برند. به همین‌خاطر، از عمق وجود احساس خوشبختی و آرامش می‌کنند و کمتر دچار افسردگی می‌شوند. در واقع، افسردگی از نوعی خودخواهی عمیق سرچشمه می‌گیرد و تا زمانی که ما در مقام گیرنده مطلق باشیم احساس پژمردگی نیز دست از سرمان برنمی‌دارد.

این روان‌شناس تصریح کرد: احساس افسردگی با احساس قدردانی مقابله می‌کند. از این‌رو، قدرشناسی خشم و حسادت را کمرنگ‌تر کرده و و فرد را در موقعیت رضایت از زندگی فعلی قرار می‌دهد. به‌عبارتی، قدرشناسی از همسر نوعی مهارت است که منفعت آن در وهله نخست به خود فرد می‌رسد و او را در جایگاهی قرار می‌دهد که از امنیت خاطر و سلامت روان بهره‌مند شود.

انتهای پیام

کد N1156191

وبگردی