آفتاب

زنجان چشم دانمارکی‌ها را گرفت

زنجان چشم دانمارکی‌ها را گرفت

سفیر دانمارک در دیدار با فعالان اقتصادی استان زنجان گفت: این اولین ملاقات اقتصادی من در خارج از تهران است که در یک نگاه کلی می‌توان نتایج این سفر را خوب دانست؛ زیرا در استان زنجان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در زنجان، دانی عنان صبح امروز در این دیدار با بیان اینکه در زمینه معدن و کشاورزی ارتباطات گسترده‌ای بین سرمایه‌گذاران ایرانی و دانمارکی وجود دارد که قطعا در آینده این همکاری‌ها بیشتر و قوی‌تر خواهد شد، افزود: در زمینه دارویی نیز با توجه به حضور نیروهای متخصص فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران دانمارکی در زنجان وجود دارد؛ زیرا معتقدیم این نوع همکاری‌ها یک بازی دو سر برد بوده و برای سود رساندن به دو طرف، نیازمند گسترش این سرمایه‌گذاری‌ها هستیم. این سود دوطرفه در هر ارتباط تجاری، هدف نهایی است.

سفیر دانمارک با اعلام اینکه زنجان در زمینه نساجی دومین قدرت ایران بوده و دانمارک نیز در این زمینه بسیار قوی است که می‌توان این ارتباط دو طرفه را زمینه مناسبی برای همکاری دانست؛ ادامه داد: همچنین در طول سال‌های متمادی در کشور دانمارک تکنولوژی زیادی به‌وجود امده است که می‌تواند مشکل آب ایران را جبران کند. به همین خاطر از حضور در زنجان خوشحالیم و امیدواریم ارتباطات با ایران بیشتر شود زیرا مسائل زیادی برای همکاری بین این دو کشور وجود دارد و قطعا برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر زنجان با دانمارک، پیگیر این مسائل خواهیم بود.

دانی عنان اظهار کرد: برخی از شرکت‌های دانمارکی از سال‌های گذشته در ایران فعال هستند و فرصت‌های کار و سرمایه‌گذاری در ایران را به خوبی می‌شناسند، ولی برای شرکت‌هایی که جدید هستند یا سال‌ها از فضای ایران دور بوده‌اند باید با اهداف بازار محصولات در ایران آشنا شوند. مثلا در زمینه تولید پنیر با وجود نگاهی که به بازار ایران وجود دارد سنجش بازار و تعرفه‌های بالا نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه چگونگی ورود به بازار ایران و جذابیت آن مشکل اصلی سرمایه‌گذاران است افزود: لذا باید به دنبال راه‌حل‌هایی در این زمینه بود. مثلا محصولاتی که تحت لیسانس هستند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند. سرمایه‌گذاران دانمارکی با بزرگ‌ترین شرکت‌های لبنیات در ایران همکاری دارند؛ لذا معتقدیم در مدت زمان بیشتر فرصت‌های بیشتری برای تولید محصولات لبنی خواهیم داشت.

سفیر دانمارک در خصوص بازار صادرات به روسیه نیز عنوان کرد: این کشور تعدادی تحریم برای اتحادیه اروپا وضع کرده است و همین امر سبب شده نتوانند موادی همچون گوشت و مواد لبنی را از دانمارک وارد کنند که این موضوع فرصتی برای سایر کشورها ایجاد کرده است؛ لذا اگر با همکاری ایران و دانمارک بتوان مواد لبنی با سلیقه آن‌ها تولید کرد برای هر دو کشور سودمند خواهد بود.

پیشنهاداتی برای گسترش فعالیت‌های تجاری ایران و دانمارک

رییس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این جلسه یادآور شد: زنجان در شمال‌غرب کشور واقع شده و پنج استان از هفت استانی که همسایه ایران هستند جزو استان‌های مرزی بوده و از نظر استراتژیک نیز بهترین منطقه برای استقرار صنایع محسوب می‌شود و از نظر امنیت سرمایه‌گذاری و تسهیل دسترسی به بازارهای مصرف و سرمایه‌گذاری بسیار مهم است، لذا استان زنجان از این نظر بسیار اهمیت دارد.

غلامحسین جمیلی با بیان اینکه 50 درصد بازار تولید و مصرف ایران در شعاع 400 کیلومتری استان زنجان قرار دارند و از سوی دیگر وجود بزرگ‌ترین معدن سرب و روی در زنجان، این استان را به قطب سرب و روی کشور تبدیل کرده است، اظهار کرد: استان زنجان قابلیت خوبی در صنایع وابسته به برق و الکترونیک از تولید و توزیع ترانس‌های پرقدرت تا کابل و تجهیزات جزئی دارد و مسیر آتی سرمایه‌گذاری توسعه‌ای به همین محور اختصاص خواهد داشت.

وی تاکید کرد: استان زنجان در زمینه نساجی دارای رتبه دوم کشوری است و بخش عمده ماشین‌آلات این صنعت در استان زنجان منطبق با نیاز بازار است. همچنین با وجود اینکه در کشور بحران آب وجود دارد ولی زنجان به مرز خطر در منابع آبی نرسیده است و قابلیت بالای زنجان در بخش کشاورزی زمینه مهمی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش به وجود آورده است.

رییس اتاق بازرگانی استان زنجان ادامه داد: دامداری هم به شکل سنتی و هم صنعتی در استان زنجان رواج دارد و اگر صنایع وابسته در این زمینه شکل گیرد، قطعا صنعت دامداری با توجه به اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان از بازارهای مصرف رونق بیشتری می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه برای گسترش فعالیت‌های تجاری ایران و دانمارک پیشنهاداتی ارائه شده است، گفت: در تلاشیم برای شناسایی و یا تامین خطوط فاینانس در صنایع متوسط با کشور دانمارک همکاری داشته باشیم و اگر شرکت‌های دانمارکی در راستای تکنولوژی و تامین خطوط مالی قدم بردارند، زنجان نیز به‌عنوان مشتری با این شرکت‌ها همکاری خواهد کرد و اگر صنایع بزرگ‌تر نیز برای این همکاری انتخاب شوند قطعا وضعیت ایده‌آل خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود برای پنج ماه آینده تاریخی به‌عنوان روز تجارت با دانمارک مشخص شود و در این تاریخ مشخص، از علاقمندان به همکاری با این کشور در شمال غرب کشور دعوت شود تا با حضور در زنجان و ملاقات با سرمایه‌گذاران دانمارکی علاقمند با روابط با ایران بتوانند روابط دو کشور را گسترش دهند و این مراسم سالانه و یا دو سالانه تکرار شود که برگزاری نمایشگاه اختصاصی برای دانمارک در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان در این روز نیز می‌تواند مورد توجه باشد.

جمیلی با تاکید بر اینکه پیشنهاد سوم در راستای گسترش روابط ایران و دانمارک سفر هیئتی از علاقمندان ایرانی به کشور دانمارک است که سبب پیگیری جدی روابط تجاری بین دو کشور می شود تاکید کرد: از هر گونه رابطه تجاری با کشور دانمارک استقبال می کنیم.

توصیه به دانمارکی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اقتصاد کشور اولویت اصلی برنامه‌های دولت است و در حال حاضر در روابط دیپلماسی وزن سیاسی کاهش و وزن اقتصادی افزایش یافته است. معتقدیم راه توسعه کشور توجه به مباحث اقتصادی و ایجاد رونق اقتصادی است.

ناصر فغفوری اظهار کرد: با توجه به توانمندی بالای ایران در بخش دارویی با توجه به اساتید و دانشکده داروسازی قوی در این زمینه فرصت مناسبی برای ایجاد کارخانه دارویی و توجه به داروهای دانش‌بنیان را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: پتانسیل بالای استان در زمینه نساجی، صنایع غذایی، کشاورزی و دامپروری نیز زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. همچنین با وضع قوانینی همچون معافیت مالیاتی و سیاست‌هایی همچون حرکت به سوی تک‌نرخی شدن ارز، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان، تسهیل شده و اگر کشور دانمارک انرژی مضاعفی برای سرمایه‌گذاری در زنجان صرف کند، منافع خوبی به دست خواهد آورد.

این مسئول عنوان کرد: قطعا برخورد استان با کشورهای پیشرو در زمینه سرمایه‌گذاری با کشورهایی که بعدا به این جمع افزوده می‌شوند، متفاوت خواهد بود و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور هیئت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری از کشور دانمارک در زنجان باشیم؛ زیرا معتقدیم با حضور آنها و استفاده از توانمندی استان، شاهد گسترش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مستقیم خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N1156014

وبگردی